رئیس کل بیمه مرکزی:

روابط قطع شده در زمان تحریم به تدریج در حال بازیابی است

کدخبر: 2061665

رییس بیمه مرکزی ایران معتقد است، صنعت بیمه کشور طی یک دهه گذشته به‌دلیل برهم‌خوردن بازار مالی دچار بحران بزرگی شده بود که با اقدامات دولت یازدهم این بحران اکنون کنترل شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » عبدالناصر همتی با اشاره به اتفاقات یک دهه گذشته بازار مالی کشور، این اتفاقات را در صنعت بیمه موثر دانست و گفت: اتفاقاتی مانند وضع تحریم‌ها، اختصاص وام به بنگاه‌های زودبازده، تزریق دائمی پول به کشور در کنار پرداخت یارانه‌ها و اختلال نظام ارزی به‌واسطه تحریم‌ها، بحرانی را در صنعت بیمه کشور به‌وجود آورد که با اقدامات دولت یازدهم طی 3سال گذشته این بحران کنترل شده است.

او افزود: یکی از عواملی که باعث شد طی این سال‌ها ساختار مالی بیمه‌ها بر هم‌بخورد، وضعیت بیمه شخص ثالث بود. در این نوع بیمه که اجباری است، حق بیمه را دولت و نرخ دیه را قوه قضائیه مشخص می‌کند و بیمه فقط نقش عمل‌گری دارد. دومین اتفاق طی 3سال گذشته تحت عنوان طرح سلامت همگانی باعث افزایش هزینه‌ها و تعرفه‌های پزشکی شد. سازمان‌ها و نهادهای بیمه‎گذار قدرت پرداخت هزینه‌هایی که تا 50 درصد افزایش پیدا کرده بودند را نداشتند و بیمه‎ها به ناچار به حداقل‎ها راضی شدند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. سومین عاملی که در صنعت بیمه اتفاق افتاد آزادسازی نرخ‌ها بود که عملا بر بیمه‌های سودده مانند بیمه آتش‌سوزی و باربری تاثیر منفی گذاشت. با این اتفاقات طبیعی است که ساختار مالی بیمه‌ها به هم بخورد.

رییس بیمه مرکزی ایران با اشاره به اقدامات دولت برای عبور از بحران صنعت بیمه گفت: دولت یازدهم برای کنترل بحرانی که به‌واسطه عملکرد 10سال قبل از آن ایجاد شده بود، اقداماتی را انجام داد. بیمه مرکزی در این دوره، فعالیت شرکت‌های بیمه درخصوص بیمه شخص ثالث را در خصوص تقسیط و تخفیف‎، کنترل کرد؛ به طوری که بیمه مرکزی دیگر اجازه تخفیف حق بیمه شخص ثالث به غیر از تخفیف تشویقی عدم خسارت، به بیمه‌ها نمی‌دهد چرا که به ابزار رقابتی کاذب شرکت­ها تبدیل شده بود. یکی دیگر از اقدامات نیز تعدیل نرخ بیمه‌های درمان بود.

این مقام مسوول با توضیح آثار برجام بر صنعت بیمه کشور نیز بیان کرد: ما بعد از برجام توانستیم دایره ارتباطی خود با جامعه جهانی بیمه را وسیع‌تر کنیم و اکنون همکاری با بیمه‌های خارجی در وضعیت مطلوبی است و در مدتی که من در این سمت هستم مشاهده کردم که روز به روز این تعامل و همکاری بهتر شده است.

او اضافه کرد: برنامه‌های استراتژیک از قبل مشخص شده است که همان برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم. ارتباطات با بیمه‌های بین المللی بهتر شده و گرفتن خسارات و حق بیمه‌ها تسهیل شده است. روابط قطع شده در زمان تحریم هم به تدریج در حال بازیابی است و هم اکنون چند پیشنهاد از بزرگترین شرکت­های بیمه بین المللی داریم تا مسیر همکاری مشترک در بخش­های مختلف از آموزش تا سرمایه‎گذاری مهیا شود.

ارسال نظر: