وعده‌های دولت یازدهم به مرور رنگ می‌بازد

سال ۹۵ از نیمه گذشت؛ هیچ نشانی از رونق اقتصادی دیده نمی‌شود/ قیمت کالاهای اساسی هرروز گران‌تر از دیروز

کدخبر: 2064273

در حالی که دولت یازدهم با وعده‌هایی نظیر ایجاد رفاه و آسایش برای مردم روی کار آمد اما به نظر می‌رسد که کابینه این دولت بیشتر بر کاهش نرخ تورم و افزایش بودجه دولتی متمرکز هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه جهان صنعت نوشت: در حالی که دولت یازدهم با وعده‌هایی نظیر ایجاد رفاه و آسایش برای مردم روی کار آمد اما به نظر می‌رسد که کابینه این دولت بیشتر بر کاهش نرخ تورم و افزایش بودجه دولتی متمرکز هستند. پایین آوردن نرخ تورم یکی از دستاوردهای مثبت این دولت به شمار می‌رود اما این موضوع نه تنها باعث خوشحالی مردم نشده بلکه به واسطه افزایش رکود و کاهش قدرت خرید، موجی از بی‌اعتمادی به دولت را میان مصرف‌کنندگان به وجود آورده است. نبود اشتغال و رکود موجود در بازار، قدرت خرید خانوار را کاهش داده و نبود متولی مناسب برای تنظیم بازار باعث شده تا موج گرانی بیش از پیش افزایش یابد. در حالی که مردم تصور می‌کردند با باز شدن دروازه‌های بین‌المللی به روی کشور، اشتغال مناسب ایجاد شده و وضعیت معیشتی بهتر خواهد شد. در این میان با وجود اینکه مسوولان مختلف برای سال 95 پیش‌بینی‌های خوبی داشتند و ادعا می‌کردند وضعیت معیشتی مردم بهتر خواهد شد اما در حال حاضر با اینکه سال 95 از نیمه هم گذشته، وضعیت قیمت کالاهای اساسی هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که مسوولان مختلف طبق روال سال‌های گذشته مسوولیت گرانی کالاها را به گردن یکدیگر می‌اندازند. طی چند ماه گذشته بازار مرغ مانند برخی دیگر از محصولات کشاورزی پرنوسان و با گرانی همراه بود. به طوری که حتی توزیع مرغ منجمد دولتی نیز نتوانست از گرانی این کالا بکاهد و همچنان این محصول بیشتر از کیلویی هشت هزار تومان به فروش می‌رسد. در این میان قیمت گوشت نیز قبل از شروع عید قربان با گرانی مواجه شد و به دلیل کنترل نشدن بازار، در این ایام نیز با سودجویی برخی قصابی‌ها و دامداران مواجه شد. در حال حاضر نیز قیمت این محصول همچنان بالاست و مشخص نیست در ایام محرم قیمت گوشت تا چه اندازه می‌خواهد گران شود. بازار برنج نیز دست کمی از بازار مواد پروتئینی ندارد به طوری که هر کیلو برنج ایرانی تا 14 هزار تومان هم به فروش می‌رسد. البته برخی واردکنندگان برنج خارجی همواره در حال واردات برنج خارجی به کشور هستند اما به دلیل تقاضای زیاد برای خرید برنج ایرانی، این محصول همواره با گرانی مواجه است. این در حالی است که توزیع‌کنندگان این محصول به واسطه نبود نظارت‌ها، از زنجیره نامنظم توزیع سوءاستفاده می‌کنند و این محصول را با اختلاف چند برابری از سر زمین، به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند بنابراین در ایام محرم که به واسطه سنت نذری میزان تقاضا برای خرید این محصول بالا می‌رود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد قیمت برنج تا چه اندازه با افزایش روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که بازار پرنوسان شکر نیز هنوز به آرامش و ثبات نرسیده و با وجود اینکه چند ماهی می‌شود قیمت این محصول بالا رفته و صدای کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان را درآورده است اما همچنان برخی مغازه‌ها این محصول را به قیمت بالای قبلی به فروش می‌رسانند چراکه هیج ترسی از متولیان تنظیم بازار ندارند. در این میان بازار میوه همچنان با هرج و مرج روبه‌رو است و میوه‌های قاچاق خارجی باعث شده میزان توجه به میوه‌های داخلی کاهش یابد البته در حال حاضر با توجه به اینکه ماه تابستان به پایان رسید، به نظر می‌رسد قیمت میوه‌های تابستانی اندکی با کاهش مواجه شده است اما با داخل شدن به فصل پاییز، میوه‌های نوبرانه پاییزی با قیمت‌های بالا در بازار به فروش می‌رسند. این در حالی است که هیچ نظارتی روی عرضه میوه‌های خارجی قاچاق با قیمت‌های آنچنانی در بازار وجود ندارد.

درگیری مسوولان بر سر وظایف

آن‌طور که از شواهد بازار برمی‌آید، در همه گروه‌های مربوط به مواد غذایی هیچ‌کس قصد پایین آوردن قیمت‌ها را ندارد چراکه مسوولان متولی تنظیم بازار نیز برای کنترل بازار و تقسیم وظایف خود همچنان با یکدیگر درگیر هستند بنابراین سودجویان و دلالان بازار با آسایش بیشتری به بر هم زدن بازار کالاهای اساسی ادامه می‌دهند. با وجود اینکه نوسان قیمت کالاهای اساسی همواره مورد توجه مردم است و آنها هر روز با گرانی‌ها مواجه هستند اما بانک مرکزی نیز با ارائه گزارش هفتگی خود در خصوص قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی، این گرانی‌ها را تایید می‌کند. تازه‌ترین گزارش رسمی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که بیشترین تغییر قیمت کالاهای اساسی طی یکسال اخیر به قند و شکر با 6/48 درصد اختصاص دارد و پس از آن، برنج با 1/48 درصد افزایش قیمت مواجه است. متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه اعلام شد. بر این اساس، قیمت لبنیات و حبوبات نسبت به هفته گذشته (۱۹ شهریورماه) بدون تغییر باقی مانده اما نرخ برنج، گوشت قرمز، سبزی‌های تازه، چای و روغن نباتی افزایش را تجربه کرده و در عین حال قیمت تخم‌مرغ، گوشت مرغ و قند و شکر نسبت به هفته گذشته از کاهش برخوردار بوده است.

لبنیات و تخم‌مرغ

در گروه لبنیات، قیمت همه اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر باقی ماند. بهای تخم‌مرغ اما معادل شش درصد کاهش داشت و شانه‌ای 85 هزار تا 107 هزار ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در گروه برنج، نرخ برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 2/0 و 9/1 درصد افزایش یافت. در گروه حبوب نیز، قیمت تمام اقلام بدون تغییر باقی ماند.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در میادین زیر نظر شهرداری، نارنگی عرضه نمی‌شد. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر، اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه، بهای هلو معادل 3/0 درصد کاهش داشت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 1/1 تا 9/11 درصد افزایش را نشان می‌داد. در گروه سبزی‌های تازه، بهای سبزی‌های برگی ثابت بود. قیمت خیار معادل 7/2 درصد، کدو سبز 8/2 درصد، لوبیا سبز 28/1 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 8/0 تا سه درصد کاهش یافت.

گوشت قرمز و مرغ

قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله نیز هر یک معادل 2/0 درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ 3/3 درصد کاهش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

همچنین قیمت قند معادل 1/0 درصد و شکر 2/0 درصد کاهش ولی بهای چای خارجی 8/0 درصد و انواع روغن نباتی 3/0 درصد افزایش یافت.

ارسال نظر: