حسن خجسته:

اخلاق در شبکه های اجتماعی رعایت نمی شود

کدخبر: 2062025

دکتر حسن خجسته؛ رئیس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو عنوان کرد: قبلا در رسانه ها افراد پایبند اخلاق حرفه ای بودند و سطحی از اخلاق حرفه ای رعایت می شد اما در شبکه های اجتماعی اخلاق رعایت نمی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، محمدصادق افراسیابی؛ دبیر کل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در ابتدای این برنامه با بیان آماری در خصوص بررسی نظر مردم درباره شبکه های اجتماعی گفت: بر اساس آخرین نظر سنجی انجام شده توسط مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، میزان عضویت شهروندان در شبکه های اجتماعی به این نحو بوده است که 52 درصد مردم عضو شبکه های اجتماعی هستند و این نشان می دهد بیش از نیمی از مردم کشور از این شبکه ها استفاده می کنند و قدرت شبکه های اجتماعی روز به روز در زندگی روزمره افزایش دارد.

وی افزود: در چنین شرایطی افزایش سواد رسانه ای مردم، مسئولین و تولید کنندگان محتوای دیجیتال تنها راهکار منطقی برای استفاده از فرصت های فضای مجازی و مصونیت از تهدیدهای این فضا است و به همین دلیل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی طراحی شد تا سواد رسانه ای را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی عمومی معرفی کنیم.

دکتر حسن خجسته؛ عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات گفت: بر اساس مشاهداتی که داشته ام هر چه سن در استفاده از شبکه های اجتماعی پایین تر باشد، مهارت فنی افراد بیشتر است اما سواد کاربری و رسانه ای افراد در همه ی سنین معمولا پایین است.

خجسته ادامه داد: می توانیم محتوای رسانه ها را به سه بخش تقسیم کنیم که یک بخش امور جاری، یک بخش حوادث و وقایع و بخش دیگر امور برنامه ریزی شده است. امور جاری نیز چند بخش دارد که یکی تفنن است و اگر در این بخش بمانیم، نابود می شویم و متأسفانه در حال حاضر استفاده از امور تفننی در شبکه های اجتماعی زیاد است.

رئیس هیئت علمی همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی خاطر نشان ساخت: قبلا در رسانه ها افراد پایبند به اخلاق حرفه ای بودند و سطحی از اخلاق حرفه ای رعایت می شد اما در شبکه های اجتماعی، اخلاق رعایت نمی شود و اصل در شبکه های اجتماعی سرعت انتشار و باز انتشار است که از ضعف های عمده شبکه های مجازی همین موضوع است.

در ادامه محمد آقاسی؛ رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران گفت: ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی روز به روز در ایران بیشتر می شود و حتی بر اساس پژوهش هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر 40 درصد روستائیان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران افزود: بیشترین شبکه اجتماعی که مردم استفاده می کنند، تلگرام است و در شهرستان ها هم تلگرام رشد جدی داشته است و نکته ی مهم آن است که 66 درصد استفاده مردم و حتی نزدیک به همین درصد در میان دانشجویان ایرانی استفاده ای که از تلگرام دارند مربوط به محتوای طنز است و استفاده های خبری، علمی و مطالب خانوادگی با فاصله ای قابل توجه در رتبه های بعدی است.

در پایان افراسیابی با اشاره به اهمیت ضرورت مستندسازی تجارب فعالان رسانه ای و انجام پژوهش در حوزه فضای مجازی و سواد رسانه ای خاطر نشان ساخت: سه شنبه 23 شهریورماه 1395 آخرین زمان چکیده ی گزارش های تجربی کاربردی و مقالات علمی از طریق نشانی اینترنتی http://www.saramad.ir/fa/news/62559 است و این زمان دیگر به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

ارسال نظر: