گزارش «نسیم آنلاین»:

تعداد شعب درجه ۵ موسسه اعتباری کوثر بالا زد/ این موسسه اعتباری فقط یک شعبه ممتاز دارد! + جدول

کدخبر: 2064622

آمارها روایت می‌کند که موسسه اعتباری کوثر تا پایان سال ۹۴ دستکم ۱۲۲ شعبه درجه ۳ و ۱۰۶ شعبه درجه ۴ داشته است.

نتایج پیمایش‌های « نسیم آنلاین» نشان می‌دهد که سهم شعب درجه پنجم موسسه اعتباری کوثر از کل 351 باب، 92 شعبه بوده که این رقم فاصله چندانی با عدد یک سوم کل شعب ندارد.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین» ، موسسه اعتباری کوثر با همه عرض و طول خود در شرایط حاضر فقط یک شعبه ممتاز داشته و تعداد شعب درجه یک آن از عدد انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود.

بانک مرکزی اسفند ماه سه سال پیش، بخشنامه ای صادر کرد که در آن، بانک ها و موسسات اعتباری ملزم شده اند تا پایان شهریور ماه سال 92 نسبت به کاهش 20 درصدی شعب خود مبادرت ورزند. هنوز هیچ گزارش مثبتی دال بر عمل به این خواسته بانک مرکزی از ناحیه هیچ یک از بانک‌ها وموسسات اعتباری به فضای رسانه‌ای کشور درز نکرده است.

در حالیکه تعداد شعب بانکی رو به افزایش بوده که دست اندرکاران امر نسبت به آسیب‌های گوناگون افزایش تعدد شعب هشدار داده‌اند.

از جمله این آسیب‌ها می‌توان به افزایش غیرمنطقی دارایی‌های غیر درآمدزای بانک‌ها اشاره داشت که نتیجه‌ای جز حبس منابع بانک، کاهش توانمندی آن برای انجام وظایف به عنوان واسطه‌گر مالی، افزایش هزینه‌های سربار و کاهش سودآوری و تاثیر پذیری نسبت‌های سلامت مالی آن در بر ندارد.

بر اساس آمارها، 29 بانک تجاری دولتی، تحصصی دولتی، غیر دولتی و قرض الحسنه در گستره نظام بانکی کشور دم و باز دم می‌کنند که این تعداد بانک مذکور، دستکم 22 هزار و 818 شعبه در سراسر کشور گسترانیده اند.

بیشترین تمرکز تعداد شعب مربوط به استانهای قم، تهران و البرز و کمترین تمرکز شعب مربوط به مرکزاستانهای بوشهر، سمنان و مازندران است.

بر اساس ماده (4) آیین‌نامه «ایجاد یا تعطیل شعبه یا باجه موسسات اعتباری در داخل کشور و تبدیل باجه به شعبه فقط با رعایت حد مجاز «نسبت خالص دارایی‌های ثابت به حقوق صاحبان سهام پس از کسر سود انباشته و سود قطعی نشده» که معادل 30 درصد بوده، امکان‌پذیر است.

آمارها روایت می کنندکه موسسه اعتباری کوثر تا پایان سال 94 دستکم 122 شعبه درجه 3 و 106 شعبه درجه 4 داشته است. از نگاه کارشناسان امر، در اینکه بانک ها باید به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کنند هیچ شکی نیست که ساده ترین ملزومات آن هم،مجهز شدن شبکه بانکی به دانش روز در بانکداری الکترونیک و کاستن به مرور زمان از تعداد شعب موجود بانک ها است.

هنوز معلوم نیست که چرا این موسسه نتوانسته در بروز رسانی شعب خویش به رتبه های بالاتر موفق عمل کند اما هر چه که هست رتبه های پایین شعب، اعتبار جالبی را برای آن به ارمغان نخواهد آورد.

ارسال نظر: