سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

از ابزارهای خاص خود برای فشار به آمریکا استفاده می‌کنیم/ بیشترین و بزرگ‌ترین بدعهدی‌ها از ناحیه آمریکا بوده

کدخبر: 2064839

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه بیشترین و بزرگ‌ترین کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها از ناحیه آمریکا اتفاق افتاده است، گفت: ما ابزارهای خودمان را داریم و هرگاه اراده کنیم از ابزارهای خاص خود برای فشار چه در قبال آمریکا و چه سایر طرف‌های مذاکره استفاده می‌کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سالگرد دفاع مقدس نام و یاد شهدای دفاع مقدس و تمام ایثارگران را گرامی داشت و گفت: امیدوارم حاصل تلاش‌های آنها در مقاومت جانانه‌ای که از خود نشان دادند و از کیان کشور دفاع کردند، بتواند سرمایه‌ای برای ما و آینده و توفیق هر چه بیشتر مردم کشورمان باشد.

* مناسبات تهران و اوتاوا: صبر کنیم ببینیم نتایج مذاکرات کارشناسی به کجا می‌انجامد

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار اخیر ظریف و همتای کانادایی در نیویورک و جزییات این دیدار و اینکه آیا قرار است تحولی در مناسبات دوجانبه رخ دهد؟ اظهار داشت: ما طی ماه‌های گذشته در سطح کارشناسی مذاکراتی را با توجه به خواست طرفین در کشور ثالث با دولت کانادا داشتیم که این مذاکرات ادامه یافت و نهایتا در حاشیه نشست مجمع عمومی وزرای خارجه 2 کشور دیدار کردند و بعد از آن هیأت‌های کارشناسی مذاکرات را ادامه می‌دهند.

وی افزود: اگر بتوانیم به برخی از مشکلات سیاسی و حقوقی فیمابین نائل بیایم و به تفاهم برسیم این مذاکرات و روندی که آغاز شده می‌تواند به تحول در روابط دو کشور که به صورت یکجانبه در سالیان گذشته توسط کانادا قطع شده بود، منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با توجه به حضور چند صد هزار ایرانی فرهیخته و صاحبنظر در کانادا، بودن بخش کنسولی برای ما در کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است.

قاسمی با بیان اینکه فکر می‌کنم با اهمیت به جایگاه ایران و نفوذی که ایران در منطقه دارد، تهران نیز برای کانادا مهم است که بتواند سفارت خود را داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید صبر کرد تا ببینیم که نتایج مذاکرات کارشناسی که هنوز در جریان است طی روزهای آینده به کجا خواهد رسید و چه تفاهماتی برای دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

* دیداری که می‌تواند پایه‌ای برای تماس‌های بیشتر بین تهران و قاهره باشد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره دیدار ظریف و سامح شکری وزرای خارجه ایران و مصر در نیویورک و خشم عربستان از این دیدار عنوان کرد: دیدار وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی در چارچوب تماس‌ها و رایزنی‌های ایران با کشورهای منطقه است و پیرامون آخرین تحولات و وضعیت منطقه می‌تواند پایه و اساسی برای تماس‌ها و گفت‌وگوهای بیشتر بین تهران و قاهره باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره واکنش ریاض افزود: متاسفانه عربستان به سیاست‌های کارشکنانه خود در منطقه علیه ایران ادامه می‌دهد و شواهدی مبنی بر عقب‌نشینی آنها از مواضع غیرمسئولانه خودشان وجود ندارد.

وی افزود: آنها سعی زیادی برای تحدید روابط ایران با کشورهای منطقه و همسایه دارند و از دولت عربستان طبیعی است که در این خصوص دست به اقداماتی بزند و کارشکنی‌هایی داشته باشد.

* مواضع ثابت ایران در قبال سوریه/راه‌حل سوریه از مذاکره و انتخابات دموکراتیک می‌گذرد

خبرنگاری با اشاره به اظهارات وزرای خارجه فرانسه و انگلیس درباره سوریه و همچنین اظهارات اخیر ظریف درباره موضع تهران در قبال تحولات سوریه و از جمله حلب سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: مواضع کلی جمهوری اسلامی ایران روشن است. مواضع ما ثابت است و تغییری در مواضع خودمان نسبت به مسئله سوریه نداریم.

وی با تأکید بر اینکه سوریه راه‌حل نظامی ندارد، اظهار داشت: تنها راهی که ممکن است برای روسیه پیدا کرد راه‌حل سیاسی و مذاکرات سیاسی است. برای رسیدن به راه‌حل سیاسی نیاز به آرامش و آتش بس است و برای رسیدن به آتش بس نیاز است از ارسال سلاح و مهمات و تجهیزات به گروه‌های متخاصم به ویژه گروه‌های تروریستی فعال در سوریه جلوگیری شود و اجازه داده نشود که گروه‌ها در آنجا فعالیت خود را به صورت مسلحانه و تخریبی ادامه دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آتش بس نمی‌تواند در زمانی اتفاق بیفتد که گروه‌های تروریستی در سختی و محاصره قرار دارند و برای آنها تحت عنوان آتش بس وقت خریداری شود و به آنها اجازه داده شود که خودشان را بازسازی کرده و مجدد اهداف تخریبی و تروریستی خود را از سر بگیرند.

قاسمی ادامه داد: متاسفانه در بعضی از آتش بس‌هایی که تاکنون اعمال و دنبال شده، احساس می‌شود برخی دولت‌های منطقه‌ای و جهانی به دنبال خرید وقت و بازپروری مجدد گروه‌های تروریستی بودند و آنها فرصت یافتند در دوره چند روزه به بازسازی خود پرداخته و مجدد عملیات تروریستی و تخریبی خود را آغاز کنند.

وی با تأکید بر اینکه راه‌حل سوریه از مذاکره و انتخابات دموکراتیک می‌گذرد، اظهار داشت: آنچه که مردم سوریه انتخاب می‌کنند، راه‌حل نهایی سوریه خواهد بود ولی متاسفانه امروز سوریه به نمایشگاه و کلکسیونی از گروه‌ها، تضادها و تناقضاتی تبدیل شده که توسط برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای دنبال می‌شود که وضعیت اسف انگیز و وحشتناکی را در سوریه ایجاد کرده که منجر به خونریزی بیشتر و کشتار مردم شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارنظرات وزرای خارجه فرانسه و انگلیس افزود: آنهایی که صحبت از جنایات جنگی کرده‌اند باید به خودشان برگردند و ببینند خودشان بیشتر از دیگران شریک جنایات جنگی هستند. نه امروز در سوریه بلکه دهه‌های گذشته از صدام حسین و همه بحران‌هایی که در منطقه وجود داشته حمایت کرده و به گروه‌های تروریستی پناه داده و به لحاظ تجهیزات و معنوی و سیاسی از آنها حمایت به عمل آوردند.

قاسمی گفت: آنهایی که از این واژه‌ها استفاده می‌کنند به تاریخ جدید برگردند نه خیلی قدیم و عملکرد خودشان را در آیینه مقابلشان ببینند و توجه کنند اگر بحث مشارکت در جنایات جنگی است، این کشورهای خاص اروپایی و فرامنطقه‌ای هستند که باید مورد مواخذه جامعه جهانی و وجدان‌های بشری قرار گیرند.

* امیدواریم آمریکا مسیر خود را تصحیح کند

خبرنگاری با اشاره به برجام و رایزنی‌های انجام شده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل از قاسمی پرسید آیا در رایزنی‌ها در نیویورک آمریکایی‌ها گفته‌اند که می‌خواهند رویکرد جدیدی را اتخاذ کنند؟ عنوان کرد: آنچه گفتنی بود توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه اعلام شد. قرار بود بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها و کم کاری‌های طرف مقابل که عمدتا به دولت آمریکا برمی‌گردد در کمیسیون برجام مطرح و به آنها تذکر دهیم که در چه مسیر‌هایی کار پیشرفت خوبی نداشته و با مشکلاتی مواجه بوده است.

وی افزود: در نشستی که در نیویورک برگزار شد به جدیت موضوعات مورد اختلاف، گلایه‌ها و به خصوص بدعهدی‌های آمریکا توسط دولتمردان ایرانی تذکر داده شد و هشدار داده شد که اگر قرار است برجام به عنوان یک سند و نتیجه از یک مذاکرات طولانی و یک روند از حیز انتفاع برخوردار باشد و به حیات خود ادامه دهد، طرفین باید بر تعهدات خود بایستند و همه باید به یکسان وظایف خودشان را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: تا آنجایی که اطلاع دارم دولت‌های اروپایی هم متعاقب مشکلاتی که آنها و بانک‌های اروپایی داشتند تا حدی با ما همصدا بودند و گلایه‌های خودشان را مطرح کردند.

قاسمی گفت: امیدواریم با تذکراتی که داده شده و هشداری که به طرف آمریکایی اعلام شد، آمریکا مسیر خود را تصحیح کرده و گفته‌های لازم را به موسسات، بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی داشته باشد که آنها با شجاعت و جدیت بیشتری آنچه را که می‌خواهند در همکاری‌های دوجانبه با ایران داشته باشند، دنبال کنند و نگران برخی جریمه‌ها و برخوردهای مشابه قبلی آمریکا در آینده نباشند.

* نقش بحران‌زای عربستان در منطقه

خبرنگاری از سخنگو پرسید که آیا در گفت‌وگوهای مقامات ایرانی در نیویورک در خصوص اقدامات عربستان در منطقه، مناسبات این کشور با تهران و فاجعه منا رایزنی انجام شد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما با عربستان رابطه سیاسی و ارتباطی نداریم، افزود: هیچ مذاکره‌ای بین ما و عربستان وجود ندارد و ما می‌توانیم از تریبون‌های بین‌المللی و حتی رسانه‌ها برای اعلام مواضع خود استفاده کنیم.

وی افزود: تا آنجایی که اطلاع دارم ما اقدام خاصی را در مورد عربستان در سازمان ملل نداشتیم و مجمع عمومی جای پیگیری این مسائل نیست. شما می‌توانید در سخنرانی‌ها در مجمع و حاشیه آن و به خصوص دیدارهای دوجانبه با دیگر کشورها می‌تواند رابطه خود و تحولات منطقه را مورد بررسی و مواضع خود را اعلام کنید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تصور می‌کنم با توجه به وضعیت منطقه و بحرانی که در منطقه وجود دارد و نقش بحران‌زایی که عربستان در منطقه اتخاذ کرده احتمالا در برخی از مذاکرات به این رفتار گلایه شده باشد.

* عربستان جا پای صدام نگذارد

خبرنگاری درباره تصمیم عربستان و دولت مستعفی یمن برای طرح شکایت از ایران و حمایت عربستان از شبه نظامیان کرد سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه تجاوز عربستان به یمن را امری بدیهی و روشن و واضح خواند و افزود: عربستان یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت را مورد تجاوز قرار داده و با بمباران‌های متعدد و جنگ افروزی دست به کشتار مردم بیگناه می‌زند و نهایتا با توجه به گرفتاری‌هایی که در این کشور پیدا کرده و نمی‌تواند راهی به جلو داشته باشد، دست به فرافکنی می‌زند و سعی می‌کند پای دیگران و نقش دیگران را به عبث و به صورت واهی در یمن مطرح کند.

وی ادامه داد: از جمله اتهاماتی که عربستان وارد می‌کند حضور و نقش ایران در یمن است که ما به کرات این را تکذیب کرده و اعلام کردیم ما در مسئله یمن نقشی نداشته و نخواهیم داشت.

قاسمی افزود: آنچه در یمن ساری و جاری است، مبارزه مردم یمن علیه عربستان است و آنچه تحت عنوان شکایت مطرح می‌شود حرفی بیهوده، عبث و قولی غلط است و راه به جایی نخواهد برد و این حرفی غیر محکمه پسند،‌بی ربط و فرافکنی است که جدید هم نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به نقش عربستان در منطقه اشاره کرد و گفت: عربستان نقشی تخریبی در منطقه را دارد و از هر عاملی که بتواند برای ایجاد فشار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، بهره می‌برد و این تقلا را دارد. وقتی شما نگرانی خاصی ندارید و مطمئن هستید با هوشمندی، درایت و تیزبینی که در مسئولان سیاست خارجی کشور وجود دارد، نقش عربستان هم باطل خواهد بود.

وی افزود: توصیه می‌کنیم عربستان از پیشینیان و دولت‌های منطقه که سرنوشت اسف‌انگیزی داشتند از جمله صدام درس عبرت بگیرد و پا جای پای آنها نگذارد و راهی را که آنها رفتند و به نتیجه نرسید را دنبال نکند.

* اقدامی که از آمریکا انتظار می‌رفت

خبرنگاری درباره وتوی مصوبه کنگره آمریکا در خصوص شکایت بازماندگان حادثه 11 سپتامبر توسط رئیس جمهور آمریکا سؤال کرد که قاسمی اقدام آمریکا را خیلی غیر‌منتظره ندانست و افزود: این اقدام تا حدی هم شاید طبیعی جلوه کند چون سوابق آمریکا در منطقه و جهان و رفتار و عملکرد این کشور روشن است و عمدتا از یکسری استانداردهای دوگانه پیروی می‌کند و براساس برخی منافع آنی و زودگذر و حتی میان مدت خود توانسته مواضع خود را تغییر دهد.

وی ادامه داد: علیرغم آنچه که در گزارش 28 صفحه کنگره آمده بود و امری بدیهی است که عربستان تا چه حد در حادثه 11 سپتامبر نقش داشت و در حملات بعدی در سطح جهان، اروپا و منطقه دخیل بود. نهایتا به دلیل برخی ملاحظات و هزینه‌های هنگفت و سنگینی که عربستان انجام می‌دهد و به هر آب و آتشی دست می‌زند که رابطه حداقلی خود را با آمریکا حفظ کند، اقدام آمریکا تا حدی قابل تصور بود که آقای اوباما این مصوبه را وتو کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم با توجه به وضعیتی که عربستان به آن دچار است و با توجه به آشنایی افکار عمومی و محافل جهانی، این کشور راه به جایی نخواهد برد و باید پاسخگوی اقدامات حمایتی خود از تروریسم بین‌المللی باشد.

* ترجیح می‌دهم به مسئله داخلی در آمریکا نپردازم

خبرنگار دیگری درباره مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا تحت عنوان شفاف‌سازی مالی که وزارت خزانه‌داری آمریکا را موظف می‌کند دارایی‌های مقامات ایرانی در خارج از کشور را شناسایی و افشا کند سؤال کرد و پرسید با توجه به تحریم‌های گذشته علیه ایران موضع وزارت خارجه در این باره چیست و آیا این مصوبه مغایرتی با برجام ندارد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: من ترجیح می‌دهم به مسئله داخلی در آمریکا نپردازم.

وی افزود: امروز آمریکا برای انتخابات آماده می‌شود و ممکن است مباحث زیادی در کنگره و سنا مطرح باشد که قابل اعتنا نیست. این یکی از موضوعاتی است که توسط عناصری در کنگره مطرح می‌شود و قطعا راه به جایی نخواهد برد.

قاسمی ادامه داد: این حرف بی‌ربط و بی‌جایی است که نمی‌تواند به منصه ظهور برسد و تصور می‌کنم در چند ماه آینده که انتخابات به نتیجه می‌رسد، این مسائل از وضعیت فعلی خارج خواهد شد و شکل دیگری خواهد داشت.

* از ابزارهای خاص خود برای فشار به آمریکا و سایر طرف‌ها استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر برجام یک توافق دقیق و مستند و مبتنی بر پایه‌های حقوق بین‌الملل است چرا نباید به صورت روتین اجرا شود؟ اظهار داشت: ایران از هیچ کشوری خواهش نمی‌کند به خصوص از آمریکا.

وی برجام را به یک قرارداد تشبیه کرد که بین دو موسسه ممکن است امضا شود و ممکن است یکی از طرفین وظایف خود را انجام ندهد و طرف مقابل می‌تواند تذکر داده و از طرق مختلف با ابزارهایی که دارد پیگیری کند.

قاسمی اضافه کرد: برجام توافقی بین ایران و گروه 1+5 است که آمریکا هم یکی از اعضای این مجموعه است و بیشترین و بزرگ‌ترین کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها از ناحیه آمریکا اتفاق افتاده است. در مذاکرات اخیر به جد و به صورت شفاف به آنها تذکر و هشدار داده شد که همه طرف‌ها باید به تعهداتشان به صورت یکسان و همه‌جانبه پایبند باشند و منتظر هستیم آنها درباره کارشکنی‌ها و بدعهد‌ی‌هایی که وجود داشته و محدودیت‌هایی که ایجاد کردند، تجدیدنظر کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اینکه این کار تا چه حد اتفاق می‌افتد باید منتظر ماند ولی ما ابزارهای خودمان را داریم و هرگاه اراده کنیم از ابزارهای خاص خود برای فشار چه در قبال آمریکا و چه سایر طرف‌های مذاکره استفاده می‌کنیم.

وی درباره این ابزارها صحبتی نکرد.

* مشکل بزرگ عدم همکاری برخی بانک‌های بزرگ اروپایی بود که تذکر داده شد

خبرنگار دیگری در این نشست با اشاره به نقل قول ظریف مبنی بر اینکه واشنگتن تضمین داده که بانک‌های اروپایی را در کار با ایران جریمه نخواهد کرد از قاسمی پرسید که آیا این تضمین کتبی هست؟ که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: صحبت از تضمین کتبی کردن در این مسائل تا حدی درست نیست، ولی در مذاکراتی که صورت گرفته آنها متعهد شدند فشاری که بر اروپا بخصوص بر بانک‌های اروپایی داشتند را بردارند و به آنها توصیه کنند که می‌توانند با ایران کار خودشان را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگرچه بسیاری از بانک‌های اروپایی طی ماه‌های گذشته همکاری‌های خود را با ایران رفته رفته آغاز کردند و مشکل بزرگ عدم همکاری برخی بانک‌های بزرگ اروپایی بود که نیاز به تذکر مجدد از جانب ما داشت و هشدار به طرف‌های اروپایی و آمریکایی که آنها را تشویق کنند و به آنها اطمینان دهند می‌توانند با ایران و طرف ایرانی همکاری مناسب و به جا را داشته باشند.

قاسمی اضافه کرد: اینکه در عمل چگونه این بانک‌های اروپایی می‌توانند به کار خودشان ادامه بدهند هم به آنها بستگی دارد هم به طرف‌های ایرانی و پیگیری‌هایی که در سطح دولت و وزارت خارجه و نظارتی که باید صورت گیرد و ما این نظارت را به جد خواهیم داشت که بتوانیم در جهت احقاق حقوق خود قدم‌های بیشتری را برداریم و همه را موظف کنیم که به تعهداتشان عمل کنند.

*باید نظارت ادامه یابد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد خاص وزارت خارجه برای اقدام متقابل در قبال بدعهدی‌های آمریکا در برجام و تخلفات این کشور عنوان کرد: در کمیسیون ویژه طراحی شده درباره برجام، میزی است احتمالات و مقامات ایران و 1+5 دور آن میز می‌نشینند و صحبت می‌کنند و تصور می‌شود ابزار دیگری در چنین مذاکراتی و مذاکرات دیپلماتیک وجود ندارد، جز آنکه بیان شده و شنیده می‌شود.

وی افزود: آنچه روشن است مجموعه‌ای از بدعهدی‌ها، کندکاری‌ها، نشدن‌ها و نبایدهایی که شاید دیگران مطرح کردند در این جلسه از جانب ایران به جدیت مطرح شده و آنها شنیده‌اند و متعهد شدند که نهایتا به وظایف خود عمل کرده و اگر سهل انگاری داشتند با دقت بیشتری به آن توجه کنند.

قاسمی با بیان اینکه این پایان ماجرا و همه داستان نیست، اظهار داشت: باید نظارت ادامه یابد و رایزنی‌ها و گفت‌وگوها همچنان در سطح مناسب پیگیری شود که نهایتا شما بتوانید حق و حقوق از دست رفته را باز پس بگیرید.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که حق دادنی نیست و باید حق را گرفت، عنوان کرد: باید تلاش کنیم و با فشار و جدیت در جهت احقاق حقوق ملت ایران قدم برداریم.

*هیچ تفاهم و اتفاقی در سوریه بدون حضور و موافقت ایران شدنی نیست

یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید اگر مذاکرات درباره سوریه بدون جایگاه ایران به نتیجه برسد، موضع ایران چه خواهد بود؟ که قاسمی جایگاه منطقه‌ای ایران در مجموعه منطقه و خاورمیانه را مشخص و برجسته‌ خواند و افزود: مواضع ایران نسبت به سوریه مشخص است و تغییری در آن دیده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هیچگونه تفاهم و توافقی بدون حضور ایران در سوریه اتفاق نخواهد افتاد. جایگاه ایران در منطقه و سوریه به گونه‌ای است که هیچ تفاهم و اتفاقی بدون حضور و موافقت ایران شدنی و اجرا شدنی نخواهد بود.

*روابط خاص و نزدیک تهران و مسکو

وی درباره روابط تهران و مسکو این روابط را خاص و نزدیک و در برخی موارد راهبردی برشمرد و گفت: همکاری‌های نظامی خوبی وجود دارد در بحث سوریه رایزنی‌های مکرر و متعددی در سطوح مختلف سیاسی و غیرسیاسی داشته و خواهیم داشت و با هم تبادل نظر می‌کنیم.

قاسمی افزود: در مواردی که در مبارزه با تروریسم نیاز بوده همکاری‌های جدی‌تر و بیشتری با هم داشتیم. همکاری‌ها، رایزنی‌ها و تماس‌ها بین دو کشور وجود دارد.

* سفری به عنوان یک سناتور آمریکایی به ایران نداشتیم/فردی که آمده در ظرفیت شخصی خود تقاضای ویزا کرده است

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر یک سناتور آمریکایی به ایران با بیان اینکه من سفر هر سناتور آمریکایی به ایران را تکذیب می‌کنم، اظهار داشت: ما سفری به عنوان یک سناتور آمریکایی به ایران نداشتیم. فردی با نام یک سناتور آمریکایی به همراه دوستانش از طریق یک آژانس توریستی برای سفر توریستی به ایران درخواست ویزا می‌کند و برای دادن ویزا به آنها همه مراحل قانونی در کشور توسط ارگان‌های قانونی طی می‌شود و آنها به ایران سفر می‌کنند و بعد از اینکه این سفر به پایان می‌رسد و به کشورشان برمی‌گردند؛ یکی از آنها که ظاهرا سناتور هست، اعلام می‌کند من سناتور هستم و به ایران سفر کرده‌ام.

وی تصریح کرد: در سفر به ایران از ظرفیت سناتور خودش و این اسم استفاده نشده است و خودش را در هنگام اخذ ویزا و درخواست سفر از طریق یک آژانس توریستی اعلام نکرده بود. می‌توانم بگویم آن شخص با آن نام به ایران سفر کرده و از ایران بازدید داشته بعدا اعلام کرده که من سناتور بوده‌ام.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما رسما فردی را به عنوان سناتور از طرف آمریکایی در ایران نداشتیم و هیچ مذاکرات سیاسی هم کسی با ایشان نداشته‌ است و طبیعی است برخی از شخصیت‌ها و مقامات اظهار کنند که از آمدن این فرد بی اطلاع هستند.

قاسمی دوباره توضیح داد: این فرد در ظرفیت شخصی خودش به نام خودش تقاضای ویزا کرده و ویزا را دریافت کرده است.

* سخنرانی روحانی در مجمع عمومی

خبرنگاری درباره سخنرانی روحانی رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی در سومین روز مجمع و اینکه چه سازوکاری در این زمینه برای ایراد سخنرانی سران کشورها وجود دارد سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این سفر پیچید‌گی‌های خاص داشت، اظهار داشت‌: آقای رئیس جمهور قبل از این سفر باید به ونزوئلا سفر می‌کردند و ریاست چهار ساله ایران بر جنبش عدم تعهد را به ونزوئلا تحویل می‌دادند و همچنین با توجه به روابط ایران و کوبا سفر به هاوانا نیز انجام شد و برخی ابهامات در مورد سفر به نیویورک وجود داشت و برای این سفر تا حدی دیر اقدام شد و نوبتی که برای روسای کشورها در نظر گرفته می‌شود براساس درخواستی است که انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این سفر به دلیل ابهاماتی که در مورد مسائل ونزوئلا و اجلاس وجود داشت تا حدی دیر انجام شد و زمان سخنرانی رئیس جمهور به روز سوم منتقل شد و این امری طبیعی و روشن است و جای بحث و حدیث بسیاری هم ندارد.

* سفر موفق رئیس جمهور به نیویورک

یکی از خبرنگاران درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و تاثیرات آن سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه سفر رئیس جمهور به ونزوئلا، کوبا و نیویورک را موفق برشمرد و افزود: در ونزوئلا هفت یا هشت ملاقات در اجلاس داشتند در کوبا دو ملاقات و در نیویورک 14ملاقات انجام شد.

وی افزود: مجموعه دیدارهای رئیس جمهور در نیویورک مفید بود و در ادامه وزیر خارجه مذاکرات را با برخی کشورها انجام دادند از جمله مصر و همچنین کانادا که می‌تواند زمینه ساز تحولاتی در روابط دو کشور باشد و در حوزه برجام و مسائل هسته‌ای و اقتصادی ما با اروپا و 1+5 با توجه به دیدار رئیس جمهور کشورمان با مقامات انگلستان، فرانسه و ایتالیا فکر می‌کنم در زمینه همکاری‌های اقتصادی پس از برجام می‌توانیم امیدوار باشیم گام‌هایی را به جلو برداریم.

* یاوه‌گویی‌های امارات نیازی به دعاوی حقوقی ندارد

خبرنگار دیگری درباره ادعای مجدد امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی و اقدام حقوقی ایران در این زمینه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره عنوان کرد: ادعاهای مکرر، پوچ، واهی و سخن گفتن‌هایی که بیهوده است و تا حدی یاوه‌گویی نیازی به دعاوی حقوقی ندارد.

وی افزود: کسی می‌تواند دهان خود را باز و ادعاهایی بی اساس و بی ریشه را مطرح کند. جزایر سه‌گانه ایرانی جزو لاینفک خاک ایران است و امری است ابدی و تغییر ناپذیر و هیچ کشور و کسی نمی‌تواند به خودش جرأت دهد در این زمینه اقدامی انجام دهد و یا سخنی به جد بیان کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنچه که گفته می‌شود گزافه‌گویی‌هایی است که نخ نما، کهنه، تکراری و بیهوده است و پاسخ ما همیشه روشن است و به آنها پاسخ می‌دهیم که تکرار مکررات نکرده و سخن‌های بی روا مطرح نکنند.

*توقع اینکه ترکیه در همه مواضع خارجی خود با ما یکسان فکر کند، انتظار خیلی درستی نیست

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مناسبات تهران و آنکارا و اختلاف دیدگاه‌های دو کشور عنوان کرد: روابط ما با ترکیه روابط حسنه‌ای است. ارتباطات مستمری داریم و بعد از برجام ارتباطات ما گسترده‌تر و تماس‌ها افزایش داشته است و به عنوان دو کشور همسایه با فرهنگ و تاریخ مشترک، همکاری‌های بسیار از گذشته‌های دور بین دو کشور ادامه دارد و رایزنی‌ها برقرار است.

وی یادآور شد: ولی اگر تصور شما این است که اگر یک کشوری با کشور دیگر روابط حسنه و نزدیک داشت، باید تمام مواضع خودش را با کشور دیگری تنظیم کرده و یکسان بیندیشد، تصور درستی در جهان امروز نیست و هیچ دو کشوری را در دنیا پیدا نخواهید کرد که از یک مواضع یکسان در همه جوانب فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... برخوردار باشد.

قاسمی افزود: اگر شما کشورهای اولیه اتحادیه اروپا که از فرهنگ و ارزش خاصی پیروی می‌کنند را بررسی کنید از همان 6 کشور اولیه‌ای که اتحادیه اروپا را تشکیل دادند بیش از 50 سال است همکاری می‌کنند و مرزهای بین خود را برداشتند، اگر آنها را تک تک بررسی کنید می‌بینید در مورد مسائل مختلف دارای مواضع و دیدگاه‌های متفاوتی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: چنین توقعی که ترکیه در همه مواضع خارجی خود با ما یکسان فکر کند، انتظار خیلی درستی نیست و ما در عین دوستی و روابط نزدیک می‌توانیم در بخش‌های زیادی در عرصه بین‌المللی و مسائل منطقه اختلاف نظر داشته باشیم و اختلاف نظرها را در پشت میز مذاکره مطرح و دیدگاه‌های یکدیگر را بشنویم و شاید از این اختلافات‌ به راه‌حل‌های مشترکی برسیم.

* دعوت هند و پاکستان به خویشتنداری و استفاده از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناقشه پاکستان و هند در خصوص موضوع کشمیر اظهار داشت: مواضع کلی ما در مورد کشمیر روشن است. همواره طرفین درگیر را در کشمیر به خویشتنداری، نشست، مذاکره و استفاده از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز دعوت کردیم و به این سیاست ادامه می‌دهیم.

وی افزود: امیدواریم در تفاهم و مفاهمه جدی بین طرف‌های درگیر از برخوردهای خشن و خشونت‌آمیز کاسته شود و آنها به تفاهم و راه‌حل‌هایی مرضی الطرفین دست یابند.

* هنوز هیچ تاریخی برای سفر اردوغان مشخص نشده است

قاسمی همچنین درباره سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران گفت که هنوز هیچ تاریخی در این زمینه مشخص نشده و به محض مشخص شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال نظر: