افشارزاده در استقلال تعهدات ناروا ایجاد کرد

گودرزی: درخصوص رفتنم از وزارت ورزش چیزی نشنیده‌ام/ فدراسیون فوتبال زیر دوخم سرخابی‌ها را گرفته است

کدخبر: 2064375

وزیر ورزش و جوانان گفت: بعضی‌ها به این مسئولیت‌ها علاقه‌مند هستند و خودشان را مطرح می‌کنند. بعضی‌های دیگر علاقه‌مند هستند که نفر دیگری را مطرح کنند، بنابراین مسئله رفتن از نظر بنده منتفی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بخشی از صحبت‌های محمود گودرزی که با کیهان ورزشی انجام شده است، در زیر می‌آید:

* شما جایگاه فوتبال در ورزش کشورمان را به خوبی می‌دانید. بخشی از انتقاداتی که در این چند سال متوجه شما بوده- بحق یا ناحق- به خاطر مشکلات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. الان در باشگاه استقلال یک نوع بی‌ثباتی وجود دارد که باعث تضعیف آن شده و هواداران هم از آن رنج می‌برند. آیا راهکاری برای برون رفت از این بحران دارید؟ در باشگاه استقلال جابه‌جایی‌هایی صورت گرفت. آقای افشارزاده رفت و آقای حسنی‌خو آمد و ...

- گودرزی: این حرف را من نمی‌پذیرم چون آقای حسنی‌خو چهار، پنج ساعت به عنوان مدیر بودند. ایشان عصر، پیش من آمد و در هیئت مدیره شرکت کرد و پذیرفت که مدیرعامل استقلال شود. شب که شد به من تلفن زد که من به دلایلی نمی‌توانم بیایم. من گفتم که این دلایل که یک دفعه برای شما بوجود نیامد و از صبح هم داشتید، پس چرا قبلا مطرح نکردید؟! من به ایشان انتقاد دارم که این رفتار را کرد.

آقای افشارزاده به علت اینکه هزینه بسیار زیادی را به بیت‌المال تحمیل کردند، من از ایشان رضایت نداشتم. ایشان طبق صورتی که خودشان داده‌اند، با ۲۸ میلیارد تومان تیم را بسته‌اند و هزینه کرده‌اند. آقای طاهری در پرسپولیس، ۱۵ میلیارد هزینه کرده‌اند. به چه حقی این کار را کرده‌اند؟! البته ۲۲ میلیارد گفته‌اند و ۶ میلیارد بابت چیز دیگری بوده، اما همین ۲۲ میلیارد رقم کمی نیست. اگر با ۱۵ میلیارد پرسپولیس مقایسه کنیم، اختلاف زیادی دارد - که تازه آن ۱۵ میلیارد هم شاید عدد بزرگی باشد. گران‌ترین بازیکنان و مربیان را در تیم استقلال جمع کرده بودند!

* اخیرا شما دستور دادید که این مبالغ کم بشود؟

- بله، من مخالفت کردم و بلافاصله زد و بندهایی شد و عده‌ای را فرستادند تا در جلوی وزارت ورزش به من ناسزا بگویند که چرا من جلوی اسراف بیت‌المال را می‌گیرم! من این کار را کردم که این دو تیم، زیان ‌روی دست مردم نگذارند، چون بیت‌المال، سهم مردم است. دولت، نماینده مردم است. نفس این آقایان از جای گرم درمی‌امد که این پولها را خرج می‌کردند؟!

* البته در هیئت مدیره هم افرادی همسو با آقای افشارزاده بودند که به نظر با آنها برخوردی نشد!

- نه، اصلا هیئت مدیره در جریان نیست و مصوبه‌ای در این خصوص ندارد. من از طریق قانونی پیگیری می‌کنم. من باید ببینم چه اتفاقی می‌افتد که بازیکن ۱۲۰ میلیون تومانی را، ۹۰۰ میلیون تومان می‌خرند! حتما اتفاقاتی در این بین افتاد که دارم پیگیری می‌کنم. اتفاقا عمده تهاجماتی که بهمن شده ناشی از همین مسئله است. کسانی در این وسط از این ارقام نجومی سود می‌برند و آنها برنمی‌تابند که من ورود کنم. آنها شروع به ترور شخصیت و ناسزاگویی می‌کنند تا مانع از ورود من به این موضوع شوند، ولی بنده در این رابطه، مشکلی ندارم. اعداد و ارقام، خیلی بزرگ و کلان است و بدون اطلاع هیئت مدیره، این اتفاق رخ داده است.

هیئت مدیره، این اتفاق رخ داده است. هیئت مدیره هیچ مصوبه‌ای در خصوص این پرداختهای کلان ندارد. حالا اگر شما باشید، اجازه می‌دهید که یک مدیر با این روحیه و این ویژگی که هیچ‌گونه محدودیتی برای خودش در هزینه کردن و پول دادن و پردخت کردن قائل نیست، ادامه کار بدهد؟!‌ ولو ۵۰ سال هم سابقه داشته باشد! اگر من هم‌چنین خطایی را کردم، شما چنین برخوردی را با من انجام بدهید، همه جا بنده را هو کنید. کسی حق ندارد این هزینه‌های سنگین را به بیت‌المال تحمیل کند. ضمنا ما کاری کردیم که اعتبارات اینها را به ورزش تحمیل نکنیم. این دو باشگاه آن‌قدر «برند»های قدرتمندی دارند که از طریق اسپانسرهای مختلف می‌تواند هزینه‌های خودشان را تأمین کنند. خوشبختانه پرسپولیس به مدت دو سال است که دارد اعتباراتش را از طریق خودش تأمین می‌کند و یک ریال برای دولت هزینه نداشته است. اگر ما این پولها را به اینها ندهیم، می‌توانیم در استانهای مختلف و در شهرهای کوچک هزینه کنیم.

* اگر این دو باشگاه بتوانند هزینه‌های کلان خود را مستقلا تأمین کنند، آیا باز هم جای نگرانی وجود دارد؟

- در آن صورت همه نباید هنجارشکنی کنند. سال گذشته، استقلال خوزستان با ۵ میلیارد بودجه، قهرمان لیگ شد و تیم‌هایی را که چندین برابر آنها اعتبار داشتند، شکست داد.

* فکر نمی‌کنید بی‌ثباتی مدیریتی، باعث این مسائل می‌شود؟ از یک مدیر در یک مدت زمان کوتاه که یک تیم را اداره می‌کند می‌خواهند که قهرمانی بیاورد و او هم برای رسیدن به این مهم، پول‌های کلانی را خرج می‌کند و در کلام ساده ترهر کاری می کند تا قهرمان شود؟!

- بله، این نتیجه‌گرایی که دامنگیر ورزش ما شده، یک آفت برای آن به حساب می‌آید. بنده با رفتن آقای مظلومی مخالف بودم آقای مظلومی، تیم را تا جایگاه سوم برد و در یک فینال حضور داشت. یک عده هستند که دوست دارند فضا را ناپایدار کنند و خودشان وارد شوند. اینها، آدم‌های آویزانی هستند که ۷۵ میلیارد تومان بدهی برای استقلال باقی گذاشتند. همان آدمها به دنبال بی‌ثبات کردن محیط و فضای پرسپولیس هستند. اخیرا در ارتباط با تبلیغات دور زمین و سایر تبلیغات و... همین افراد در فدراسیون فوتبال هم، رخنه و نفوذ کرده‌اند که من در مورد آنها خواهم گفت. اینها دارند دو تیم استقلال و پرسپولیس را که وابسته به دولت هستند، به زمین می‌زنند، ولی من اجازه نمی‌دهم. فدراسیون باید جوابگو باشد که به چه حقی دارد حقوق قانونی این دو تیم را از آنها سلب می‌کند!البته رییس فدراسیون خودش با این روش مخالف است.

آن نتیجه‌گرایی را که عرض کردم، آفتی است برای ورزش ما، و باید اجازه بدهیم که آقای مظلومی، دو سه سال با این تیم کار اساسی کند و نتیجه بگیرد. آقای برانکو باید چند سال امنیت داشته باشد تا بتواند تیم را به هدف خودش برساند. بلافاصله یک بازی را که می‌بازند، می‌خواهند تغییراتی در تیم ایجاد کنند. الآن همین بلا را می‌خواهند سر آقای منصوریان بیاورند و او را زمین بزنند.

* همه اینها از همان بی ثباتی مدیریتی نشات می گیرد.

- بله، همین را عرض می‌کنم. یک عده آدم‌هایی که در بیرون نشسته‌اند و در یک جا جمع می‌شند، گپ دارند، گعده دارند و با همدیگر نشست دارند، نشریه دارند و می‌اندیشند که چه کار کنند تا مدیرعامل استقلال را زمین بزنیم، مربی تیم را زمین بزنیم، و چه کسی را به جای او بگذاریم و... از این کارهای زشت، دارد اتفاق می‌افتد. من حتی با رفتن آقای مظلومی هم مخالف بودم. البته با آمدن آقای منصوریان موافق بودم چون در تیم نفت نتایج خوبی گرفت. الآن دارند شخصیت این مربیان را ترور می‌کنند. ما باید در مواقعی هم که اینها می‌بازند، دست از حمایت برنداریم و به آنها کمک کنیم تا موفق شوند. این که شما می‌گویید تغییر مدیریت، برای آقای افشارزاده مشکل ایجاد کرده؛‌ خیر، آقای افشارزاده دو سال در استقلال بوده و یک سری تعهدات ناروا ایجاد کرده است.

* الان شما موافق آقای افتخاری هستید که بماند؟

- بله، ایشان باید بماند. موفقیت امسال را نمی‌دانم. باید زمان داشته باشند و فضا آرام بشود.

* آیا شخصا به این نتیجه رسیدید که ایشان مدیریت استقلال را عهده دار شوند؟

- نخیر؛ یک مجموعه، لیست درست می‌کنند و افراد را پیشنهاد می‌دهند. درواقع، یک کمیته تصمیم‌گیرنده می‌نشینند افراد را از جمیع جهات بررسی می‌کنند و نهایتا تصمیم خود را اعلام می‌کنند.

* آقای طاهری کی می‌تواند مدیرعامل پرسپولیس شود؟ آیا مشکلی دارد؟

- مشکلی وجود ندارد. هر وقت که اعلام آمادگی کنند، می‌توانند مدیرعامل باشند. بعد هم مگر واقعا فرقی می‌کند، چون ایشان دارد مدیریت می‌کند.

* اخیرا هم که استعفا کردند و مورد پذیرش شما قرار نگرفت.

- همان ناراحتی‌هایی بود که از فدراسیون فوتبال داشتند. فدراسیون نبایستی با سرنوشت سه تیم اساسی و بسیار عمیق (استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی)که در جامعه ایران پشتوانه‌های بسیار قوی هم دارند بازی کند، نبایستی با آنها، این جوری برخورد کند و همچنین نبایستی باعث اضمحلال این دو تیم بشود. فدراسیون فوتبال، آلان، مشی اشتباهی در ارتباط با این سه تیم- بخصوص با استقلال و پرسپولیس- در پیش گرفته است. به نظر بنده، رئیس فدراسیون خودش نقشی ندارد و دیگرانی هستند که دارند در آن پشت، کارهایی می‌کنند که نباید بکنند.

* در آخرین صحبتهایی که ما درباره فدراسیون فوتبال سال قبل با شما داشتیم، شما این فدراسیون را به جزیره‌ای خودمختار تشبیه کردید. با تغییراتی که در این فدراسیون بوجود آمد، ایا این فضا عوض شده است؟

- یک سری پل زده‌اند و این جزیره نسبتا با خارج از خودش مرتبط شده است. امیدواریم این پل، بزرگتر و وسیع‌تر شود و اجازه بدهند که فدراسیون فوتبال نیز، جزئی از ورزش ایران شود.

* الآن می‌گویند وزیر ورزش در خیلی از مسائل جزئی شخصا ورود می‌کنند.

-چه مسایلی؟

* بطور مثال تغییر نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال که عنوان شده خواسته شما بوده است!

- نه، به این صورت نیست. یک نامه از سازمان بازرسی آمده که این خانم برای ادامه کار منع دارد. ما هم این موضوع را به فدراسیون ابلاغ کردیم، ما نمی توانیم فراتر از قانون عمل کنیم.

* ظاهرا منظورتان بحث دو تابعیتی افراد است اما این موضوع درباره برخی دیگر از مدیران وجود دارد.

- مثلا چه کسی؟

* رییس فدراسیون بسکتبال.

- ما اخیرا از ایشان خواستیم که اعلام کند. ایشان این مشکل را ندارند.

* بحث فوتبال شد، این تعطیلی لیگ که صدای باشگاه‌ها را درآورده‌، مورد تأیید شما هم هست؟

- نه؛ من در خصوص اینکه سرمربی تیم ملی فوتبال چه بگوید یا چه نگوید و همچنین در مورد فدراسیون، واقعا ورود نکردم. عرض بنده این است که فدراسیون فوتبال باید تمهیداتی بیندیشد که کمترین مزاحمت برای لیگ برتر فوتبال و تیم ملی ایجاد شود. تیم ملی ما حتما باید توفیق پیدا کند، حتما باید شرایط مناسبی برایش فراهم کنیم، همچنین برای باشگاه‌هایی که در لیگ برتر مسابقه می‌دهند باید شرایط خوبی مهیا کنیم تا لطمه نخورند و آسیب نبینند، زیرا لیگ برتر پشتوانه‌ای است برای ساختن بازیکنان تیم ملی و رونق دادن به فوتبال، بنابراین کار مدیریت فدراسیون این است که این مجموعه را با همدیگر، هماهنگ کند و طبیعتا نباید بگذارد که یکی به نفع دیگری خراب شود؛

البته، موقعی که مسابقات جهانی و مقدماتی جهانی برای تیم ملی برگزار می‌شود، همه بایستی دست به دست هم بدهیم تا تیم ملی، توفیق پیدا کند؛ در عین حال کار فدراسیون، رئیس فدراسیون و هیئت رئیسه فدراسیون این است که این هماهنگی‌ها را داشته باشند. بعضی وقتها می‌بینیم که بعضی چیزها، خارج از توانمندی ما و فدراسیون است، مثلا یک بازی در روز تاسوعا برگزار می‌شود. گروه‌هایی از افراد متدین و همچنین افراد سیاسی ناراحت هستند که امکان دارد در آن جا اتفاقات ناهنجاری هم رخ بدهد. الان فدراسیون تلاش کرده که تاریخ این مسابقه را تغییر دهد اما نتوانسته است. چند روز پیش دیدم که فدراسیون شعاری را مطرح کرده بود که باید یک حسینیه با ظرفیت صدهزار نفر باید داشته باشیم. ما اگر نتوانیم از آن طرف، موضوع را مدیریت کنیم، حتما باید از این طرف و این گونه موضوع را مدیریت کنیم. من می‌خواهم بگویم که این تغییرات به فدراسیون مربوط می‌شود و ما نیز تلاش می‌کنیم که دخالتی در این عرصه‌ها نکنیم. اگر چنانچه خلاف قانونی رخ بدهد و ما این را به صورت مکتوب به فدراسیون اعلام کنیم، نمی‌توان اسم دخالت بر آن گذاشت.

* طی ماههای اخیر و بویژه بعد از المپیک بحث رفتن شما از وزراتخانه داغ بوده است؛ آیا خبرهایی است؟

- من نشنیده‌ام. اینها رایزنی است و بعضی‌ها به این مسئولیت‌ها علاقه‌مند هستند و خودشان را مطرح می‌کنند. بعضی‌های دیگر علاقه‌مند هستند که نفر دیگری را مطرح کنند، بنابراین مسئله رفتن از نظر بنده منتفی است. چیزی هم از مسئولان بالادست خودم مثل آقای رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان نشنیده‌ام.

* با این تفاسیر برای دور بعدی هم خواهید ماند؟

- نخیر؛ قطعا اگر برای دور دوم پیشنهاد کنند، نخواهم ماند.

* آیا قبول نکردن وزارت ورزش در دور بعدی، شائبه خالی کردن میدان را به وجود نمی‌آورد؟

- تحلیل شما این است که این جریان، روند خوب ورزش است اما یک مدیر باید با دست باز با توانمندی‌های مالی باید کار کند. بنده از آذرماه سال گذشته یعنی ۹ ماه، یک ریال بابت پروژه‌های عمرانی خودم دریافت نکرده‌ام. خب یک مدیر چگونه می‌تواند موفق جلوه کند؟ موقعی که بسازد، توسعه بدهد، فضاها را گسترش بدهد و... من گفته بودم که صندلی های ورزشگاه آزادی را درست کنند و متجاوز از ۲ میلیارد تومان هزینه برداشته که تا به حال یک ریال بابت آن نگرفته‌ایم.

* پس می‌خواهید با این کار اعتراض کنید؟

- نه، اعتراض نیست. ممکن است فرد دیگری جای بنده بیاید که «بیزینس من» و یک آدم تجاری و اقتصادی باشد و بتواند از طریق جاهای دیگر وام هزار میلیاردی جذب کند و به فعالیت بپردازد. بعد هم، من نسبت به عملکرد بخشی از این فضای بیرون از ورزش گلایه‌مند هستم و به نظرم می‌آید که نتوانسته‌ایم آن تأثیر اساسی‌ای را که باید روی تغیر این حالتها، اتفاق بیفتد را بگذاریم؛ کما اینکه الان می‌بینید پرسپولیس و استقلال دارند به سمت استقلال مالی می‌روند، و فدراسیون زیر دوخم آنها رفته است!

فدراسیون فوتبال الآن دارد این دو تیم را دچار بحران می‌کند! چرا باید این اتفاق بیفتد؟ این به آن مناسبات بسیار پیچیده‌ای مربوط می‌شود که آنها گرفته‌اند و در واقع در ورزش ما شکل گرفته که باعث تأسف است. البته امیدواریم که بتوان تغییراتی در آن ایجاد کرد. ما از پشتیبانی و حمایت‌های دولت در این زمینه بهره‌مند هستیم ولی علاقه‌مندیم نیروهای قوه قضائیه ورود پیدا کنند تا این نارسائیها مرتفع شود. من حتی پیشنهاد کمیته‌ای را دادم برای این ناهنجاریها، که حالا اگر بشود بین قوا، چنین کمیته‌ای شکل بگیرد برای تحلیل و کمک به یکدیگر به جهت پالایش محیط و تبشیر، خیلی اتفاق خوبی خواهد بود.

ارسال نظر: