"غیرمتعهدها"، خواستار اصلاح ساختار سازمان ملل شدند

کدخبر: 2063428

کشورهای عضو "جنبش عدم تعهد" در بیانیۀ نهایی هفدهمین اجلاس این جنبش خواستار اصلاح ساختار سازمان ملل شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کشورهای غیرمتعهد در بیانیۀ نهایی هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که یکشنبه به تصویب رسید، با اشاره به جایگاه مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان اصلی‌ترین ، دموکرات‌ترین و وسیع‌ترین سازمان بین‌المللی بر لزوم بازیابی وتقویت نقش آن تأکید کردند.

آنان ایجاد روابط متعادل بین کشورهای اصلی عضو بر مبنای حقوق تصریح شده درمنشور این سازمان را دراین راستا راهگشا دانستند.

پرس تی وی نوشت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد همچنین خواهان اصلاح ترکیب شورای امنیت شدند به نحوی که بتواند ضمن تبدیل به نهادی دموکراتیک‌تر، مؤثرتر، کارآمدتر و شفاف‌تر، نمایندۀ همۀ کشورها بوده وهماهنگ با واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیک حاضر در جهان عمل کند.

این کشورها در زمینۀ مدیریت اقتصادی یادآور شدند که اصلاح نظام مالی بین‌المللی، نیازمند دموکراتیک کردن نهادهای تصمیم‌گیرنده، یعنی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است. بنابراین افزایش مشارکت کشورهای درحال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها و قانونگذاری‌های مربوط به اقتصاد بین‌الملل و افزایش مشارکت در مدیریت نظم نوین جهانی ضروری است.

دیدارهای روحانی در حاشیۀ اجلاس سران غیرمتعهدها

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، یکشنبه در حاشیۀ اجلاس سران عدم تعهد در جزیرۀ مارگاریتای ونزوئلا در دیدار با محمد یوسف کلا، معاون رئیس‌جمهور اندونزی، با بیان اینکه همواره روابط برادرانه و نزدیکی بین تهران - جاکارتا برقرار بوده است، گفت: «دو کشور از مواضع سیاسی و منطقه‌ای بسیار نزدیکی با یکدیگر برخوردار هستند و ضرورت دارد سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را بیش از گذشته ارتقاء دهند.»

روحانی همچنین در دیدار با کیم یونگ نام، رئیس مجمع عالی خلق جمهوری کرۀ شمالی، تقویت صلح و ثبات در شرق آسیا را برای جهان و به‌ویژه کشورهای آسیایی حائز اهمیت برشمرد و تأکید کرد نباید با افزایش تنش‌های منطقه‌ای، زمینۀ حضور و دخالت قدرت‌های بزرگ تقویت شود.

هفدهمین اجلاس سران کشورها و دولتهای جنبش عدم تعهد روزهای شنبه و یکشنبه (27 و 28 شهریور) در جزیرۀ مارگاریتای ونزوئلا با موضوع «صلح، حاکمیت و همبستگی برای توسعه» تشکیل شد و شرکت‌کنندگان در این نشست دو روزه مهمترین اوضاع بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

ارسال نظر: