میرباقری در نشست "ربوده شده":

شبکه‌های اجتماعی را با تعهد اجتماعی همراه کنیم

کدخبر: 2063776

بیژن میرباقری کارگردان "ربوده شده" در نشست نقد و بررسی این فیلم تاکید کرد باید شبکه های اجتماعی را با تعهد اجتماعی همراه کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، همزمان با آغاز اکران «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری بررسی روانشناسانه این فیلم با حضور کارگردان، روزبه بمانی، حسین خطیبی، رها خرازی آذر و محمد سلطانی فر در سه حوزه روانشناسی، علوم شناختی و علوم ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد سلطانی فر گفت: به نظر من این فیلم در قسمت های مختلف خود فضای فعلی را به نوعی برای مخاطب بازگو می کند که نشان می دهد ‌ابزاری که امروز در اختیار مردم قرار گرفته است، ابزار بسیار خطرناکی است که قسمت کوچکی از آن توسط این فیلم به تصویر کشیده شد.

این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه اتفاقاتی از جمله نابود شدن حریم خصوصی که در سال های گذشته برای افراد مختلف اتفاق افتاده است و در آینده نیز می تواند به وقوع بپیوندد، تاکید کرد: فضای مجازی خصوصیت هایی دارد که در شبکه های اجتماعی خلاصه نمی شود. این خصوصیات مخصوص فضای مجازی است. به عنوان نمونه ادبیاتی که در فضای مجازی یافت می شود، نابودکننده صدها سال و حتی هزاران سال ادبیاتی است که در کشور وجود داشت.

سلطانی فر با اشاره به اینکه اگر افراد مشهور صداقت داشته باشند هیچ اتفاقی برای آنها رخ نمی دهد، بیان کرد: باید با علم به اینکه چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است به سراغ این شبکه ها برویم. نباید این شبکه ها را برای خودمان منع کنیم.

در ادامه این جلسه رها خرازی آذر، دکترای ارتباطات و استاد دانشگاه در خصوص این فیلم گفت: در این جلسه به نکاتی اشاره می شود که می توان آنها را مهم و با ارزش دانست. یکی از این مباحث، موضوع هویت است. افراد مشهور چه دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند، خودشان و شخصیتشان، هویت ساز است. این هویت سازی خواسته هنرمندان و افراد مشهور نیست، بلکه تمنای جامعه است که انسان به دنبال الگو های ذهنی می گردد. بازیگران سینما یکی از آماده ترین الگو های ذهنی برای مخاطبان هستند.

بیژن میر باقری نیز در ادامه این جلسه نیز گفت: به عنوان یک فیلمساز و نویسنده که شبکه های اجتماعی جزو دغدغه شخصی خودم است و می خواهم که مضمون فیلم بعدی ام در همین حوزه باشد، باید به این موضوع اشاره کنم که اگر فیلم «ربوده شده» بتواند گفتگویی را به سطح جامعه بازگرداند و این گفتگو مشکل شبکه های اجتماعی باشد، ‌می تواند صادرکننده راه حل این موضوع باشد.

وی تاکید کرد: همانطور که فرهنگ دیوار مهربانی از ایران صادر شد و به سایر کشورها نیز رفت، تعهد اجتماعی در شبکه های اجتماعی نیز می تواند از کشور ایران صادر شود. این موضوع یک راه حل کلی است. امیدوارم شبکه های اجتماعی با تعهد اجتماعی را با هم همراه کنیم.

حسین خطیبی روان شناس و استاد ارتباطات نیز در ادامه این جلسه گفت: موضوع روان شناسی و شبکه های اجتماعی، ‌موضوعی است که در هر لحظه ای می تواند در ذهنتان حاکم باشد. ابتدایی ترین سوال این است که حریم خصوصی چیست؟ نقش ما به عنوان کاربر شبکه اجتماعی ابتدا برای حفظ حریم خصوصیمان و نقش خودمان به عنوان کاربر شبکه های اجتماعی درباره حفظ حریم خصوصی دیگران چیست؟

وی ادامه داد: ممکن است بخشی از زندگی خصوصی خودمان را در آن آگاهانه به اشتراک بگذاریم. به عنوان نمونه شاید بخواهیم از فرزند خودمان عکسی یا مطلبی و حتی از جشن هایمان عکسی یا مطلبی را به اشتراک بگذاریم اما ممکن است این مرز و حریم برای فرد دیگری تنگ تر باشد.

خطیبی تصریح کرد : در شبکه های اجتماعی شماری از نیازها در حال تعریف هستند که سبب جذابیت این شبکه ها شده است. نیاز به دریافت اطلاعات که بر می گردد به نیازهای امنیتی و خودشکوفایی و اجتماعی افراد. دیگر نیازی که از سوی شبکه های مجازی تامین می شود نیاز به خودابرازی افراد است. نیازی که دیده شدن از طرف مردم، دوستان و جامعه برای افراد یک نوع نیاز محسوب می شود. نه فقط در میان مردم بلکه این نیاز بین افراد مشهور جامعه نیز مطرح است. به عنوان نمونه خرید فالوور از طرف افراد مشهور برای بالا بردن میزان محبوبیت خود در جامعه مطرح شد.

روزبه بمانی، ‌شاعر، خواننده و بازیگر فیلم «ربوده شده» در جلسه نقد و بررسی این فیلم نیز گفت: موضوع اصلی این روزها بخش هویت افراد است و بزرگترین بحرانی که با آن رو به رو هستیم بحران اخلاقی است. ما جامعه ای به شدت با شعارهای اخلاق مدارانه و به خصوص دین مدارانه و با حجم بزرگی از بی اخلاقی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی داریم.

وی ادامه داد: چالشی که امروز به آن دچار شدیم حاصل بی تربیتی ها یا بد تربیتی هایی است که در فضای حقیقی آن رو به رو بوده ایم. این موضوع به یک دهه یا دو دهه بر نمی گردد. در طول چند سال گذشته که فضای مجازی رشد بسیاری داشته است، ‌مشاهده می کنیم که صبح از موضوعی تعریف و شب از همان موضوع شکایت می کنند.

بمانی با بیان اینکه تنها موضوعی که در ۱۰۰ سال گذشته باعث این موضوع شده است فقط می توان جهل عنوان کرد، اضافه کرد : فضاهای مجازی حقیقت جامعه را مشخص می کند. اسم این شبکه به این دلیل مجازی است که هر کس با هر عنوانی می تواند وارد آن شود، ‌اما به واقع این شبکه ها آیینه ای از فرهنگ یک مملکت است.

این شاعر در پایان گفت: در هیچ جای دنیا شما نمی توانید تا این حد بی اخلاقی کنید و هیچ جای دنیا نمی توان به راحتی فحاشی کرد. این در حالی است که در تمامی رسانه های ملی و واقعی و مجازی از اخلاق حرف زده می شود و همه جوامع دیگر را به بی اخلاقی متهم می کنیم. من فکر می کنم جامعه به این نوع فیلم ها نیاز دارد، حتی به نوعی که عیان تر مشکلات را مطرح کند.

ارسال نظر: