جابری‌ انصاری در گفتگوی ویژه خبری:

از آتش‌بس در سوریه استقبال می‌کنیم ولی آتش‌بس واقعی/ مذاکراتی با سعودی‌ها نداشته‌ایم

کدخبر: 2064997

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بر حل سیاسی بحران‌های سوریه و یمن تأکید کرد و گفت که عربستان به دنبال اعاده وضعیت سابق است و می‌خواهد یمن تابعی از سیاست‌های ریاض باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح تحولات کنونی در سوریه و اوضاع منطقه پرداخت.

*از ابتدا گفته‌ایم بحران سوریه با راه‌حل نظامی به جایی نمی‌رسد

وی در ابتدا درباره بحران سوریه گفت:‌ بحران سوریه بیش از 5 سال است ادامه دارد یکی از دلایل ادامه و طولانی شدن آن این است که بسیاری از بازیگران معتقد بوده و هستند که از طریق راه حل نظامی این بحران حل می‌شود. ایران از ابتدا معتقد بود مسئله سوریه با راه‌حل نظامی به جایی نمی‌رسد.

جابری‌انصاری ادامه داد: در طول این مدت طرح‌های مختلفی برای حل بحران ارائه شده است، ولی کشورها و بازیگرانی که در سرعت گرفتن تحولات و افزایش تنش و درگیری نقش اساسی داشتند همچنان به سیاست خود در مسیر حل نظامی بحران ادامه می‌دهند.

معاون وزیر خارجه به تعدد بازیگران در بحران سوریه نیز اشاره کرد و یکی از علت‌های طولانی شدن بحران را تعدد بازیگران برشمرد.

وی همچنین گفت که بحران سوریه از مسئله‌ای سوری به مسئله‌ای بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری محور گفت‌وگوهایش با فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه و بوگدانف معاون وزیر خارجه سوریه را ضرورت امدادرسانی به ویژه در حلب برشمرد و گفت: رایزنی‌های دیگری نیز در پیش خواهد بود.

معاون وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد‌: متاسفانه بسیاری از بازیگران از مسئله امدادرسانی به عنوان ابزار سیاسی برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند.

جابری انصاری درباره شکست آتش بس گفت: توافقی بین آمریکا و روسیه برای آتش بس و کمک رسانی به مناطق درگیری صورت گرفت و به فاصله کوتاهی شاهد حدوث مشکلات و بر هم خوردن آتش بس بودیم.

این دیپلمات کشورمان عنوان کرد: هرگونه طرحی برای سوریه باید برای سه مسئله امنیتی، سیاسی و انسانی طراحی داشته باشد، هر طرحی باید همه جانبه باشد و مجموعه مسائل امنیتی، سیاسی و انسانی را در نظر بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در رایزنی‌هایی که اخیرا در دمشق و مسکو داشتم درباره ابعاد مختلف نگاه روسیه و تحولات در سوریه گفت‌وگوهای مفصلی داشتم.

*توافق روسیه و آمریکا توافقی بین دو بازیگر و رقیب

معاون وزیر خارجه توافق روسیه و آمریکا در خصوص برقراری آتش بس در سوریه را توافقی بین دو رقیب و دو بازیگر عمده‌ای خواند که دو سیاست مختلف را در سوریه دنبال می‌کنند.

جابری‌انصاری همچنین گفت که اتفاقی بودن بمباران مواضع ارتش سوریه توسط آمریکا پذیرفتنی نیست.

سخنگوی سابق وزارت خارجه ادامه داد:‌ دیر یا زورد مسئله سوریه باید از طریق سیاسی خاتمه یابد. بحران سوریه باید از طریق راه‌حل سیاسی و مبتنی بر گفت‌وگوی سوری - سوری حل شود.

جابری‌انصاری درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه سوریه در خصوص پیش شرط‌های آمریکا در بحران سوریه عنوان کرد: بنا نیست هیچ بازیگر خارجی نظرات خود را بر مردم سوریه تحمیل کند.

معاون وزیر خارجه افزود: بازیگران خارجی باید گفت‌وگوهای سوری - سوری را به سمت برگزاری انتخابات آزاد رقابتی هدایت کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بازیگران از تروریسم و گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار تحقق سیاست‌های خود استفاده می‌کنند، اظهار داشت: این بازیگران از مسئله انسانی بحران سوریه استفاده ابزاری کرده‌اند.

* بازیگرانی که در فاجعه انسانی در سوریه نقش اساسی دارند

جابری‌انصاری خاطرنشان کرد:‌ معتقدیم فاجعه انسانی در سوریه واقعا در حال اتفاق افتادن است و این بازیگران دائما سوختی بر آتش موجود ریختند و در فاجعه انسانی نقش اساسی دارند و سر و صدا کردن از موضوع انسانی کفایت نمی‌کند و باید مسئله انسانی مورد اهتمام این بازیگران باشد.

وی همچنین افزود: هر گروه سیاسی که به دنبال حل مسالمت آمیز بحران سوریه باشد از گروه‌های مختلف سوری می‌تواند در روند سیاسی و حل بحران مشارکت داشته باشد. هر گروهی که به طور آشکار استفاده از تروریسم را در عمل نفی کند، امکان مشارکت در گفت‌وگوهای سیاسی حل بحران را خواهد داشت. گروه‌هایی که به صراحت از تروریسم استفاده می‌کنند و بر ادامه این سیاست و کشتار و تخریب سوریه تأکید دارند علیرغم نام‌های متعددی که دارند با برنامه ریزی و ایدئولوژی خودشان را خارج از حل سیاسی بحران سوریه قرار داده‌اند.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ادامه داد: در طول بحران سوریه، ایران چند بار طرح‌هایی را برای حل بحران ارائه داده و رایزنی‌های مستمری را با دولت سوریه، گروه‌های معارض و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و سازمان ملل داشتیم.

*جزیی از گفت‌وگوهای آمریکا و روسیه نبودیم

وی در عین حال یادآور شد: در توافق اخیر که بین آمریکا و روسیه صورت گرفت، توافق بین آنها بود و ما جزیی از این گفت‌وگوها نبودیم.

جابری‌انصاری افزود: از آتش بس در سوریه استقبال می‌کنیم، ولی آتش بس باید واقعی باشد.

معاون ظریف درباره اینکه آیا با گروه‌های خاصی از معارضان گفت‌وگوهایی داشته‌اید، گفت: در برخی موارد با گروه‌های معارض که مخالف تروریسم باشند، همواره گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. البته کمابیش در جریان گفت‌وگوهای آمریکا و روسیه قرار می‌گرفتیم، ولی جزیی از این گفت‌وگوها نبودیم. معتقدیم گفت‌وگو با معارضه می‌تواند جزیی از راه حل سیاسی بحران سوریه باشد.

وی ادامه داد: هر گروهی که صراحتا تروریسم و ابزار خشونت را برای تحقق ابزار سیاسی در دستور کار خود قرار داده، گروه تروریستی است.

* سیاست آمریکا در عراق

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تحولات عراق و با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که آمریکایی‌ها در سوریه و عراق از آن استفاده می‌کنند، استفاده از فواصل و اختلافات بین گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی در این کشورها است، عنوان کرد: یکی از برگه هایی که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند استفاده از موضوع کردی و ارتباط با گروه‌های کردی است.

جابری انصاری افزود: آمریکایی‌ها نگران هستند مجموعه ارتش عراق و بسیج مردمی عراق منشا تحولات اساسی در صحنه میدانی باشند. آمریکایی‌ها از سقوط شهرهای عراق بهره‌برداری کردند و این جزیی از بازی اساسی آنها بوده است. اگر بنا باشد آزادی مناطق مختلف عراق به ویژه موصل توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق به انجام برسد نتایج سیاسی که آمریکا از مدیریت صحنه عراق به دنبال آن بودند، محقق نخواهد شد.

وی گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند برای اینکه این اتفاق نیفتد از تناقض‌های مذهبی و سیاسی و نژادی استفاده کنند و یکی از کارهای آن وارد کردن گروه‌های کردی است.

*اوضاع بحرین

معاون وزیر خارجه درباره به تعویق افتادن محاکمه شیخ عیسی قاسم در بحرین با بیان اینکه بحرین بیش از 5 سال است دستخوش بحران است، گفت: با مداخله عربستان راه حرکت طبیعی تحولات در بحرین از سوی عربستان سد شده است.

جابری‌انصاری خاطرنشان کرد: یک جز اساسی سیاست عربستان حذف همه شخصیت‌ها و گروه‌های علمایی است و بر همین اساس حزب وفاق منحل اعلام شد و شیخ علی سلمان به حبس طولانی محکوم و احکام تشدید شد و با شیخ عیسی قاسم به عنوان موثرترین رهبر دینی و سیاسی در بحرین برخوردهای شدیدی صورت گرفت از جمله لغو تابعیت و اینک محاکمه.

وی افزود: علت به تعویق افتادن محاکمه، نگرانی دولت بحرین از امتداد مردمی صدور احکام است و سعی می‌کنند گام به گام تست بزنند و با کنترل فضای عمومی به سمت سیاست‌هایشان حرکت کنند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: بارها گفته‌ایم این نحوه سیاست عقیم است. بخش عمده جامعه بحرین خواهان مطالبات تحول خواهانه است و ادامه برخورد با شخصیت‌های سیاسی و مذهبی زمینه تشدید بحران را فراهم می‌کند، ولی دیر یا زود باید در مقابل خواسته‌های مردم بحرین کرنش کنند.

* عربستان می‌خواهد یمن تابعی از سیاست‌های ریاض باشد

جابری‌انصاری درباره سیاست ایران در قبال بحران یمن نیز گفت: ملت یمن ملت مظلومی است و بیش از یک سال و نیم است عربستان و ائتلاف خودساخته آن مستمرا بمباران و عملیات طولانی مدت در این کشور داشته است. تعداد زیادی کشته و بسیاری از زیربناهای این کشور تخریب شده است و شاهد یک سیاست متناقض از سوی بسیاری از قدرت‌های بین‌المللی در یمن بودیم.

معاون وزیر خارجه گفت: صحنه یمن صحنه شناخته شده‌ای است. ملت یمن در چارچوب قیام مردمی که در جهان عرب رخ داد به دنبال بقیه نقاطی که دستخوش بحران شد به دنبال تحقق آزادی و استقلال بیشتر است. عربستان به دنبال اعاده وضعیت سابق است و می‌خواهد یمن تابعی از سیاست‌های ریاض باشد. جنگ با زمان و تحولات واقعی منطقه‌ای و بین‌المللی است.

جابری‌انصاری افزود: عربستان وارد یک جنگ همه جانبه با همه واقعیت‌های پیرامونی خود شده است.

وی گفت:‌ عربستان در عراق از طریق تروریسم و جنگ نیابتی می‌جنگد، در یمن به صورت صریح و آشکار جنگ می‌کند، در بحرین و سوریه به نحو دیگری. این سیاست اگرچه ظاهرا نتایجی در کوتاه مدت ممکن است داشته باشد، ولی سیاستی عقیم و غیر قابل تداوم است و سرنوشت محتوم آن شکست خواهد بود.

جابری‌انصاری تصریح کرد: مسئله یمن راه‌حلی جز راه‌حل سیاسی ندارد و گفت‌وگوهای یمنی و حرکت به سمت برگزاری انتخابات و تعیین آینده این کشور توسط مردم یمن راه‌حل این بحران است.

*مذاکراتی با سعودی‌ها نداشته‌ایم

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت گفت‌وگوهایی با عربستان داشته‌اید؟ گفت: مدت‌هاست که مذاکراتی بین ایران و عربستان انجام نشده است. ما به هیچ وجه مایل به این نبودیم و سیاست ایران درگیری در درون منطقه و بین کشورهای منطقه نبوده و نیست.

وی ادامه داد: این عربستان است که با سیاست‌های اشتباه خود به سمت درگیری در منطقه و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت کرده است.

به باور جابری‌انصاری یکی از ابزارهای عربستان صادر کردن مشکلات این کشور به بازیگران بیرونی است.

وی ادامه داد: عربستان به دنبال بازگرداندن عقربه‌های زمان به عقب است و دیر یا زود این سیاست‌ها به شکست خواهد انجامید.

سخنگوی سابق وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ظریف رایزنی‌های منتشر نشده‌ای با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در نیویورک داشته است؟ گفت: مجموعه رایزنی‌هایی که آقای ظریف در حاشیه مجمع عمومی و اجلاس عدم تعهد داشتند یکی از دستورکارهای اساسی آن پیگیری حل سیاسی بحران‌ها در منطقه است و اخبار آن نیز منتشر شده و اخبار خاص و منتشر نشده‌ای نیست.

وی گفت: در مجموعه تحرکات ایران هم از سوی رئیس جمهور، هم وزیر خارجه و هم دیپلمات‌های ایران، کمک کردن به پایان این رویارویی فرسایشی و جنگ و درگیری در بین امت اسلامی و خارج کردن منطقه از وضعیت فرسایشی فعلی است.

ارسال نظر: