عضو هیئت‌ علمی تخصصی پژوهشگاه رویان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

لزوم پوشش بیمه‌ای تمام تکنیک‌های درمان ناباروری در مراکز درمانی/۹۰ درصد زوج‌های نابارور قابل‌درمان هستند

کدخبر: 2062125

عضو هیئت‌علمی تخصصی پژوهشگاه رویان با اشاره به این‌که برخی تکنیک‌های درمان ناباروری در بیمارستان‌های دولتی با پوشش بیمه‌ای ارائه می‌شود، بر لزوم پوشش بیمه‌ای تمام تکنیک‌های درمان ناباروری در مراکز درمانی نیز تأکید کرد.

دکتر حمید چوبینه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، با اشاره به این‌که پوشش بیمه‌ای تمام خدمات پزشکی ضروری است، گفت: مهم‌ترین موضوع در زمینهٔ خدمت به بیماران، پوشش بیمه‌ای خدمات است تا بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری بیمار دغدغه‌ای جز رنج بیماری نداشته باشد، چراکه فشار اقتصادی می‌تواند به‌عنوان یک مؤلفه اساسی روند درمان را مختل کند.

وی افزود: ناباروری یکی از بیماری‌هایی است که تمام ابعاد زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی عامل اصلی طلاق در بین آن‌هاست که البته بخشی از خدمات درمانی و دارویی به این بیماران تحت پوشش بیمه قرارگرفته است اما نیازمند پوشش کامل خدمات در این حوزه است.

عضو هیئت‌علمی تخصصی پژوهشگاه رویان با بیان این‌که برخی از تکنیک‌های درمان ناباروری از قبیل IVF،IUI و میکرواینجکشن و ... در بیمارستان‌های دولتی با پوشش بیمه‌ای ارائه می‌شود، گفت: این در حالی است که در مراکز درمانی این خدمات تحت پوشش بیمه انجام نمی‌گیرد و هزینه هریک از تکنیک‌ها به‌طور متوسط یک تا دو میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در برخی موارد با انجام اعمال جراحی و یا اصلاح شیوه زندگی ناباروری زوجین درمان می‌گردد، اما گاهی برای درمان و نتیجه مؤثر اعمال جراحی تا 5 مرتبه تکرار شده که هزینه‌های سنگینی به بیماران تحمیل می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم پوشش کامل بیمه‌ای ناباروری، تصریح کرد: علیرغم افزایش تعرفه‌های درمان با اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداختی از جیب بیماران کاهش یافته، درحالی‌که ناباروری تحت پوشش بیمه قرار نداشت و با افزایش تعرفه‌ها، هزینه‌های درمانی بیماران با مشکل ناباروری افزایش یافت.

چوبینه خاطرنشان کرد: درمان ناباروری پروسه‌ای زمان‌بر است و خانواده‌های بیماران را به‌ شدت درگیر می‌کند، بنابراین لازم است برای کاهش استرس بیماران که روند درمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حمایت بیمه‌ای کاملی از این اقشار صورت گیرد.

وی بابیان این‌که ناباروری با روش‌های جدید بیش از 90 درصد قابل‌درمان است، تصریح کرد: با فرض این‌که 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند و هرساله جمعیت آن‌ها افزایش می‌یابد، با درمان این تعداد از بیماران حداقل 2 میلیون و 800 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شوند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تأکید بر لزوم پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری، خاطرنشان کرد: در بعضی مقاطع زمانی برخی از داروهای درمان ناباروری کمیاب شده و یا از پوشش بیمه خارج می‌شوند که روند درمان را با مشکل مواجه می‌کند و لازم است با اصلاح سیاست‌ها، تنوع دارویی در این بخش، حمایت بیمه‌ای و اختصاص سهمی از بودجه کلان کشور درمان زوج‌های نابارور با سهولت بیشتری دنبال شود.

ارسال نظر: