انتقاد عضو اتاق بازرگانی از سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم:

مردم آمارهای دولتی روحانی درباره کاهش تورم و رونق اقتصادی را حس نمی‌کنند/ رکود در سال ۹۵ عمیق‌تر شده است

کدخبر: 2064852

کیمیایی اسدی گفت: هرچند دولت یازدهم از کاهش تورم و تک رقمی شدن آن خبر می دهد اما آنچه مردم در بازار لمس می کنند چیز دیگری است.

به گزارش « نسیم آنلاین » یکی از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم در بسته سیاست های خروج از رکود، طرح کارت های اعتباری به منظور رونق صنعت بود. قرار بود دارندگان این کارت ها با خرید لوازم خانگی ایران به رکود این صنعت پایان دهند اما بعد از گذشت 10ماه، فعالان اقتصادی این طرح دولت را در خروج لوازم خانگی از رکود ناموفق ارزیابی می کنند. با اعلام خبر صدور کارت های اعتباری جدید از سوی بانک ها دوباره بحث اثر گذاری این طرح در تحریک تقاضا و خروج صنایع از رکود داغ شده است.

احمد کیمیایی اسدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره گفت: طرح کارت های اعتباری به منظور خروج واحدهای صنعتی و تولیدی از رکود و تحریک تقاضا از ده ماه پیش کلید خورده است اما با وجود اجرای این طرح، تغییر محسوسی را در این زمینه شاهد نبودیم. با وجود افزایش سقف تسهیلات و گسترده شدن واجدین شرایط دریافت کارت های اعتباری به نظر می رسد این طرح در خروج صنایع از رکود موثر واقع نشده است. در ماه های اول اجرای این طرح، روند کند کار و ابهاماتی در مورد کالاهایی که می توان با این کارت ها خرید به کاهش اثرگذاری این طرح کمک کرد.

نائب رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق تهران در ادامه با اشاره تمدید وضعیت رکود در فضای صنعت و تولید کشور گفت: اقتصاد کشور هم چنان در رکورد است و فعالان اقتصادی این رکود را حس می کنند. به نظر من تاثیر سیاست های خروج از رکود دولت جزیی است.

بنابر تعاریف علمی اقتصاد، با توجه به رشد مثبت اقتصاد ایران در دو فصل گذشته، از رکود اقتصادی خارج شده ایم اما به گفته کیمیایی اسدی، واقعیت های فضای صنعت کشور با آمارهای ارائه شده تطابق ندارد. کیمیایی گفت: هرچند دولت یازدهم از کاهش تورم و تک رقمی شدن آن خبر می دهد اما آنچه مردم در بازار لمس می کنند چیز دیگری است. در مورد رکود هم این مسئله مطرح است که باوجود ارائه آمارهای مثبت و امیدوارکننده، واقعیت های فضای صنعت و تولید کشور از بی تحرکی تقاضا و ادامه رکود می گوید. آمارها حرف متفاوتی از واقعیت های کف بازار و کارخانه ها دارد. برخی از فعالان اقتصادی براساس مشاهدات و وضعیت کسب و کارشان معتقدند که نه تنها از رکود عبور نکردیم بلکه رکود امسال از سال گذشته عمیق تر است. به نظر من دولت یازدهم در اعمال سیاست های خروج از رکود کارنامه موفقی نداشته است.

ارسال نظر: