سخنگوی وزارت بهداشت:

طرح تحول سلامت تقاضای القایی را افزایش نداده است

کدخبر: 2064935

حریرچی گفت: تقاضای القایی یکی از خصوصیات ذاتی نظام پرداخت به ازای ارایه خدمت است و به طرح تحول سلامت مربوط نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کتر ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در نشست خبری هفتگی خود، گفت: در تمام دنیا بهترین مدل پرداخت برای خدمات سرپایی و سطح یک را سرانه و برای بیمارستان بهترین روش را استفاده از گروه‌های مرتبط تشخیصی می‌دانند.

دکتر حریرچی افزود: در بازار پزشکی اصلی‌ترین مشکل بین خدمت گیرنده و ارایه دهنده خدمت، عدم تقارن اطلاعات و دانش است. متأسفانه برخی بیماران تصور می‌کند در سیستم فی فور سرویس ‌پزشک قصد دارد که از بیمار سود دریافت کند.

وی با بیان اینکه یکی از اتهاماتی که به طرح تحول سلامت می‌زنند، افزایش تقاضای القایی است، افزود: تقاضای القایی یکی از خصوصیات ذاتی نظام فی فور سرویس (پرداخت به ازای ارایه خدمت) است و به طرح تحول سلامت مربوط نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های نظام فی فور سرویس تقاضای القایی است، تأکید کرد: طرح تحول سلامت موجب افزایش تقاضای القایی نشده است.

دکتر حریرچی با اشاره به افزایش 8درصدی مراجعات به بیمارستان‌های دولتی در ماه‌های اول شروع طرح تحول سلامت نسبت به قبل از آغاز اجرای این طرح، گفت: در برخی بیمارستان‌ها میزان مراجعات نسبت به گذشته 17 درصد افزایش داشت که بعد از ثابت شدن طرح تحول سلامت کل مراجعات بستری در سال اول طرح تحول سلامت نسبت به گذشته ۴ درصد افزایش داشت.

قائم‌مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۱.2 درصد از این ۴ درصد مربوط به رشد جمعیت، 0.3 درصد مربوط به پیرشدن جمعیت، یک تا ۱.۵ درصد مربوط به بیمارستان‌های خصوصی و تأمین اجتماعی و یک تا 1.5 درصد ناشی از افزایش مراجعات و افزایش بستری است.

ارسال نظر: