مشکل S۳۰۰ در ایران حل شد، اما مشکل فشنگ هنوز مرتفع نشده است

هاشمی: امیدوارم نوبخت اگر بودجه ورزش را افزایش نمی‌دهد حداقل پول آن را در جای دیگر هزینه نکند

کدخبر: 2062875

رئیس فدراسیون تیراندازی گفت: امیدوارم نوبخت به قولش عمل کند و اگر بودجه ورزش را افزایش نمی‌دهد حداقل پول آن را در جای دیگر هزینه نکند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، سیدمهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: موفقیت‌های المپیک و پارالمپیک به خصوص ۲ مدال ساره جوانمردی را به جامعه ورزش تبریک می‌گویم. در تیراندازی ۹۹ کشور در المپیک حضور داشتند که ۳۹ کشور با وایدکارت و ۶۰ کشور سهمیه داشتند و در مجموعه ۴۶۴ تیرانداز حضور داشتند. ایران نیز با ۵ ورزشکار در ۸ رشته شرکت کرد و در رده ۲۱ از نظر کسب سهمیه قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: پیش از آغاز المپیک فدراسیون جهانی فدراسیون ایران را به عنوان فدراسیون برتر جهان در بحث توسعه تیراندازی معرفی کرد و با توجه به حضور ایران در دو دوره المپیک با سهمیه، ایران از لیست کشورهای وایدکارت حذف شد و جزء کشورهای توانمند محسوب می‌شود.

رئیس فدراسیون تیراندازی در ادامه تاکید کرد: برنامه حضور در المپیک ۲۰۲۰ را از ۶ سال قبل شروع کردیم و پیش‌بینی کسب ۸ سهمیه و مدال را داریم که امیدواریم این پیش‌بینی محقق شود. به علاوه حضور ۳ نماینده ایران در فینال فینالیست‌ها نیز در اواسط مهرماه در ایتالیا انجام خواهد شد و آذرماه نیز مسابقات آسیایی تهران برگزار خواهد شد.

هاشمی یادآور شد: در این دوره از المپیک ۵ سهمیه داشتیم و این فرصت بود که هر نماینده در ۲ ماده شرکت کند و در نهایت تیراندازان ایران در ۸ رشته حضور یافتند و خوشبختانه الهه احمدی در تفنگ بادی و نجمه خدمتی در ۳ وضعیت به فینال رسیدند. گلنوش سبقت‌اللهی در تفنگ بادی ۲۵ متر بیست و دوم شد، پوریا نوروزیان نیز در اولین حضورش در تفنگ بادی مردان در المپیک بیست و دوم شد. جام‌بزرگ نیز در ۵۰ متر ۳ وضعیت حضور یافت.

وی خاطرنشان کرد: در بحث استعدادیابی کارهای خوبی انجام شده و تعداد زیادی از ورزشکاران‌مان را در مسابقات شرکت دادیم که جزء جوان‌ترین‌ها بودند.

رئیس فدراسیون تیراندازی در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص برنامه‌های فدراسیون تیراندازی برای کسب سهمیه المپیک در بخش اهداف پروازی به گفت: ما در این رشته رشد خوبی داشتیم اما رضایت‌بخش نیست و باید وضعیت بهتری را در آینده شاهد باشیم. ما در اهداف پروازی جایگاه‌های چهارم، هفتم و هشتم را کسب کردیم اما منجر به کسب سهمیه المپیک و مدال در بسیاری از مسابقات نشده است. برای اهداف پروازی برنامه‌ ویژه‌ای در حال تهیه است و امیدوارم بتوانیم علاوه بر کسب مدال در این بخش سهمیه المپیک کسب کنیم. چند پیشنهاد هم برای حضور مربی خارجی داشتیم اما به توافق نرسیدیم.

هاشمی در پاسخ به دیگر خبرنگاران در خصوص تامین بودجه برای اعزام تیراندازان به مسابقات فینال فینالیست‌ها و میزبانی ایران در مسابقات آسیایی یادآور شد: پیش‌بینی اعزام نمایندگان ما به ایتالیا برنامه‌ریزی شده و مشکل بودجه نداریم. این به معنای تخصیص بودجه در این بخش نیست ولی تامین آن صورت گرفته، اگر نگوییم بدهکارترین فدراسیون هستیم ولی جزء اولین فدراسیون‌های بدهکار محسوب می‌شویم و حدود ۱۴ میلیارد تومان بدهی داریم اما با وجود آن عمده برنامه‌هایمان را به پیش بردیم.

وی افزود: قطعا برای ادامه کار چه برای میزبانی و چه برای حضور قوی در مسابقات به حمایت و پشتیبانی مالی نیاز داریم و امیدواریم در بحث اسپانسر هم توفیقات خوبی داشته باشیم. به جز یکی دو فدراسیون عمده بودجه فدراسیون‌ها توسط دولت تامین می‌شود.

رئیس فدراسیون تیراندازی همچنین در خصوص بحث برگزاری مسابقات آسیایی اهداف پروازی به میزبانی تهران، ‌اضافه کرد: قرار بود این مسابقات در مهر ماه برگزار شود، اما بحث‌های سیاسی روی میزبان ما سایه انداخت. عمده کشورهای حوزه خلیج فارس از حضور در رقابت‌ها انصراف دادند و کشورهای دیگر نیز برای شرکت در مسابقات انگیزه‌ای نداشتند. برای حضور تیم‌ها در قهرمانی آسیا به حد نصاب نرسید و این رقابت‌ها که قرار بود در این ماه برگزار شود، کنسل شد. البته همزمانی این مسابقات با مسابقات مهم دیگر نیز تاثیرگذار بود که باعث استقبال کم شد، ولی برای مسابقات اهداف ثابت یازده کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدوارم که ما نیز حضور قدرتمندی در رقابت‌ها داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از تیراندازان ملی‌پوش نوجوانان و جوانان هزینه‌ای دریافت می‌شود، خاطر نشان کرد: ما در برخی از مواقع مجبور هستیم که از ورزشکاران هزینه فشنگ و غذا را دریافت کنیم، زیرا ما بودجه تامین فشنگ را نداریم و برای این که ورزشکاران در اردو بمانند و آمادگی خود را حفظ کنند ناگزیر به این کار هستیم. فدراسیون تیراندازی یکی از بدهکارترین فدراسیون‌ها است و با این مشکلات ادامه کار سخت است، ولی با این حال ما برنامه‌های‌مان را پیگیری می‌کنیم. ما در تیم بزرگسالان نیز گاهی اوقات مجبور هستیم که برخی از هزینه‌ها را از ورزشکاران دریافت کنیم. برخی از ورزشکاران برای حضور در رقابت‌ها هزینه سفر را خودشان پرداخت می‌کنند. البته باید بگویم ورزشکاری مثل ساره جوانمردی که دو طلای پارالمپیک گرفته است، هزینه بسیار زیادی کرده است و هزینه ورزشکاران تنها مختص به رشته تیراندازی نیست.

رییس فدراسیون تیراندازی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست همچنین با اشاره به مشکلات فشنگ، اذعان‌ کرد: مشکل S300 در ایران حل شد، اما مشکل فشنگ هنوز مرتفع نشده است. موضوع سلاح‌های عام ورزشی و غیر ورزشی یکی است. باید این دو مقوله از هم جدا شود، زیرا تولیدکنندگان و وارد کنندگان سلاح و مهمات دچار مشکل می‌شوند. در موضوع ورود سلاح و فشنگ بسیاری از وزارتخانه‌ها دخیل هستند و ما باید با اشخاص زیادی هماهنگ شویم.

سیدمهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی درخصوص قرارداد لازلو گفت: لازلو پیش از این تصمیم داشت تا پایان مسابقات المپیک را پایان دوره ورزشی خود قرار دهد و قرارداد ما نیز با این سرمربی تا پایان المپیک بود و باید به دنبال افراد جدید برای هدایت تیم ملی پس از المپیک می‌گشتیم. در روزهای قبل از المپیک پیشنهاد همکاری پاره‌وقت را مطرح کردیم و نظر کمیته فنی فدراسیون هم مثبت بود، مشروط به اینکه منابع مالی تامین شود و میزان آن حدود یک‌پنجم مبلغ قبل می‌شد.

وی در ادامه افزود: در ابتدای حضور لازلو در ایران مربیان خوب داخلی در کنارش بودند و مربیان داخلی به توانمندی‌های بالایی دست یافتند. به علاوه در تفنگ بادی این تفکر مورد بررسی قرار گرفت که شاید لازلو نخواهد ادامه همکاری دهد ولی اولویت انعقاد قرارداد ما با مربی خارجی لازلو بود و فعلا قرار است به شرط تامین منابع مالی به صورت پاره‌وقت با فدراسیون ایران همکاری کند.

هاشمی در خصوص نقش وزارت ورزش در تامین بودجه این فدراسیون و عدم آمادگی روانی تیراندازان پیش از المپیک به دلیل لغو متعدد اعزام‌ها گفت: اهتمام مدیریتی به موضوعات ورزش اهمیت زیادی دارد، بخش قابل توجهی از بودجه ورزش کشور به صورت ارزی است و قیمت ارز نیز نسبت به دوره گذشته 3 برابر شده اما بودجه ورزش به این میزان افزایش نیافته حتی بودجه‌ها به یک‌سوم کاهش یافته و این فشارها به همه بخش‌های ورزش کشور صدمه می‌زند. هزینه‌ها افزایش یافته و حتی اگر میزان بودجه را ثابت در نظر بگیریم باز هم مدیریت ورزش تحت تاثیر قرار می‌گیرد. امیدوارم نوبخت به قولش عمل کند و اگر بودجه ورزش را افزایش نمی‌دهد حداقل پول آن را در جای دیگر هزینه نکند.

وی خاطرنشان کرد: بخش ناچیزی از بودجه عمرانی ورزش را هم در سال گذشته نگرفتیم و بخش قابل توجه آن در سایر موضوعات عمرانی هزینه شد و این موضوع نیز به تیراندازی مربوط نیست و من چون از این موضوعات مطلع هستم در آن ورود می‌کنم.

رئیس فدراسیون تیراندازی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عدم برگزاری لیگ در بخش اهداف پروازی و خفیف گفت: در این دو بخش به دلیل عدم تامین مهمات لیگ برگزار نشد البته از نظر من می‌توانستیم به صورت ضعیف و با حداقل‌ها برگزار کنیم. امیدوارم با کمک‌های وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح این مشکلات حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان حضورشان در مجلس برای افزایش بودجه ورزش چه کرده‌اید، گفت: شاید از عملکرد خودم نتوانم دفاع کنم که ممکن است از آن برداشت نادرستی شود، من مسئولیت کمیسیون عمران مجلس را داشتم و می‌دانم که در سال گذشته 100 میلیارد تومان از یک بودجه خاص برای عمران ورزش اختصاص یافت که این مبلغ در لایحه دولت نبود. جالب اینجاست که این مبلغ در سال گذشته به وزارت ورزش داده نشد و بخشی از آن هم که تخصیص یافت در جای دیگری هزینه شد. امسال هم همین بودجه در لایحه دولت صفر در نظر گرفته شده بود ولی 120 میلیارد تومان برای عمران ورزش اختصاص یافت و تا آنجا که اطلاع دارم مبلغی از آن تامین نشده است.

رئیس فدراسیون تیراندازی تصریح کرد: اصرار داشتیم پروژه‌های عمرانی به ویژه در ورزش کشور به بخش خصوصی واگذار شود ولی دولت در برابر این طرح و الزام و انجام آن مقاومت کرد.

هاشمی یادآور شد: معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد 700 هزار میلیادر پروژه نیمه‌کاره داریم این در حالی است که بودجه عمرانی سال کشور 50 هزار میلیارد است یعنی با فرض ثابت بودن تورم 14 سال بودجه عمرانی کشور باید صرف پروژه‌های نیمه‌کاره موجود شود.

وی تاکید کرد: منطقی با موضوعات برخورد نمی‌شود و نمی‌دانم چرا برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی مقاومت انجام می‌شود. نقدینگی کشور در زمان آغاز به کار دولت 480 هزار میلیارد تومان بوده ولی امروز نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان است. این نشان می‌دهد که نقدینگی هست ولی از آن درست استفاده نمی‌شود. در کشور ما فقط با پول‌ها بازی می‌شود نقدینگی 2 برابر می‌شود ولی معلوم نیست این پول کجاست، البته در برخی بخش‌های سوداگری درآمد و هزینه چندبرابر شده اما بخش عمرانی به عنوان مولد کشور و بخش ورزشی به عنوان سلامت و نشاط جامعه مورد توجه نیست.

رئیس فدراسیون تیراندازی در پایان گفت: در آستانه المپیک اعلام کردم کسانی که مدال بگیرند پاداش دریافت می‌کنند، حتی اگر این پاداش یک میلیارد هم بود سودی برای ورزش نداشت چرا که اگر می‌خواهیم در مسابقات آسیایی و المپیک خوش بدرخشیم باید از حالا شروع کنیم و شعارها را کنار بگذاریم. ورزش سیاسی نیست و منافع آن به جناح خاصی اختصاص ندارد. من این موضوعات را به صورت کلان مطرح می‌کنم و صرف تیراندازی نیست، چانه ورزش آنقدر کوچک گرفته شده و اگر بودجه آن چند برابر هم شود تازه شاید معادل سایر بخش‌ها شود.

ارسال نظر: