طی ۱۰ سال گذشته صورت گرفت؛

۱۶هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز پایتخت

کدخبر: 2062235

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز پایتخت در حال حاضر به بیش از ۳۸ هزار هکتار رسیده است، طی ۱۰سال گذشته شاهد افزایش ۱۶هزار هکتاری جنگل‌کاری پیرامون تهران بوده‌ایم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی مختاری درخصوص جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران گفت: تا پایان سال83 حدود 22هزارهکتار از اراضی دامنه جنوبی البرز و پیرامون شهر تهران در قالب طرح کمربند سبز تهران تحت پوشش عملیات جنگل کاری قرار گرفته بود.

وی با اعلام اینکه از سال 84 تاکنون حدود 16 هزارهکتار جنگل کاری در پایتخت صورت گرفته، ادامه داد: در بخش برون شهری در قالب طرح کمربند سبز، در حال حاضر مجموعاً بیش از 38 هزارهکتار جنگل کاری خارج از محدوده شهر ایجاد شده است. همچنین سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران براساس احکام برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران سالانه توسعه 1000 هکتار جنگل‌کاری را در دستور کار خود قرار داده است. به طوری که در برنامه سال جاری با توجه به اولویت جنگل‎کاری در اراضی دامنه جنوبی البرز و خصوصا" شمال بزرگراه شهید بابایی؛ مناطق شمال بزرگراه شهید بابایی، تلو، اراضی استحکامات، البرز مرکزی و شمال کاخ سعدآباد، تحت پوشش عملیات جنگل‎کاری قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه حفظ و صیانت از حریم شهر تهران به خصوص در دامنه جنوبی البرز یکی از مهمترین کارکردهای این طرح محسوب می شود، تصریح کرد: این طرح عملاً امکان تعارض و دست‎اندازی به اراضی ملی و بالای خط تراز 1800 متر را از سودجویان گرفته است.

مختاری با اشاره به محدوده هایی که در دامنه جنوبی البرز توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران جنگل کاری شده اند، افزود: سعید‎آباد، ترقیون، خجیر، غزال، شهدای گمنام، پادگان انصارالحسین، تلو، دانشگاه امام حسین(ع)، جنگل کاری‌های واقع در شمال بزرگراه شهید بابایی، طرح توسعه جنگل‌کاری بوستان یاس فاطمی، سوهانک، قوچک، سایت البرز، شهید محلاتی، دارآباد، مسیح دانشوری، رحمان آباد، ارتفاعات اردوگاه شهید باهنر، جماران فاز اول، تله‎کابین توچال، فرحزاد، دانشگاه آزاد، کوهسار، سولقان، حصارک کن، پیرداوود، حرا، لتمال کن، شهید باقری، آلاسر و وردآورد در 3 فاز، شهید شهرام فر و... از جمله این محدوده ها هستند.

وی با اشاره به گونه‎های گیاهی مورد استفاده در طرح کمربند سبز خاطرنشان کرد: در این پروژه ها از درختان و درختچه های بومی یا مقاوم و با نیاز آبی حداقل و سازگار با شرایط اقلیمی شهر تهران استفاده شده است. این در حالیست که جهت آبیاری نهال‎های کاشته شده، از روش آبیاری تحت فشار استفاده می‎شود که این روش استفاده بهینه از منابع آبی و همچنین کاهش هزینه آبیاری و حذف تانکر آب را به ‎دنبال داشته است

ارسال نظر: