کلاهبرداری میلیاردی به بهانه دادن وام‌های چندصد میلیونی/ آقای مدیر در زندان شناسایی شد

کدخبر: 2064356

جوان ۳۰ ساله‌ای که به بهانه دریافت وام‌های چندصد میلیونی اقدام به کلاهبرداری میلیاردی از شهروندان کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در اردیبهشت‌ماه سال 1395، در پی وقوع شکایت‌های مشابه تعدادی از شهروندان با موضوع کلاهبرداری توسط یک شرکت خصوصی که با انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار مدعی اعطای وام چند صد میلیون تومانی در کمترین زمان ممکن و دیگر شرایط مناسب جهت دریافت تسهیلات مالی شده بود، پرونده ای در این خصوص تشکیل و به دستور بازپرس شعبه شانزدهم دادسرای ناحیه 4 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات تعدادی از شکات و مالباختگان

با ارجاع پرونده به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ با دهها مالباخته ای روبرو شدند که تمامی آنها با مراجعه به شرکتی تحت عنوان "سامان گستران دوران" قصد دریافت وام های چند صد میلیون تومانی را داشته اند که توسط مدیر این شرکت بنام "فرهاد . ک" مورد کلاهبرداری های چند ده میلیون تومانی قرار گرفتند .

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: " از طریق آگهی روزنامه ی کثیرالانتشار .... با شرکتی بنام "سامان گستران دوران" آشنا شدم که مدعی پرداخت "وام آزاد" ؟ به ازای دریافت 10 درصد میزان وام درخواستی در قالب کارمزد شده بود؛ زمانیکه به دفتر این شرت در میدان تجریش مراجعه و با مدیر آن بنام آقای "فرهاد . ک" در خصوص شرایط و زمان پرداخت وام صحبت کردم، ایشان مدعی شدند که وام درخواستی بنده ظرف مدت زمانی دو هفته آماده خواهد شد؛ با توجه به شرایط مناسب دریافت وام و اطمینانی که به [صحبت های] مدیر این شرکت پیدا کرده بودم ، مبلغ 37 میلیون تومان را به جهت دریافت وام 500 میلیون تومانی به این شرکت پرداخت کرده اما متأسفانه پس از آن، تاکنون اقدامی در خصوص وام درخواستی و یا حداقل بازپرداخت پول بنده از سوی این شرکت انجام نشده است ".

مالباخته ای دیگر نیز در اظهاراتی مشابه عنوان داشت: "اینجانب از طریق آگهی روزنامه با شرکت سامان گستران دوران تماس گرفتم؛ پس از گرفتن نشانی شرکت در محدوده میدان تجریش، به دفتر شرکت مراجعه و با مدیر آن بنام آقای "فرهاد. ک" آشنا شدم ؛ ایشان با ترفندهای متقلبانه و امیدوار نمودن بنده به امور واهی اقدام به جلب اعتماد و سوء استفاده از مشکل مالی بنده کرد و نهایتا به بهانه وام 500 میلیون تومانی ، در چندین مرحله و تحت عنوان کارمزد اقدام به گرفتن 38 میلیون تومان از بنده نمود؛ در پیگیری های مستمر بنده ، آقای "فرهاد . ک" مدعی شدند که وام بنده آماده است و به این بهانه یک فقره چک 500 میلیون تومانی نیز به تحویل داده شد اما هر بار که در زمان سررسید چک وام به شعبات مختلف مراجعه می کردم ، به بنده اعلام می شد که هیچ موجودی در حساب وجود ندارد ؛ نهایتا تصمیم به شکایت از آقای فرهاد کفاش و شرکت ایشان گرفتم "

تحقیقات پلیسی

کارآگاهان اداره سیزدهم در اولین مرحله از تحقیقات خود به بررسی اساسنامه شرکت سامان گستران دوران پرداخته و اطلاع پیدا کردند که این شرکت صرفا در زمینه صادرات و واردات کالا ثبت شده و در زمینه هرگونه فعالیت مالی فاقد مجوز از سوی بانک مرکزی است ؛ همچنین در بررسی تراکنش مالی مدیر شرکت بنام "فرهاد . ک" ، کارآگاهان موفق به شناسایی بیش از 15 حساب بانکی فاقد هرگونه تراکنش مالی قابل توجه شدند که بنا بر اظهارات مالباختگان ، مدیر شرکت سامان گستران دوران هر بار و در پیگیری های مستمر آنها ، به بهانه آماده شدن وام اقدام به ارائه چک بانکی مربوط به این حساب های بانکی نموده اما در زمان سر رسید چک ها و با توجه به عدم امکان وصول چک ها ، اقدام به تعویض چک های غیرقابل وصول با چک های جدید نموده است.

شناسایی متهم در زندان

با توجه به شیوه و شگرد متهم در جعل و کلاهبرداری ، دستگیری مدیر شرکت سامان گستران دوران در دستور کار کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

کارآگاهان با مراجعه به دفتر شرکت در محدوده ی میدان تجریش اطلاع پیدا کردند که "فرهاد. ک" مدتی است که به این محل تردد نداشته و تمامی شماره های تماس او نیز خاموش شده است؛ نهایتا در ادامه پیگیری های بعمل آمده ، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که "فرهاد. ک" در پرونده ای جداگانه از سوی مقام قضایی دستگیر و با صدور قرار قانونی روانه زندان شده است.

با انجام هماهنگی های لازم با مقام قضایی، "فرهاد. ک" ( 30 ساله ) در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت؛ متهم پس از انتقال به اداره سیزدهم پلیس آگاهی و مواجه حضوری با دهها مالباخته، صراحتا به تنظیم قرارداد با آنها جهت اعطای وام های چند صد میلیون تومانی و کلاهبرداری به این شیوه و شگرد اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: " با توجه به شناسایی دهها مالباخته در همان مراحل اولیه تحقیقات ، ارزش مالی پرونده تاکنون به بیش از یک میلیارد تومان رسیده که با توجه به ادامه رسیدگی به پرونده، احتمال افزایش تعداد شکات و مالباختگان و در ادامه ارزش مالی پرونده همچنان وجود دارد ؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد و در مراجعه به شرکت سامان گستران دوران مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه نمایند ".

ارسال نظر: