قوه مققنه ادعای مرکز آمار را رد کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ رشد سال ۹۴ را منفی اعلام کرد/ رشد منفی ۰.۴ درصدی اقتصاد در سومین سال دولت روحانی+ جدول

کدخبر: 2061663

مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ رشد اقتصادی سال ۹۴ را در حالی منفی ۰.۴ ارزیابی کرده که پیش از این مرکز آمار ایران این نرخ را مثبت یک درصد اعلام کرده بود. در این شرایط بانک مرکزی نیز همچنان سیاست سکوت را در پیش گرفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در حالی که هنوز بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را اعلام نکرده، مرکز آمار ایران این نرخ را مثبت یک درصد اعلام کرده بود. اما مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی تحقیقاتی این قوه در گزارشی میزان نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را منفی 0.4 درصد ارزیابی کرده است.

در گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس ابتدا اشاره شده که «مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی سال 1394 را یک درصد و رشد بخش‌های کشاورزی، نفت، صنعت، ساختمان و خدمات را به ترتیب برابر با 5.4 3.6 ،منفی 0.3 ، منفی 16.4 و 0.2 درصد اعلام کرده است.»

پس از این مرکز پژوهش‌های مجلس چنین نقد کرده است: «ارائه آمار رشد اقتصادی سال 1394 بدون اینکه ارقام مطلق و رشد دوره‌های مشابه سال قبل ذکر گردد می‌تواند برای سیاستگذاران، تحلیلگران و کاربران گمراه‌کننده باشد. در ضمن، بانک مرکزی برخلاف رویه سال‌های اخیر خود تاکنون برای سال 1394 هیچ رقمی اعلام نکرده است، اما گمانه‌زنی‌های غیررسمی حاکی از منفی بودن نرخ رشد اقتصادی برآوردی این نهاد است. »

پس از این، مرکز پژوهش‌های مجلس حاصل ارزیابی‌های خود را چنین تشریح کرده است: «برآورد مرکز پژوهش‌ها برای سال 1394 ،حاکی از رشد 4.5 درصد برای بخش کشاورزی، رشد 1.3 درصد برای بخش نفت، رشد منفی 2.7 درصد برای بخش صنعت، رشد منفی 14.7 درصد برای بخش ساختمان و رشد یک درصد برای بخش خدمات است. برآورد رشد اقتصادی نیز در سال 1394 در حدود منفی 0.4 درصد است. نکته قابل ذکر اینکه، با اجرایی شدن برجام در دو ماهه انتهایی سال 1394 ، رشد اقتصادی فصل چهارم سال گذشته برخالف سه فصل ابتدایی عددی مثبت است.»

ارسال نظر: