دیدار دیپلمات ارشد آمریکایی با انصارالله در عمان

کدخبر: 2063009

روزنامه سعودی الشرق الاوسط گزارش داد که معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا اخیرا با هیأت انصارالله و کمیته مردمی یمن در مسقط پایتخت عُمان دیدار کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، به نقل از منابع خود گزارش داده که «تام شانون» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا طی دو روز گذشته به عُمان سفر کرده و با هیأت انصارالله و کنگره مردمی یمن دیدار کرده است.

این روزنامه مدعی شد در این دیدار گفت‌وگوها بر محتوای طرحی که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای حل بحران یمن پیشنهاد داده متمرکز شده است.

یک منبع در سفارت ایالات متحده در یمن به الشرق الاوسط گفته که واشنگتن در این دیدار پیشنهاد داده که آتش‌بسی 72 ساعته در یمن برقرار شود و به هیأت‌های انصارالله و کنگره مردمی یمن ابلاغ کرده که آمریکا به دنبال آن است که طرف‌های یمنی به راهکاری برای حل بحران و پایان درگیری‌ها در این کشور برسند.

پیشتر خبرگزاری «اسپوتنیک»، روسیه گزارش داد که کری در راستای طرحی که در ماه آگوست گذشته برای پایان جنگ در یمن پیشنهاد داده بود، به عربستان سفر می‌کند و مسأله یمن محور دیدار او با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

این منبع به اسپوتنیک گفته بود طرح پیشنهادی وزیر خارجه آمریکا به دو بخش امنیتی-نظامی و سیاسی تقسیم شده و از مهم ترین نکات آن انتقال قدرت از «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن به فردی است که با توافق طرف‌های درگیر انتخاب شود.

به نظر می‌رسد کنار گذاشتن عبدربه منصور هادی که در طول یک سال و نیم از آغاز هجوم عربستان، تحت حمایت آمریکا و متحدان عربی‌اش در منطقه بوده نشانه‌ای از عقب نشینی عربستان و متحدانش در برابر مطالبات مردم یمن و انصار الله است.

عقب نشینی اخیر ایالات متحده در برابر انصارالله و تکاپوی بی‌امان این کشور برای آنچه حل بحران یمن می‌نامد حاکی از این است که عربستان به عنوان شریک راهبردی واشنگتن به سختی در باتلاق یمن اسیر شده و برای رهایی از این جنگ نیاز به کمک آمریکا دارد.

ارسال نظر: