پردیس تئاتر تهران، دهه فجر افتتاح می‌شود

نامگذاری یک سالن پردیس تئاتر تهران به نام داود رشیدی

کدخبر: 2063840

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر از افتتاح مجموعه سالن‌های نمایشی پردیس تهران، مرکز صبا و نیز مجموعه باغ کتاب در اراضی عباس آباد، همزمان با دهه مبارک فجر خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر شامگاه سه‌شنبه ۳۰ شهریور در سالن ۱۵۰۰ نفره پردیس تئاتر تهران در جنوب شرق تهران، با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاتر شهر، شهرام کرمی دبیر جشنواره پنجم، جمعی از پیشکسوتان عرصه نمایش و عوامل ۷۰ نمایش شرکت کننده در این دوره برگزار شد.

فعالیت پردیس تئاتر تهران در ماه محرم

محمود صلاحی ابتدای سخنان خود با اشاره به محل برگزاری این مراسم گفت: باید ابتدا از شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تقدیر کنیم، که طی سال‌های گذشته بهترین مرکز نمایشی شهر را در جنوب تهران پایه‌گذاری کردند و ما امروز اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر را در «پردیس تئاتر تهران» برگزار می‌کنیم. این مرکز با ۳۰ هزار متر زیربنا و ۱۰ سالن مجهز باید با حضور شما رنگ و بوی متفاوتی بگیرد.

وی افزود: این مرکز در محرم و صفر با اجرای نمایش‌های آیینی فعالیت خود را ادامه خواهد داد اما به طور رسمی همزمان با دهه مبارک فجر به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های موثر شهرداری تهران در زمینه فرهنگ تاکید کرد: از زمان تشکیل شهرداری تهران که بیش از ۱۰۰ سال از آن می‌گذرد، فعالیت‌های فرهنگی که تاکنون صورت گرفته اگر کمتر از این ۱۰ سال حضور «محمد باقر قالیباف» در شهرداری تهران باشد، بیشتر نیست.

اجرای ۲۰۰ نمایش از عید قربان تا عید غدیر

صلاحی ادامه داد: احداث پردیس‌های سینمایی رازی، راگا، تماشا و رازی و پردیس سینمایی آزادی که بخش عمده‌ای از آن متعلق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و همین‌طور دو پردیس تئاتر صبا و تهران، چند فرهنگسرا، ده‌ها کتابخانه و خانه فرهنگ و... تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های هنری شهرداری تهران در ۱۰ سال اخیر است.

صلاحی درباره اجراها در پنجمین جشنواره تئاتر شهر گفت: طی فراخوانی که در اواخر فروردین ماه منتشر شد، ۱۳۵۵ اثر متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که از میان آنها ۱۶۸ هنرمند جوان با میانگین سنی ۲۳ سال در قالب ۷۰ گروه نمایشی اجرا داشتند و از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خم حدود ۲۰۰ اجرا را در ۱۳ مرکز هنری را تجربه کردند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری تجلیل از پیشکسوتان در جشنواره تئاتر شهر گفت: از نخستین دوره جشنواره، تجلیل از پیشکسوتان عرصه تئاتر را به عنوان یک وظیفه در نظر گرفتیم، چرا که این جشنواره، جشنواره گرو‌ه‌های جوان است.

وی در پایان گفت: در این پنج دوره تا کنون از چهره‌های شاخصی چون زنده یاد محمود استاد محمد، زنده یاد داوود رشیدی، حسین محب اهری، استاد علی نصیریان و استاد اسماعیل خلج تقدیر کرده‌ایم و امسال نیز بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری از کارگردان، بازیگر و نویسنده شناخته شده استاد اکبر زنجان‌پور و کارگردان، بازیگر و مدیر تئاتری پیشکسوت مریم معترف تقدیر می‌کنیم.

نامگذاری یک سالن پردیس تئاتر تهران به نام داود رشیدی

در جریان آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر، با دستور شهردار تهران، یکی از سالن‌های اصلی پردیس تئاتر تهران به نام داود رشیدی نامگذاری شد و از اکبر زنجانپور و مریم معترف، دو تن از پیشکسوتان عرصه نمایش تقدیر شد.

در ادامه برنامه مرضیه برومند دبیر جشنواره عروسکی به صورت غیرمنتظره و به منظور تقدیر از شهردار تهران روی صحنه رفت.

برومند با اشاره به اینکه قرار بود لوحی متفاوت و عروسکی برای این کار آماده شود، گفت: در روزهایی که برای از دست دادن داود رشیدی اندوهگین بودیم، در اختیار قرار دادن خانه عروسک به هنرمندان نمایش عروسکی لبخند به لبانمان آورد و آن لبخند به لطف شما آقای قالیباف بود. به پاسِ زمینی که در اختیار خانه عروسک گذاشتید، این لوح تقدیر را از طرف جمع هنرمندان عروسکی به شما هدیه می‌کنم.

برومند ادامه داد: همه می‌دانیم شما در این سال‌ها چه کرده‌اید و چه کارهایی نتوانستید انجام دهید. امیدواریم سلامت باشید و شهردار این شهر باقی بمانید؛ چون کارهای زیادی مانده که از شما می‌خواهیم انجام دهید. از جمله برآورده شدن آخرین آرزوی مرحوم داود رشیدی که تعیین وضعیت زمینِ کنارِ سالن سنگلج بود. خوشحالیم که شهرداری خوش چهره و خوش قلب چون شما داریم و امیدوارم به ما کمک کنید تا بتوانیم «خانه عروسک» را بسازیم.

در آیین تقدیر از بزرگان تئاتر کشور، رضا فیاضی نویسنده و بازیگر پیشکسوت، روی صحنه رفت و قصه خود از همکاری با مریم معترف را بیان کرد. بعد از پخش کلیپ مصاحبه با مریم معترف؛ قطب الدین صادقی روی صحنه رفت و نامه رکن الدین خسروی از لندن خطاب به اکبر زنجان‌پور را قرائت کرد و کلیپ مصاحبه با زنجان پور پخش شد.

جایزه ویژه برای «مرگ آسیدکاظم»

در ادامه با حضور اکبر زنجان پور و مریم معترف، جوایز بخش های مختلف پنجمین جشنواره تئاتر شهر به برگزیدگان اهدا شد.

برگزیدگان پنجمین دوره جشنواره تئاتر شهر به این شرح معرفی شدند:

جایزه طراحی پوستر و بروشور:

مسعود ماهینی برای طراحی بروشور نمایش «هرچه سنگه مال پای لنگه»

جایزه بهترین موسیقی:

در بخش خیابانی: با تقدیر از محسن چاه شوری و مهدی منفرد برای نمایش «هرچه سنگه مال پای لنگه» جایزه موسیقی برگزیده به امیرحسین انصافی و پیام رضایی برای نمایش «چهارگوشه» تعلق کرفت.

در بخش کودک و نوجوان:

با تقدیر از سهند بهادری برای نمایش «رویای ماه» جایزه موسیقی برگزیده به امیرحسین انصافی برای نمایش‌های «جادوی عروسک» و «گرگ سیاه زشت» رسید.

در بخش صحنه‌ای:

با تقدیر از پویا علی‌نیا برای نمایش «هنوز تمام نشده» جایزه موسیقی برگزیده به کیان حسین برای نمایش «آفتاب کاران» تعلق گرفت.

جایزه طراحی فضا و لباس و ساخت عروسک:

هیئت داوران در این بخش با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از زهره فضلی برای طراحی فضای نمایش «چهارگوشه» و سارا دبیری و زهرا مریدی برای طراحی لباس و عروسک نمایش «پسر من» تقدیر کرد.

جایزه طراحی لباس:

کودک و نوجوان: با تقدیر از روشنک کریمی برای نمایش «دم پنبه ای»، ونوس ابوذری برای نمایش «گرگ زشت» جایزه ویژه این بخش را از آن خود کرد.

نمایش صحنه‌ای: با تقدیر از مرضیه رادمنش برای نمایش «دوشیزه‌گان باغ لیمو» جایزه به شادی افخمی برای نمایش «هنوز تمام نشده» تعلق گرفت.

جایزه طراحی صحنه:

کودک و نوجوان: با تقدیر از ساسان فرهاد پور برای نمایش «جادوی عروسک» تندیس جشنواره به الهه میرزایی و هانیه زحمت کش برای نمایش «رویای ماه» رسید.

نمایش صحنه‌ای: با تقدیر از مه‌سیما بزرگی مهر برای نمایش «گربه ها و آقاها» جایزه طراحی صحنه برگزیده به آقای ابراهیم نائیچ برای نمایش «ویار» رسید.

جایزه بخش عکاسی:

در این بخش ساینا قادری، تبسم ارگی و فاطمه خواجه نوری تقدیر شدند و نفر سوم سیاوش حمیدی، نفر دوم حامد ملک‌پور و نفر اول پرنا بهارعلی معرفی شدند.

همچنین گروه برگزیده بخش عکاسی؛ استاد راهنما روشن نوروزی و عکاسان: تبسم ارگی، پرنا بهارعلی، سیاوش حمیدی، فاطمه خواجه‌نوری، مهرناز محمدی، امیر خوارزمی و کیارش سرسپار معرفی شدند.

جایزه بهترین بازیگر زن:

نمایش خیابانی: با تقدیر از الهه پورجمشید و باران ستوده برای بازی در نمایش «چهارگوشه» تندیس این بخش به مارال ایزدبخش برای بازی در نمایش «هرچه سنگه مال پای لنگه» تعلق گرفت.

کودک و نوجوان: با تقدیر از نیلوفر دهقان برای بازی در نمایش «سفر به شهر قصه ها» فهیمه باروتچی، فرشته اعظمی و شیرین کاشفی برای بازی در نمایش «جادوی عروسک» تندیس این بخش را به دست آوردند.

بخش صحنه‌ای: با تقدیر از باران ستوده برای نمایش «تیغ کهنه»، سحرناز عباس زاده برای نمایش «کمی آنسوتر» و ملیحه کیا برای نمایش «آپارتمان طبقه شش»؛ تندیس جشنواره به آبان حسین آبادی برای نمایش «ویار» رسید.

بخش ویژه بازیگر کودک و نوجوان: در این بخش صبا میرزا نژاد، آرمان دولت کیا، رایا نویدی شمالی و رادین میرباقری برای بازی در نمایش «آفتاب کاران» تقدیر شدند.

جایزه بهترین بازیگر مرد:

نمایش خیابانی: با تقدیر از ابوذر چهل امیرانی برای بازی در نمایش «دریافت حق شارژ از مرده» و امین وحیدی پور برای بازی در نمایش «جادوگر بلا مبارک ناقلا» و «گاهی بگو نه» و وحید عبدالله زاده برای بازی در نمایش «جامانده»، محمد هادی عطایی برای بازی در نمایش «چهارگوشه» تندیس این بخش را از آن خود کرد.

کودک و نوجوان: با تقدیر از امیرحسین انصافی برای نمایش «جادوی عروسک» و هادی ابوالقاسم برای نمایش «سفر به شهر قصه ها» جایزه ویژه به محمد نوحیان برای نمایش «رویای ماه» ، حمیدرضا ملاحسینی برای نمایش «رویای ماه»، مهدی داودی برای نمایش «گرگ سیاه» و آرین ناصری مهر برای نمایش «جادوی عروسک» رسید.

بخش صحنه‌ای: با تقدیر از مجتبی واشیان برای بازی در نمایش «زنگ زدگی»، مسعور رمضانی برای بازی در نمایش «گربه ها و آقاها» و پژمان عبدی برای نمایش «آپارتمان طبقه شش»، امیرعباس توفیقی برای نمایش «آفتاب کاران» تندیس این بخش را دریافت کرد.

جایزه بهترین نمایشنامه:

بخش خیابانی: با تقدیر از سامان خلیلیان برای نمایش «چهارگوشه» و ابوذر چهل امیرانی و جمشید عسکری برای نمایش «دریافت حق شارژ از مرده» جایزه ویژه به علی غابشی برای نمایش «جامانده» رسید.

کودک و نوجوان: با تقدیر از مریم کاظمی برای نمایش «رویای ماه» امیرمحمد انصافی تندیس این بخش را برای نمایش «جادوی عروسک» گرفت.

بخش صحنه‌ای: با تقدیر از پویا پیرحسین‌لو برای نمایشنامه «آفتاب کاران»، سلما سلامتی برای نمایشنامه «آپارتمان طبقه شش» و کامران شهلایی برای نمایشنامه «کمی آن سوتر» تندیس جشنواره به رها سلیمانی برای نمایشنامه «ویار» تعلق گرفت.

جایزه مسابقه نمایشنامه نویسی:

با تقدیر ویژه از نیاز اسماعیل‌پور برای نمایشنامه «می‌رسم با تو به خانه» و سعیدرضا خوش‌شانس برای نمایشنامه «رویای کولی آشفته»؛ علی بیگدلی برای نمایشنامه «چنگار» رتبه سوم، محسن عظیمی برای نمایشنامه «تفنگ و تنبور» رتبه دوم و هاله مشتاقی‌نیا برای نمایشنامه «زندگی تا حدودی مشترک» رتبه نخست این بخش را کسب کردند.

جایزه بهترین کارگردانی:

بخش خیابانی: با تقدیر از محمد هادی عطایی و زهره فضلی برای نمایش «چهارگوشه» و آقای رضا نورانی برای نمایش «جامانده»، مارال ایزدبخش برای نمایش «هرچه سنگه مال پای لنگه» تندیس این بخش را به دست آورد.

کودک و نوجوان: با تقدیر از امیر محمد انصافی برای نمایش «جادوی عروسک»، جایزه کارگردان برگزیده به احسان مجیدی برای نمایش «رویای ماه» تقدیم شد.

بخش صحنه ای: با تقدیر از پویا پیرحسین‌لو برای نمایش «آفتاب کاران»، حمیدرضا فلاحی برای نمایش «آپارتمان طبقه شش» و محمد لارتی و کامران شهلایی برای نمایش «کمی آنسوتر»، تندیس جشنواره به ابراهیم نائیچ برای نمایش «ویار» رسید.

همچنین در این بخش جایزه ویژه کارگردانی شامل دپیلم افتخار و تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمد محقق منتظری برای نمایش «مرگ آسیدکاظم» رسید.

جوایز ویژه پنجمین جشنواره تئاتر شهر

بخش خیابانی:

تقدیر ویژه: هیئت داوران در این بخش سه تقدیر ویژه دارد. هیئت داوران در این بخش با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای افشین قاسمی برای تبحر در عروسک گردانی و ارائه تیپ های مختلف در کار با عروسک در نمایش «خم بازی» آقای محمد فرجی به خاطر ارائه مفهوم زیبا و تلاش شایسته تقدیر در کار کردن با کوتاه‌قامتان در نمایش «بادبادک» خانم زهرا مریدی به خاطر نگاه خلاقانه به دغدغه های تربیتی نوجوانان در نمایش «پسر من»

کودک و نوجوان: هیئت داوران در این بخش با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی به حمید دربانی و حسین محبی برای نمایش «هملت و لوبیای سحرآمیز»

بازیگر نوجوان: محمدرضا معقولی برای نمایش «اگر پدرم را دیدی»

گریم: حسین تبریزی برای نمایش «دم پنبه ای»

شعرنمایشی: هادی ابوالقاسمی برای نمایش «سفر به شهر قصه ها»

نمایش برگزیده:

بخش خیابانی: نمایش «هرچه سنگه مال پای لنگه» به کارگردانی مارال ایزدبخش

بخش کودک و نوجوان: نمایش «رویای ماه» به کارگردانی آقای احسان مجیدی و نمایش «جادوی عروسک» به کارگردانی آقای امیرمحمد انصافی

بخش صحنه‌ای: نمایش «ویار» به کارگردانی آقای ابراهیم نائیچ

جایزه ویژه ستاد جشنواره:

ستاد برگزاری جشنواره با تقدیر از مشارکت و حضور موثر همه هنرمندان شرکت کننده با اهدا لوح تقدیر و تندیس جشنواره از هنرمندان زیر تقدیر می‌کند.

* آقای اسماعیل خلج پیشکسوت درام نویسی ایران برای اجرای نمایشنامه ‌خوانی چند اثر برگزیده

* آقای غلامرضا عربی برای اجرای نمایش فصل بهارنارنج با گروه هنرمندان نابینا

* آقای آریان رضایی برای برگزاری بخش تئاتر شورایی جشنواره

ارسال نظر: