فرمانده سابق ارتش سوریه:

آمریکا برای اشغال "دیرالزور" با داعش هماهنگ کرده بود

کدخبر: 2063435

فرمانده پیشین ارتش سوریه در واکنش به حملات ائتلاف آمریکا به شرق سوریه تأکید کرد، واشنگتن زمانی که دید گروه تحت حمایتش یعنی داعش در "دیرالزور" در آستانه سقوط قرار دارد نیروی هوایی خود را به آنجا فرستاد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: در راستای حمایت از گروههای تروریستی، جنگنده‌های ائتلاف آمریکا، شامگاه شنبه یکی از مواضع ارتش سوریه را در اطراف فرودگاه دیرالزور واقع در شرق این کشور هدف قرار داد که سبب شد تروریستهای داعش بتوانند این موضع را اشغال کنند.

گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان ساعتی پس از حملات هوایی آمریکا اعلام کرد که در پی این بمباران 80 نفر کشته شده‌اند. ارتش سوریه نیز یکشنبه موفق شد همه مناطق اشغال شده داعش را پس بگیرد.

سرتیپ «محمد سرحان» فرمانده پیشین ارتش سوریه در این زمینه گفت: حمله آمریکا با 4 جنگنده به ارتش سوریه در دیرالزور دلیل قاطعی بر این مسئله است که ارتش کاملا در توقف پیشروی داعش در این شهر موفق بوده و با تمام قدرت توانسته است اوضاع آنجا را تحت کنترل خود درآورد.

سرحان در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تأکید کرد: آمریکا امروز می‌بیند که نازپروده‌ و [گروه] تحت حمایتش یعنی داعش در آستانه سقوط در دیرالزور قرار دارد از این روی نیروی هوایی خود را به آنجا میفرستد.

وی با بیان این مطلب افزود، جنگنده های آمریکا به سرعت «نیروهای ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهند و شمار زیادی را از بین بردند، ولی این مسئله از توانمندی ارتش سوریه در مقابله با حمله تروریستی که داعش چند ساعت بعد انجام داد نکاست.

این فرمانده سابق ارتش سوریه در ادامه تأکید کرد: جنگنده های آمریکا در راه خود به سوی دیرالزور از بالای یک اردوگاه داعش عبور کردند ولی بنا بر دستورات فرماندهانشان راه خود را تا جایی ادامه دادند که نیروهای ارتش سوریه حضور داشتند.

سرحان همچنین تصریح کرد: این مسئله دلیل محکمی بر هماهنگی کامل آمریکا و داعش است... این هماهنگی زمانی آشکار شد که عناصر داعش به دیرالزور حمله کردند و تنها پس از چند ساعت از حمله هوایی به نیروهای ارتش سوریه داعش با حملات خود قصد داشت این شهر را اشغال کند.

وی بر این باور است که روشن است که این حمله از مدتها پیش و به صورت منظم و بدون هیچ عجله‌ای طراحی شده بود.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز در واکنش به این مسئله با انتشار بیانیه‌ای یکشنبه اعلام کرد: جنگنده‌های ائتلاف آمریکا یکی از مواضع نظامی ارتش عربی سوریه را در جبل ثرده واقع در محوطه فرودگاه نظامی دیرالزور هدف قرار دادند... که به تلفات جانی و خسارات مالی در میان نیروهای ما منجر شد و به صورت واضح زمینه را برای حمله تروریستهای داعش و به دست گیری کنترل آن فراهم کرد.

فرماندهی ارتش سوریه همچنین تأکید کرد: این اقدام، تجاوز خطرناک و آشکار به سوریه و ارتش آن، برهانی قاطع بر حمایت آمریکا و همپیماناش از داعش و سایر گروههای تروریستی و خط بطلانی بر ادعاهای آنان در مبارزه با تروریسم است.

در همین راستا، بثنیه شعبان مشاور ارشد ریاست جمهوری سوریه تأکید کرد: حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور از پیش طراحی شده بود... ادعای اشتباه خواندن این حمله درست نیست. هواپیماهای آمریکایی مواضع داعش را بعد از اینکه آنها کنترل مواضع را در ین منطقه در اختیار گرفتند بمباران نکردند و این نمی‌تواند اشتباه جنگنده‌های آمریکایی باشد.

ارسال نظر: