گزارش جامع «نسیم آنلاین» از جبهه‌های جنگ در سوریه از حلب تا درعا

آتش‌بس در شمال، عملیات در جنوب، تروریست‎‌ها به دنبال راه فرار هستند

کدخبر: 2062077

ورود آمریکا به مذاکرات و تصویب آتش‌بس ارتباط مستقیم با پیشروی مقاومت داشته و هر زمانی که سیرمعادلات سوریه علیه تکفیری‌ها رشد کند شاهد ورود حامیان تروریست‌ها برای خرید زمان و احیای مجدد آن‌ها هستیم. عملیات‌های اخیر تروریست‌ها در مثلث مرگ دمشق بارزترین نشانه حمایت کدخدا از تکفیری‌های تروریسم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین » از مناطق عملیاتی در سوریه؛ این روزها و پس از محاصره دوباره حلب از سوی نیروهای مقاومت، تروریستها که توانسته بودند با عملیات‌های مکرر و مداوم در محله راموسه معبری کوچک برای اتصال داخل و خارج حلب بگشایند نه تنها معبر خود را از دست دادند بلکه نیروهای مقاومت و ارتش سوریه با رعایت اصل "حفظ دور تک" توانستند مناطق بیشتری را نیز از اشغال تروریست‌ها خارج ساخته و آزاد کنند. این در حالی است که آمریکا با مشاهده پیشروی نیروهای ارتش و مقاومت در حلب، لاذقیه و جنوب دمشق که به مثلث مرگ مشهور است مجددا و با تمام قوا بحث مذاکره و آتش‌بس را در دستور کار قرار داد و آن را در پیش گرفت. اما در شرایطی که مذاکرات آتش‌بس در سوریه میان آمریکا و روسیه در حال پیگیری بود و محصولی چون آتش‌بس یک هفته‌ای از این دور مذاکرات بیرون آمد دو عملیات بزرگ "مروان" و "قادسیه جنوب" از سوی تروریست‌های تکفیری در شمال حما و جنوب دمشق در مثلث مرگ طرح ریزی و عملیاتی شد که نه تنها نشان داد که آمریکایی ها برای خرید زمان و ایجاد شکاف در اصل "حفظ دور تک" ارتش و مقاومت وارد مذاکرات شدند بلکه بیان‌گر عدم وجود سیاست‌های ضدتروریسم در آمریکایی‌ها و عدم وجود عزمی جدی برای مقابله با بحران تروریسم و تکفیر در خاورمیانه از سوی آنها بود.

از این رو خبرنگار « نسیم آنلاین » در سوریه، در گفتگو با "حسین حاتم" از کارشناسان مسائل منطقه و مسئولان تبلیغات جنگ در سوریه؛ در خصوص شرایط میدانی جنگ در سوریه و همچنین شرایط تروریست ها در مواجهه با توافق انجام شده در مذاکرات اطلاعات مهمی را کسب کرد.

از گفته‌های "حسین حاتم" اینگونه برمی آید که پس از حلب، رزمندگان توانستند با اجرای عملیات هایی منظم جبهه لاذقیه را نیز به بهترین شکل مدیریت کنند و پیشروی قابل توجهی نیز داشته باشندکه البته همگی در شرایطی بوقوع پیوسته است که این سیر عملیات ها جبهه جنوب را نیز در بر گرفته است و نیروهای مقاومت توانسته‌اند بعد از چهار سال داریا و مناطقی از غوطه شرقی و غربی را نیز آزاد کنند.

به گفته "حسین حاتم" حلب و درگیری‌ها در این استان استراتژیک را به دو بخش عملیاتی میتوان تقسیم کرد. بخشی که دو ماه پیش آغاز و به حصر حلب منجر شد ولی با عملیات‌های سنگین تروریست ها، معبری در راموسه باز شد و حصر شکست و بخش دوم عملیات گسترده مقاومت و حصر مجدد که نهایتا به پاکسازی مناطق بیشتری از حلب حتم شد.

این مسئول اعلام مقاومت با اشاره به موفقیت رزمندگان در دومین بخش از عملیات در حلب اظهار داشت: بعد از بازگشایی معبر راموسه تروریستها که زیر نظر جیش الفتح عمل می‌کردند سر و صدا و تبلیغات گسترده ای را در رسانه های منتسب به خود انجام دادند. این در شرایطی بود که معبر باز شده در راموسه چند صد متر بیشتر نبود و آن هم زیر آتش نیروهای مقاومت و ارتش قرار داشت و تروریست‌های تکفیری توانایی استفاده از آن را نداشتند.

وی در ادامه گفت: در هر حال ارتش و نیروهای مقاومت بخش دوم عملیات را کلید زدند و توانستند مناطقی از بخش جنوب غربی حلب مانند گاراژ راموسه، دباغات، منطقه کوره‌های دباغی، شهرداری منطقه راموسه، مجتمع 1070 و دانشکده‌های نظامی را پاکسازی کنند. همچنین در ادامه پیشروی ارتش و نیروهای مقاومت در ریف جنوب غربی سازمان رزم مقاومت توانست با یک چرخش به دور روستای القراصی و بدون تصرف کامل این روستا به دروازه شرقی منطقه "خان‌طومان" برسد.

حسین حاتم با اشاره به وضعیت و آرایش تروریست‌ها در این مناطق گفت: با حرکت رزمندگان در محور "خان‌طومان" تروریستها مقاومت خاصی را درمناطق "معراته" و "القراصی" نشان ندادند و عملا خود را برای دفاع در خان طومان و خلصه آماد کرده‌اند و لذا احتمال آن می‌رود که با توجه به تلفات بالای تروریست‌ها در حلب مقدار قابل توجهی از عناصر مسلح آنها از ادلب به این مناطق تزریق می‌شوند.

این مسئول تبلیغات جنگ در سوریه در ادامه گفتگوی خود با «نسیم آنلاین» با اشاره به سلسله عملیات‌های ارتش و مقاومت در استان مختلف بویژه لاذقیه و عملیات غافلگیرانه رزمندگان در این جبهه اذعان کرد: در حالی که همه چشم‌ها به حلب دوخته شده بود نیروهای ارتش و مقاومت با یک برنامه هماهنگ و تقسیم قوا توان اجرای عملیات را در دیگر جبهه ها حفظ کردند و با رعایت اصل غافلگیری در جبهه لاذقیه توانستند مناطق قابل توجهی از جمله "تل الملک"، "نحشبا"، "تل رشا"، "عین القنطرة"، "ضهر ابو اسعد"، "ارض الوطى"، "حکر تحتانی"، "مزعله" و مناطق 650 و 540 در محور "جبل حسن الراعی" را آزاد کنند.

وی ادامه داد: ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پس از پیشروی های نسبتا چشمگیر در شمال استان لاذقیه بعد از یک روز وقفه، عملیاتی را از دو محور طراحی و اجرا کردند. محور اول منطقه "کبانی" در منطقه "جبل الاکراد" انتخاب شد که با مقاومت جدی تروریست‌ها رو به رو شدند و حمله شکست خورد. محور دوم منطقه "جبل ترکمان" انتخاب شد که هدف از انتخاب این محمور عملیاتی سیطره بر منطقه "جبل الراعی" و از همه مهمتر "جبل التفاحیه" بوده است که نیروهای مقاومت موفق شدند بر "جبل الراعی" مسلط شوند و حمله به "جبل التفاحیه" متاسفانه با تقابل سنگین تروریست‌ها مواجه و منجر به عدم الفتح شد.

حسین حاتم با بیان اینکه مقاومت تروریست‌ها در برخی از مناطق چندان مسئله عجیبی نیست اظهار داشت: مناطق عنوان شده از طرفی دارای اهمیتی بالا و از سوی دیگر باب ورودی به مناطق همجوار خود به حساب می آیند که از دست دادن آنها تبعات جدی برای تروریست‌ها در پی دارد. عناصر مسلح مستقر در این مناطق عمدتا عضو گروه تروریستی حزب اسلامی ترکستانی هستند که عموما اهل منطقه قفقاز بوده و حفاطت از این مناطق را بعهده دارند و از طرفی نیروهای آموزش دیده با توانایی قابل توجهی هستند.

مسئول اعلام الحربی در ادامه با اشاره به جنوب دمشق و مثلث مرگ اظهار داشت: در جبهه جنوب سه منطقه مهم دمشق، درعا و قنیطره وجود دارد، که به مثلث مرگ مشهور است. در کنار پیروزی رزمندگان در حلب و لاذقیه و اعمال فشار به سمت جبهه استان ادلب نیروهای متحد مقاومت موفق شدند با اجرای عملیات‌هایی منظم و هماهنگ پیروزی‌هایی را در این جبهه به دست آورند که می‌توان از بزرگترین فتوحات جبهه مقاومت در این منطقه آزادسازی منطقه "داریا" و حرم حضرت سکینه (س) بعد از چهار سال را نیز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آزادسازی منطقه داریا باعث فشار بر منطقه معظمیه شد تاکید کرد: بعد از سلسله پیروزی های جبهه مقاومت دو اتفاق جدی در صحنه سوریه رخ داد. اولین مسئله عملیات تروریست‌ها در جبهه شمالی استان حما و رسیدن عناصر مسلح تا منطقه "طیبه الامام" بود که به عملیات "مروان" در میان تروریست‌ها مطرح شد و تبلیغات وسیعی نیز برای جلوگیری از پوشش شکست های دومینو وار آنها بود. موضوع دوم اجرای عملیات "قادسیه جنوب" و "مجاهدون حتی النصر"در مثلث مرگ و مذاکرات آمریکا و روسیه بر سر مسئله آتش بس در این کشور بود.

حسین حاتم با اشاره به واکنش تروریست ها در شرایط کنونی و اعلام مواضع آنها در برابر پیروزی و پیشروی مقاومت گفت: تروریست ها در برابر ارتش و مقاومت و همچنین برای کاهش فشار از روی جبهه های مذکور اقدام به انجام عملیاتی در قنیطره کردند که با نام "قادسیه جنوب" عنوان شده است. در این حمله طبق اعلام برخی منابع منتسب به تروریست‌ها؛ تکفیری ها توانستند بر تعدادی از تپه های حومه شهر "حضر" مسلط شوند و این شهر را از سه طرف محاصره کنند.

مسئول اعلام الحربی مقاومت با بیان اینکه پیشروی تروریست ها در این منطقه به دلیل عقب نشینی مردم عنوان شده است گفت: علت عقب نشینی نیروهای مردمی عدم وجود سلاح های سنگین و نیروهای کمکی ارتش سوریه ذکر شده است. در هر حال تا کنون تنها دست آورد مسلحین در عملیات موسوم به قادسیه جنوب، تصرف "تل حمریه" است که روز گذشته بدست تکفیری‌ها افتاد. عملیات قادسیه جنوب با محوریت گروه‌های تندرو سلفی جهادی مانند فتح الشام (جبهه النصره ) و جماعة بیت المقدس انجام می‌شود و دیگر گروه های تروریستی در حاشیه این عملیات قرار دارند.

وی همچنین با اشاره به مسئله آتش بس اخیر عنوان کرد: دقایقی مانده به شروع زمان آتش‌بس توافق شده میان روسیه و آمریکا در مورد سوریه، گروه‌های مسلح تروریستی پس از مشورت‌های طولانی با آنکارا، دوحه و ریاض یک موضع متحد گرفتند تا پیامی به مسکو و واشنگتن بفرستند که آنها فرمانده دیگری دارند و حاضر به پذیرش برخی شروط اعلامی نیستند. گروه تروریستی احرار شام به همراه ۲۱ گروه تروریستی مسلح با نگاه دوگانه‌ای توافق آتش‌بس روسی آمریکایی را مورد توجه قرار دادند و با صدور اعلامیه‌هایی بیان کردند آتش‌بس را می‌پذیرند اما حمله به جبهه‌النصره را قبول نخواهند کرد.

حسین حاتم با بیان اینکه در بیانیه‌ای که توسط 21 گروه مسلح تروریستی حاضر در سراسر سوریه امضا و منتشر شده اظهار داشت: گروه‌های تروریستی که عضو این بیانیه هستند عبارتند از احرار الشام، جیش الفتح، جبهه فتح الشام (جفش)، نورالدین زنکی، فیلق الشام، جیش التحریر، جیش الاسلام، الفرقه الشمالیه، جیش النصر، الجبهه الشامیه، الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام، الفوج الاول، جبهه الانصار الاسلام، لواء الصغور الجبل الزاویه، کتائب الصفوه الاسلامیة، فرقه ١٠١، فرقه ١٣، لواء الحریه الاسلامیه، فرقه الوسطی، فیلق الحمص، لواء الفتح، جند فاستقم کما امرت، جبهه الاصاله و التنمیة، جند البدر ٣١٣ و جند الاقصی.

مسئول اعلام مقاومت با بیان اینکه تروریست ها با صدور بیانیه ای عنوان کرده اند که با آتش بس روسی آمریکایی در مورد سوریه موافق هستند گفت: تکفیری ها توافق صورت گرفته را در هشت بند مورد اشاره قرار دادند که در بند هشتم از اینکه قرار است تروریست‌های جبهه النصره(القاعده) مورد حمله قرار گیرند، اظهار ناراحتی کرده اند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه آتش بس فرصتی برای احیای تروریست هااز سوی آمریکا بوده و هست تاکید کرد: در همین حال ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در ساعت ۱۹ و ۲۷ دقیقه به وقت محلی و تنها ۲۷ دقیه بعد از پذیرفتن آتش بس، گروه‌های تروریستی در حلب مناطق مختلف این شهر را هدف گلوله‌های خود قرار دادند. از سوی دیگر گروه‌های مسلح در شمال شهر مراکز ارتش سوریه درمزارع ملاح را هدف راکت‌های خود قرار دادند تا نشان دهند چندان به آتش بس اعلامی اعتقادی ندارد. اما ارتش و مقاومت هرگونه تحرکی که به شکست آتش بس منجر شود را با تمام توان پاسخ می‌دهند.

ارسال نظر: