گزارش «نسیم آنلاین» از مراسم رونمایی از مستند "چشم جنگ" در موزه سینما:

مستند "چشم جنگ" غربت سعید صادقی ها را نشان می دهد/خالص تر از سعید صادقی برای ساخت مستند پیدا نکردیم

کدخبر: 2063987

مراسم رونمایی از مستند چشم جنگ به کارگردانی "یوسف حاتمی کیا" و تهیه کنندگی "ابراهیم حاتمی کیا" چهارشنبه شب ۳۱ شهریورماه ساعت ۲۰:۳۰ در محل موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی از مستند "چشم جنگ" به کارگردانی "یوسف حاتمی کیا" و تهیه کنندگی "ابراهیم حاتمی کیا" شب گذشته در محل موزه سینما برگزار شد.

صمیمیت و صداقت مستند "چشم جنگ" برای من قابل احترام است

نرگس آبیار کارگردان سینما در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: برای نخستین بار مستند «چشم جنگ» را در جشنواره "سینما حقیقت" مشاهده کردم ولی پیش از این مراسم مجددا تصمیم گرفتم تا این مستند را تماشا کنم. در حقیقت در این مستند یک صمیمیت و صداقتی را دیدم که برای من بسیار قابل احترام است.

وی افزود: آقای "سعید صادقی" عکاس جنگ شخصیتی بود که در مستند "چشم جنگ" به آن پرداخته شده است. زیرا از ویژگی های این عکاس همین بس که او در زمان جنگ بدون ‌واسطه به موضوع های جنگ و آدم‌های آن پرداخته بود. در حقیقت ویژگی کارهای "سعید صادقی" این است که او بی‌واسطه و غریزی به آدم‌‌های جنگ نگاه می کرده است.

این کارگردان ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم که مستند "چشم جنگ" ازجمله کارهایی است که دلی انجام شده و از این ‌روی بر دل ما و مخاطبان آن هم می‌نشیند. در حقیقت موضوعی هم که برای مستند "چشم جنگ" انتخاب شده موضوع خوبی برای این مستند است.

آبیار خاطرنشان کرد: ما در این مستند افرادی را مشاهده می کنیم که بی‌دریغ خود را وقف دیگران کردند. در حقیقت این عمل آنها بی‌چشم‌داشت و بی‌معامله انجام گرفته بود و این عکاس عزیز و بزرگ نیز این لحظاتی را ثبت کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: این مستند در برابر و به نسبت سایر مستندهایی که به موضوع جنگ اشاره کرده بی‌واسطه‌تر موضوع جنگ را مورد بررسی قرار داده است.

مهم‌ترین اتفاق مستند "چشم جنگ" ساخته شدن آن بود

در بخش دوم این مراسم رونمایی یوسف حاتمی کیا کارگردان مستند چشم جنگ به روی صحنه آمد و در سخنانی، گفت: امروز برای نمایش این مستند خیلی مناسب نبود ولی از عزیزانی که در این مراسم حاضر شدند تشکر و سپاسگزاری می کنم.

وی افزود: به عنوان نکته نخست در ساخت این مستند باید از آقای "سعید صادقی" عکاس جنگ تشکر کنم که به ما اجازه دادند این مستند را در مورد او بسازیم و این لطف پدرانه‌ای بود که آقای صادقی در حق ما کردند.

این کارگردان افزود: نکته بعدی اینکه از آقای "ابراهیم حاتمی‌کیا" تشکر می‌کنم که لطف کردند و وارد کار شدند و اعتماد آقای "سعید صادقی" را جلب کردند و در نهایت او هم اجازه داد تا ما فیلم خود را تهیه و تولید کنیم. در اصل باید بیان کنم که مهم‌ترین اتفاق مستند "چشم جنگ" ساخته شدن آن بود.

حاتمی کیا ادامه داد: داستان ساخت این مستند از آنجایی آغاز شد که من به همراه آقای "مهدی برجیان" تصمیم گرفتیم تا مستندی پیامون دفاع مقدس و جنگ بسازیم. اما ابتدا با خود گفتیم که چکار کنیم تا مستند آرتیستی تهیه کنیم. در نهایت هم تصمیم گرفتیم تا این مستند را با موضوع یک عکاس جنگ بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه بود که عکاسانی که در زمان جنگ در جیه ها حضور داشند را بررسی کردیم ولی خالص تر از آقای سعید صادقی پیدا نکردیم. در حقیقت همانگونه هم که خانم آبیار در سخنان خود اشاره کردند آقای سعید صادقی همچون فامیلی خود صادق است.

این کارگردان اضافه کرد: نکته مهمی که پیرامون این مستند باید اشاره کنم این است که در مستند "چشم جنگ" غربت "سعید صادقی‌ها" و افرادی که او از آنها عکس گرفته بود را به خوبی دیدیم زیرا با گذشت سال‌های فراوان از جنگ تمامی آنها فراموش شده‌اند.

حاتمی‌کیا در پایان گفت: ما در زمان ساخت این مستند خندیدیم، گریه کردیم و سکوت کردیم. اما باید به این نکته اشاره کنم که ما به دنبال نشان دادن تمامی این موارد در مستند "چشم جنگ" نبودیم. همچنین به عنوان سخن آخر خود باید عرض کنم که آقای "حسین صادقی" عکاس جنگ شما سردار نسل پدران ما، نسل ما و نسل بچه‌های ما هستید.

ساخت مستند از یک آرتیست کار ساده ای نیست

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما و تهیه کننده این مستند نیز در بخش پایان این رونمایی و پیش از نمایش این مستند در سخنانی، گفت: خیلی از مراسم ها و سخنرانی های پیش از نمایش فیلم ها و مستند ها سر در نمی آورم و در مورد این مستند هم حرف خاصی ندارم که بزنم. اما از شما درخواست می‌کنم خودتان این مستند را ببنید و خودتان قضاوت کنید که کار خوبی است و یا مستند ناقصی ساخته شده است.

وی افزود: در روزهای نخست آغاز فیلمبرداری بود که آقا یوسف کارگردان کار به من اطلاع داد که آقای "سعید صادقی" شورش کرده است. از او پرسیدم چه شده است؟ او به من پاسخ داد ما با چهار دوربین مقابل منزل او حاضر شدیم تا با تعقیب او فیلم‌برداری کار را نیز انجام بدهیم ولی آقا سعید تا از منزل خارج شد و ما را با این دوربین ها دید همه چیز را برهم زد.

این کارگردان سینما ادامه داد: در آن زمان بود که من به آقا یوسف کارگردان این مستند گفتم اینکه از یک آرتیست فیلم بگیرید کار ساده‌ای نیست. اینجا هم به این موضوع اشاره می کنم که واقعاً فیلم گرفتن از چنین افرادی کار سخت و دشواری است. زیرا آنها به خوبی به قواعد کار آشنا هستند.

حاتمی کیا خاطرنشان کرد: آقای سعید صادقی به عنوان یک عکاس همیشه پشت دوربین خود پنهان شده و حالا چهار دوربین آمده‌اند و می‌خواهند او را برهنه کنند و من این موضوع را خیلی خوب می‌فهمم که چرا او چنین واکنشی را از خود نشان داده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس تیم سازنده مستند از همان روز اول تصمیم گرفتند تا آن وضعیت دوربین‌ها را کنار گذاشته و تلاش کنند خیلی ساده و معمولی با سعید صادقی همراه شده و مستند "چشم جنگ" را تهیه و تولید کنند.

سعید صادقی دوربین به دست انسان عجیب و غریبی می شود

این کارگردان یادآور شد: در این مراسم باید به این نکته اشاه کنم که آقای "سعید صادقی" موجود عجیب و غریبی است زیرا وقتی دوربین‌دست می‌شود تبدیل به انسانی عجیب و غریب می‌شود اما زمانی که دوربین به همراه ندارد آدم می‌تواند به او شک کند که آیا آرتیست است یا نیست.

حاتمی کیا متذکر شد: در انتهای سخنان خود باید بیان کنم که از ساخته شدن این مستند بسیار خوشحال هستم. موضوع دیگر هم اینکه خوشحال هستم که آقا یوسف این موضوع را برای ساخت مستد خود انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد: من نقش چندانی در ساخت این مستند نداشتم و فقط حامی این کار بودم تا این مستند به سرانجام برسد. اما بحث مهم مستند "چشم جنگ" می‌تواند این باشد که عنوان عکاس جنگ درست است و یا عکاسان فقط در یک مقطع کار جنگی کرده‌اند. در حقیقت در این مستند می بینیم که کارگردان وارد این حوزه شده است.

گفتنی است که در بخش انتهای این مراسم مستند "چشم جنگ" برای حاضران در سالن موزه سینما به نمایش درآمد که مورد استقبال همه واقع شد.

ارسال نظر: