مشاور اسبق رئیس‌جمهور آمریکا:

باید "روحانی" را در ایران تقویت و "قاسم سلیمانی" را تضعیف کنیم

کدخبر: 2062231

"دنیس راس"مشاور اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای گفته دولت این کشور باید در دوران پس از توافق هسته‌ای طیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را تقویت و طیف فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی را تضعیف کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "دنیس راس"، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی که در دوره چندین رئیس‌جمهور، از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به عنوان مشاور فعالیت کرده در مصاحبه‌ای جدید گفته واشنگتن باید جناح حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی ایران را تقویت و جناح قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تضعیف کند.

«دنیس راس» در مصاحبه با بخش انگلیسی نشریه عربستانی «مجله» مستقر در لندن درباره پیامدهای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهارنظر کرده است.

آقای «راس» که دستیار ویژه اوباما در شورای امنیت ملی آمریکا بوده در پاسخ به سوالی درباره تبعات توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: «صادقانه، من از وقایع سال گذشته شگفت‌زده نشدم. همیشه به نفع ایران بود که تحریم‌ها رفع شود. در عوض، مسئولان ایران آماده معوق کردن آرمان‌های هسته‌ایشان، اگرچه نه کنار گذاشتن کامل آنها بودند.»

دیپلمات اسبق آمریکایی اشاره کرده که او انتظار افزایش آنچه به گفته وی «رفتار بد ایران در منطقه» است را نیز داشته است.

منتقدان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در محافل سیاسی آمریکا ایران را به انجام رفتارهای ثبات‌زدا در منطقه متهم می‌کنند. ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

راس در بخش دیگری از این مصاحبه به سوالی درباره دغدغه‌های متحدان آمریکا در منطقه درباره برجام و رویکرد کاخ سفید به این موضوع پاسخ داد.

«واقعیت اینجا است که دولت (اوباما) خواستار ایجاد تغییرات بنیادین در روابط ایران و آمریکا است. دولت می‌داند که نمی‌تواند در حال حاضر به این موضوع دست پیدا کند، اما نمی‌خواهد به گونه‌ای هم عمل کند که تندروهای ایران را تقویت کند. من موضع دولت را درک می‌کنم اما با آن موافق نیستم.»

راس اضافه کرد: «دلیلش این است که منطقی که به مذاکره با ایران بر سر موضوع هسته‌ای منجر شد - و من هم جزئی از آن بودم - افزایش فشار بر ایرانی‌ها، اما باز گذاشتن راه گریز از فشارها بود. من معتقدم که همین رویکرد بایستی درباره رفتارهای منطقه‌ای ایران هم به کار گرفته شود.»

مقام اسبق آمریکا تصریح کرد: «بنابراین وقتی شما فشار را روی آنها افزایش می‌دهید و برای آنها راه گریز می‌گذارید آنها می‌فهمند که لازم است برای جلوگیری از لطمه خوردن به منافشعان بایستی رفتارهایشان را تعدیل کنند. و پیشنهاد من این است که اعمال فشار بر روی آنها در پاسخ به رفتار منطقه‌ایشان، نه تنها تندروها را تقویت نمی‌کند بلکه آنها را تضعیف می‌کند، چون با این کار شما دارید هزینه‌های رفتارهای بد را به آنها گوشزد می‌کند.»

وی اضافه کرد: «شما می‌خواهید چه کسی موفق شود؟ قاسم سلیمانی یا روحانی؟ سپاه و بسیج به سمت رویکرد تقابل‌جویانه گرایش دارند در حالی که طیف روحانی بیشتر به سمت رویکرد عادی‌سازی روابط متمایل است. بنابراین پیشنهاد من این است اگر شما می‌خواهید بر موازنه قدرت بین آنها اثر بگذارید راهش کنار آمدن با کارهایی نیست که قاسم سلیمانی در منطقه انجام می‌دهد، بلکه باید هزینه‌ها بر ایران به خاطر اقدامات سلیمانی را افزایش داد.»

ارسال نظر: