دوربین «نسیم آنلاین»: گرانی بی‌سابقه لوازم التحریر، خانواده‌ها را از خرید "اول مهر" منصرف کرد!

فیلم:: چین و هند ۸۰ درصد بازارِ لوازم التحریر ایران را گرفتند

کدخبر: 2063562

طبق آمار لوازم التحریر خارجی به خصوص لوازم التحریر چینی و هندی حدود ۸۰ درصد از بازار نوشت افزار کشور را در اختیار گرفته است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: از هفته آینده با آغاز فصل پاییز موعد بازگشایی مدارس فرا خواهد رسید و بار دیگر دانش آموزان با تهیه نوشت افزار و لوازم مدرسه، خود را آماده حضور در 9 ماه علم آموزی و تلاش در جهت کسب دانش خواهند کرد. به گزارش « نسیم آنلاین » اما در این بین نوع لوازم و نوشت افزارهایی که خانواده‌ها در این ایام برای فرزندان خود تهیه می کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وفور اجناس خارجی در بازار خانواده‌ها را مجبور می‌کند، نوشت افزارهای بعضا بی‌کیفیت وارداتی را برای سال تحصیلی جدید تهیه کنند. با وجود این که تولیدکنندگان داخلی چند سالی است که سعی می‌کنند با ارائه طرح‌های متنوع نظر خانواده‌ها و دانش آموزان را به خود جلب کنند، باز هم چراغ سبز دولت به واردات گسترده لوازم التحریر خارجی اجازه خودنمایی را به آنها نمی دهد. در حال حاضر محتوای ضد اخلاقی بسیاری از لوازم التحریرهای خارجی در کنار کیفیت پایین و عدم وجود دوام و استحکام بدجوری خانواده‌ها را نسبت به این مسئله نگران کرده است.

طبق آمار لوازم التحریر خارجی به خصوص لوازم التحریر چینی و هندی حدود 80 درصد از بازارلوازم التحریر کشور را در اختیار گرفته است. روند افزایش سهم لوازم التحریر خارجی در بازار ایران طی سه سال گذشته و با سیاستهای جدید دولت تدبیر و امید سیر رو به رشدی را به خود گرفته و در حال تصاحب کامل بازار کشورمان است. حمایت دولت یازدهم از واردات نوشت افزارهای خارجی و تغییراتی که در تعرفه واردات آنها طی 1100 روز گذشته انجام شده از جمله اقداماتی است که دولت در جهت حمایت بیشتر از واردات لوازم التحریر خارجی انجام دادند.

گرانی و کاهش قدرت خرید مردم برای لوازم التحریر و نوشت افزار

اما سر زدن به بازار و بررسی وضعیت نوشت افزارها در محلهای مختلف خرید به غیر از جولان اجناس خارجی مسئله دیگری را هم به رخ مردم می کشد. گرانی لوازم التحریر و کاهش قدرت خرید مردم که باعث شده تا امسال علی رغم نزدیک شدن به موعد بازگشایی مدارس بسیاری از مراکز فروش لوازم مدرسه را خلوت تر از سالهای گذشته کند. افزایش قیمت کیف، کفش و نوشت افزار مدرسه در شرایطی بازار لوازم التحریر را از رونق انداخته است که رکود عمیق اقتصادی کار و کاسبی فروشندگان و تولید کنندگان این محصولات را در ماههای گذشته نیز از رونق انداخته بود و بسیاری از آنها با کاهش تولید و تعدیل نیرو رو به رو شده بودند. اما این گرانی‌ها صدای والدین دانش‌آموزان را هم درآورده است. بسیاری از خانواده‌ها نسبت به گرانی بی ضابطه نوشت افزار گلایه‌مندند و اعلام می‌کنند که مجبور شدند در بسیاری از موارد از لوازم التحریر بی‌کیفیت‌تری استفاده کنند تا مبلغ کمتری برای آن بپردازند. همچنین خرید کیف و کفش هم با توجه به افزایش قیمتهای رخ داده مشکلات عدیده ای را برای خانواده‌ها ایجاد کرده و اغلب آنها مجبور شده‎اند که تا حد لزوم از برای کودکان خود کیف و کفش نخرند.

در این بین بازهم جای خالی نظارت دولت بر قیمتها حس می شود و تنظیم بازار لوازم التحریر هم مانند سایر موارد تنظیم بازار در دولت یازدهم متولی مشخصی ندارد و هیچ کس در برابر این گرانی‌های بی ضابطه پاسخگو نیست.

دوربین « نسیم آنلاین » به همین بهانه سری به بازار لوازم التحریر زده و پای درد و دل والدین دانش آموزان و فروشندگان نشسته که این گزارش ویدئویی در زیر می آید:

گزارش: نسیم اسدپور

حجم ویدیو: 27.95M | مدت زمان ویدیو: 00:03:41 دانلود ویدیو
ارسال نظر: