سعید اوحدی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

از نظر رهبری، وزارت خارجه مسئول اصلی پیگیری فاجعه منا است/ امیدواریم شاهد عزم جدی دستگاه‌ها در این زمینه باشیم

کدخبر: 2062629

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در دیداری که خانواده شهدای فاجعه منا با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و شورای متشکل از کشورهای اسلامی برای ساماندهی حج و تصمیم‌گیری در این زمینه تاکید داشتند.

سعید اوحدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره دیدار خانواده های شهدا فاجعه منا با مقام معظم رهبری گفت: در طول یک سال گذشته در دیدارهای مختلفی که با خانواده های شهدای فاجعه منا در استان های مختلف داشتیم، آنها همیشه سه خواسته اساسی را مطرح می کردند، اول اطلاق واژه شهید به عزیزانشان که در روز عید قربان، قربانی بی تدبیری آل سعود شدند، دوم ملاقات با مقام معظم رهبری که تلقی مان این بود که تنها مرجعی که بتواند به خانواده های شهدا تسلی خاطر و آرامش بدهد، دیدار با رهبری خواهد بود و سومین خواسته آنها نیز پیگیری های حقوقی این فاجعه بود.

وی ادامه داد: با تدبیری که نظام جمهوری اسلامی انجام داد و کمیسیونی که تشکیل شد در اوایل اسفند ماه سال گذشته تفاهم نامه ای بین سازمان حج و بنیاد شهید به امضا رسید که طبق آن جانباختگان فاجعه منا به عنوان شهید تلقی و خانواده آنها تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند؛ در حقیقت اطلاق واژه شهید به این عزیزان زیبنده ترین واژه ای بود که می توانست حق شهدای فاجعه منا را جبران کند.

اوج شکوه بزرگداشت فاجعه منا، دیدار خانواده‌های شهدا با مقام معظم رهبری بود

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به درخواست خانواده شهدا برای دیدار با مقام معظم رهبری اظهار داشت: در دیدارهایی که با خانواده های شهدای فاجعه منا در 29 شهر داشتیم، آنها طومارهای مختلف، نامه ها و امضاهای متعددی را در اختیار ما قرار دادند که همه آنها نشان دهنده درخواست خانواده ها برای دیدار با رهبر بود، از این رو در سالگرد فاجعه منا که با 17 شهریور ماه و با حج خونین سال 66 مصادف شده بود، دیداری با مقام معظم رهبری انجام شد و رهبری نیز قبل از آن عنوان کرده بودند که در این دیدار خانواده شهدای فاجعه منا بدون هیچگونه محدودیتی حضور داشته باشند؛ از این رو شاید بتوان گفت اوج شکوه برنامه هایی که برای بزرگداشت شهدای فاجعه منا در نظر گرفته شد، همین دیدار با رهبری بوده است.

اوحی افزود: در این دیدار رهبری نکات مهمی را اشاره و با خانواده شهدای فاجعه منا ابراز همدردی صمیمانه کرده و عنوان کردند که همه ساله ملاقاتی با کارگزاران حج قبل از تشرف به حجاج انجام می شد؛ ولی امسال شرایط به گونه ای رقم خورده که این دیدار در فضایی که غم و اندوه این داغ همچنان سنگینی می کند، انجام شده است. این بیانات مقام معظم رهبری نشانگر غم بزرگی است که از جنایات آل سعود که منجر به شهادت 7 هزار زائر از جهان اسلام و 477 زائر ایرانی در فاجعه منا و حادثه مکه در چهره ایشان وجود دارد.

مقام معظم رهبری تاکید کردند همه دستگاه‌ها باید برای پیگیری حقوقی فاجعه منا و رسیدگی به خانواده‌ها تلاش کنند

وی با بیان اینکه رهبری در این دیدار به خانواده های شهدای فاجعه منا توصیه کردند که آنها نیز در ثواب شهیدانشان شریک هستند و همین مسئله باید باعث صبر خانواده ها شود، تصریح کرد: رهبری در این ملاقات 3 مطالبه جدی را مطرح کردند، یکی از آنها مربوط به دستگاه های داخل کشور بود که ایشان فرمودند پیگیری حقوقی فاجعه منا و رسیدگی به خانواده این شهدا کار یک دستگاه نیست و همه دستگاه ها باید در این زمینه تلاش کنند تا خدمات در این زمینه به نحوه احسن و به صورت کامل انجام شود و در این زمینه به وزارت خارجه به عنوان مسئول مستقیم پیگیری این فاجعه اشاره کردند.

رئبس سازمان حج و زیارت در همین زمینه اظهار داشت: تصورمان این است که بعد از دیدار با مقام معظم رهبری شاهد یک عزم جدی در همه دستگاه ها در دو بعد پیگیری حقوقی فاجعه منا و ارائه خدمات به خانواده شهدای فاجعه منا خواهیم بود.

اوحدی گفت: مطالبه بعدی رهبری از دنیا اسلام بود که عنوان کردند امت اسلامی با بلای بزرگی مواجه شده است و از فاجعه منا به عنوان یک مصیبت نام بردند. در حقیقت فاجعه منا یک فاجعه بی سابقه در طول تاریخ بوده است؛ چرا که 7 هزار نفر در یک روز در مسیر رمی جمرات با وجود اینکه هزینه امنیت خود را به عربستان پرداخت کرده بودند، به شهادت رسیدند و حتی سران بسیاری از کشورها در مقابل این فاجعه سکوت کردند.

سکوت دولت‌های اسلامی در فاجعه منا یک بلای بزرگ محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه سران دولت های اسلامی چگونه به خود اجازه می دهند در مقابل عربستان که وظیفه اش پذیرایی از حجاج است، سکوت کنند، ادامه داد: قطعا سکوت آنها یک بلای بزرگ محسوب می شود؛ البته بعد از دیدار با مقام معظم رهبری و صحبت های ایشان شاهد بودیم که مردم تعدادی از کشورهای اسلامی مطالباتی را از دولتمردان خود در این زمینه داشتند و حتی در برخی کشورها مانند افغانستان، پاکستان و .... نیز سمینارها و حرکت هایی در راستای محکومیت جنایات آل سعود انجام شد.

رئیس سازمان حج و زیارت به مطالبه سوم مقام معظم رهبری در این دیدار اشاره و اظهار داشت: مطالبه سوم مقام معظم رهبری از سازمان های جهانی و حقوق بشری مانند سازمان ملل، سازمان کشورهای همکاری کشورهای اسلامی و .... بود که آنها هم باید به وظایف خود عمل کنند و نسبت به استیفای حقوق شهدای فاجعه منا قدم جدی بردارند. متاسفانه این سازمان ها که ادعای ارزشمند بودن جان انسان ها را دارند، در مقابل فاجعه منا و حج که بزرگ ترین واجب شرعی در دنیا محسوب می شود، سکوت کردند، در حالی که اگر اتفاقی در کشور اروپایی رخ دهد شاهد سروصدای بزرگی از سوی سازمان های ملل هستیم.

اگر سران آل سعود صداقت دارند، کمیته حقیقت‌یاب را تشکیل دهند

اوحدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار چند پیشنهاد هم ارائه کردند که یکی از آنها پیگیری جدی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب بود؛ ایشان فرمودند عربستان به دلیل پشتوانه تفکر وهابیت که اعتقادی به واکاوی فاجعه منا ندارد و با برداشت های غلطی که از آیات قرآن می کنند از آن به عنوان یک قضا و قدر نام می بردند و معتقدند اگر به این حوزه ورود کنند، به امر خدا دخالت کرده اند، در حالی که این تفکر، تفکر منحط و انحرافی است. همچنین ایشان عنوان کردند اگر سران عربستان صداقت دارند کمیته حقیقت یاب را تشکیل دهند که این توقع از همان روزهای ابتدایی فاجعه منا وجود داشت تا از این طریق حقیقت فاجعه منا روشن شود؛ در حالی که معتقدیم عربستان از تشکیل کمیته حقیقت یاب وحشت دارد؛ چرا که اگر این کمیته تشکیل شود واقعیت های بسیار تلخ تری از فاجعه منا برای دنیا روشن خواهد شد.

تفکر وهابیت که امروزه تفکر حاکم در عربستان است، جزو هیچ کدام از فرق اسلامی نیست

وی افزود: معتقدیم در دل فاجعه منا، 3 فاجعه رخ داده است؛ اولین فاجعه در محل حرکت زائران رخ داد که نیروهای امنیتی عربستان راه را بر روی زائرین بستند و آنها را به اجبار به خیابان 204 هدایت کردند که به دلیل بی کفایتی و بی تدبیری عربستان تقابل جمعیت رخ داد، دومین فاجعه در بیمارستان های عربستان بود که عربستان به دلیل عدم آمادگی برای شرایط بحرانی نتوانست خدمات درمانی و احیایی را به مجروحین فاجعه منا ارائه دهد و سومین فاجعه نیز در برخورد آنها به ابدان مطهر شهدا آن هم به خاطر تفکر وهابیت بود؛ چرا که این تفکر اعتقادی به احترام به ابدان شهدا ندارد؛ از این رو مقام معظم رهبری عوان کردند که تشکیل کمیته حقیقت یاب باید با جدیت پیگیری شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مقام معظم رهبری عنوان کردند که تفکر وهابیت جزو هیچ فرقه اسلامی محسوب نمی شود، اظهار داشت: اخیرا نیز سمیناری در چچن برگزار شد که در آن علمای اهل سنت از تفکر وهابیت اعلام انزجار کرده اند و این تفکر جز فرق اهل سنت نیز محسوب نمی شود؛ در حقیقت تفکر وهابیت تفکری است که آل سعود آن را به عنوان تفکر حاکم در عربستان اعلام کرده و رهبری نیز از آل سعود به عنوان شجره خبیثه ملعونه نام بردند و این شجره که نسل حاکم بر عربستان است، نیات شومی را داشته و به هیچ وجه لیاقت کلیدداری کعبه را ندارد.

اوحدی تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرماید بیت الله الحرام اولین خانه ای است که برای مردم بنا کرده ایم؛ از این رو آل سعود هیچ حاکمیت و مالکیتی بر مکه و مدینه ندارد و نمی تواند هیچ کشوری را از ورود به خانه خدا منع کند؛ چرا که خداوند می فرماید از همه مردم بدون هیچ تبعیضی برای ورود به این خانه دعوت کرده ایم، در حقیقت آل سعود کفایت و لیاقت خادمی خانه خدا را ندارد و بنا به پیشنهاد مقام معظم رهبری باید کشورهای اسلامی شورای مشورتی را تشکیل دهند و در آن شورا درباره چگونگی برگزاری حج و ساماندهی آن تصمیم گیری شود.

علمای جهان اسلام به تشکیل شورای متشکل از کشورهای اسلامی برای برگزاری حج تاکید دارند

وی گفت: بسیاری از علمای کشورهای اسلامی و مراجع تقلید در داخل کشور به تشکیل شورای متشکل از کشورهای اسلامی برای برگزاری حج و ساماندهی آن تاکید کرده اند و ما نیز امیدواریم با تحقق پیشنهادات مقام معظم رهبری در این زمینه شاهد برگزاری حج ابراهیمی باشیم، حج ابراهیمی به گفته مقام معظم رهبری حجی است که در آن شکوه، عظمت و معنوت زائرین را شاهد باشیم، در حالی که امروزه عربستان فقط ظاهر حج را حفظ کرده و آن را از باطن تهی کرده است.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: اگر نگاهی به 20 سال گذشته داشته باشیم می بینیم که حوادث مکرر و متعددی از بی کفایتی عربستان در رمی جمرات، منا و آتش سوزی هتل ها و چادرها رخ داده و ده ها هزار نفر در دو دهه گذشته قربانی بی تدبیری ال سعود شده اند، در حالی که اگر این حکومت تدبیر و کفایت لازم را داشت باید در این مدت آسیب شناسی انجام می داد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

اوحدی درباره تحقق پیشنهادات مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: باید از طریق ارتباط با کشورهای اسلامی که از 3 طریق دستگاه دیپلماسی کشور، بعثه مقام معظم و رهبری و سازمان حج انجام می شود، برای تحقق این پیشنهادات تلاش کنیم، همچنین رسانه ها و سازمان های مردم نهاد و فضای مجازی نیز باید در این زمینه فعال باشند.

ارسال نظر: