نمایندگان پارلمان انگلیس:

موافقت "کامرون" با مداخله نظامی در لیبی باعث ظهور داعش شد

کدخبر: 2062191

نمایندگان پارلمان انگلیس در گزارشی جدید نخست‌وزیر پیشین این کشور را بابت مداخله نظامی در "لیبی" مورد حمله قرار داده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: نمایندگان پارلمان انگلیس در گزارشی جدید از دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین این کشور بابت مداخله نظامی در لیبی انتقاد کرده و گفته‌اند این اقدام در ظهور گروه تروریستی داعش نقش داشته است.

در گزارش قانونگذاران انگلیسی آمده که نخست‌وزیر پیشین، بر پایه برخی «مفروضه‌های نادرست» این کشور را وارد جنگ کرد و پس از آن با اتخاذ سیاستی بی‌هدف و «فرصت‌گرایانه» برای تغییر رژیم در این کشور، لیبی را در هرج و مرج فرو برد.

به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، نمایندگان انگلیسی آقای کامرون را به عدم درک تحولات میدانی لیبی و تلاش اندک برای یافتن روش سیاسی مناسب جهت عزل معمر القذافی، دیکتاتور سابق لیبی متهم کرده‌اند.

نمایندگان پارلمان انگلیس در این گزارش 49 صفحه‌ای تصریح کرده‌اند دولت انگلیس بعد از اغراق در تهدیدهای دیکتاتور سابق لیبی علیه شهروندان و غیرنظامیان، بدون محاسبه شمار نیروهای افراطی در میان گروه‌های شورشی، حملات هوایی علیه این کشور را آغاز کرد.

گزارش کمیته پرنفوذ «امور خارجی» در مجلس عوام انگلیس، تنها چند روز بعد از استعفای کامرون از پارلمان انگلیس صورت می‌گیرد.

دیوید کامرون، سال 2011 مداخله نظامی در لیبی را پیروزی سیاست خارجی این کشور خوانده بود؛ اما نمایندگان انگلیس در گزارش 49 صفحه‌ای خود اذعان کرده‌اند که انگلیس برنامه‌ای برای دوران بعد از معمر القذافی نداشته است.

آنها خاطرنشان کرده‌اند ماحصل این مداخله نظامی «فروپاشی سیاسی و اقتصادی، جنگ‌های بین قبایل و بین گروه‌های مسلح، بحران‌های انسانی و پناه‌جویان، نقض گسترده حقوق بشر و پخش شدن سلاح‌های رژیم قذافی در سرتاسر منطقه و رشد داعش در شمال آفریقا بوده است.»

ارسال نظر: