با رای مجلس نمایندگان آمریکا؛

پرداخت پول نقد به ایران ممنوع شد!

کدخبر: 2064143

مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت پرداخت پول نقد به دولت ایران بدون اطلاع کنگره را با ۲۵۴ رأی موافق و ۱۶۳ رأی مخالف تصویب کرد.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه طرحی را تصویب کرد که براساس آن هرگونه پرداخت پول نقد به ایران ممنوع می شود و دولت این کشور ملزم شده است که کنگره را پیش از حل و فصل دعاوی مالی با ایران مطلع کند .

به گزارش آسوشیتدپرس، این طرح با اختلاف چشمگیر ۲۵۴ رای موافق در مقابل ۱۶۳ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید .

حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت را در اختیار دارد. این حزب منتقد سیاست‌های دولت باراک اوباما در قبال ایران و توافق هسته‌ای با این کشور است .

طبق این گزارش،‌ تصویب این طرح واکنشی است به موضوع پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نقدبه ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای است. طی هفته‌های اخیرجمهوریخواهان ازپرداخت این پول به ایران را نوعی «باج» دادن به تهران توصیف کرده اند .

این در حالی است که کاخ سفیدمی گوید،پرداخت این پول بابت حل وفصل یک دعوای حقوقی میان تهران و واشینگتن بر سر یک معامله تسلیحاتی در دوران رژیم شاه بوده است .

۴۰۰ میلیون دلار اصل این قرارداد روز ۱۷ ژانویه امسال به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزهای خارجی در جعبه‌های چوبی و همزمان با آزادی زندانیان ایرانی- آمریکایی در زندان‌های ایران با یک هواپیما به تهران فرستاده شد. ۱.۳ میلیارد دلار سود ناشی از فسخ این قرارداد نیز در روزهای ۲۲ ژانویه و پنجم فوریه به صورت نقد به ایران داده شد .

اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و تدوین کننده این طرح، گفته است: پول نقدقابل ردیابی نیست، پول نقد در عمل ارز تروریست هاست .

گزارش‌ها حاکی که این طرح دارای متممی است که پرداخت هرگونه پول نقد دولت‌های حامی تروریسم از جمله کره شمالی بدون اجازه کنگره را ممنوع می کند . این طرح برای تبدیل شدن به قانون می بایست در سنای آمریکا نیز به تصویب برسد ورئیس‌جمهور آمریکا نیز آن را امضا کند .

این درحالی است که کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که در صورت تصویب این طرح در کنگره، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا این طرح را وتو خواهد کرد .

ارسال نظر: