رئیس اسبق مرکز آمار ایران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

انتخاب رئیس مرکز آمار نباید توسط رئیس‌جمهور باشد

کدخبر: 2062175

زالی گفت: گاهی برخی آمار ممکن است به مزاج عده‌ای به طور مثال رییس‌جمهور وقت خوش نیاید و بنابراین می‌تواند مسئول مرکز آمار را تغییر دهد و این بد است.

عباسعلی زالی، رئیس اسبق مرکز آمار ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » درباره انتقادات برخی از کارشناسان نسبت به خطاهای آماری در مراکز آماری کشور گفت: روش و شیوه آمارگیری در مرکز آمار کاملا مشخص است، لذا به جز "مرکز آمار" اگر دستگاه‌های دیگری آمار ارائه می‌دهند باید خود را با قانون و روش و شیوه آمارگیری "مرکز آمار" هماهنگ کنند تا تفاوت آماری به وجود نیاید.

وی افزود: بنده در سال‌های فعالیتم درخواست کردم تا با بانک مرکزی جلسه ای گذاشته شود تا بر روی هماهنگی‌های آماری تأکید شود.

زالی تصریح کرد: چه بانک و چه وزارت کار و امور اجتماعی و یا هر نهادی که آماری را ارائه می‌دهد باید در این رابطه کمکی برای مرکز آمار بوده و بر روی تعاریف و اصول با یکدیگر توافق داشته و در نهایت نیز مهر تأیید مرکز آمار را به همراه داشته باشد.

وی تأکید کرد: آمار نقش بسیار مهمی در سیاست‌گذاری‌ها و نظارت‌ها دارد لذا می‌توان گفت که پایه برنامه ریزی هر کشور آمار درستی است که در اختیار دارند بنابراین آمار نادرست برنامه ریزی نامناسب را نیز در پی خواهد داشت.

زالی خاطرنشان کرد: به نظر بنده اهمیت آمار و مرکز آمار به اندازه ای است که این مسئله را ایجاب می‌کند تا به گونه‌ای مسئول مرکز آمار تعیین شود که کسی به سادگی نتواند وی را تغییر دهد. زیرا گاهی برخی آمار ممکن است ارائه شود که به مزاج عده‌ای به طور مثال رییس جمهور وقت خوش نیاید و بنابراین وی به راحتی میتواند مسئول مرکز آمار را تغییر دهد.

وی در پایان گفت: لذا به نظر من رییس مرکز آمار را باید یک جمع تعیین کنند نه این که انتخابش در دست شخصی باشد که بتواند به راحتی او را تغییر دهند، اگر این چنین شود بدون شک مسئول مرکز آمار بدون هیچ ملاحظه ای واقعیات را ارائه خواهد کرد.

ارسال نظر: