برگزاری دوازدهمین کمیسیون همکاری‌های ازبکستان و ترکمنستان

کدخبر: 2065107

دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، فنی، علمی و فرهنگی ازبکستان و ترکمنستان در شهر "تاشکند" برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ازبکستان و ترکمنستان با حضور رؤسا و نمایندگان بخش‌های دولتی، از جمله وزارتخانه‌ها و ادارات مرتبط 2 کشور برگزار گردید.

این اجلاس با محوریت موضوعاتی مانند سیاست خارجی، اقتصاد، تجارت، صنعت، نفت و گاز، انرژی، کشاورزی، نساجی، علم و فن‌آوری، حمل‌ونقل و ارتباطات، آداب و رسوم و فرهنگ روز گذشته در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، چشم‌انداز روابط اقتصادی و بازرگانی، توسعه بیش از پیش مناسبات و همچنین گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های حمل‌ونقل، حفاظت از محیط زیست و برخی مسائل دیگر از جمله مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این اجلاس بود.

در این اجلاس همچنین بر گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در زمینه حمل‌ونقل و ارائه تسهیلات در روابط 2 کشور تأکید شد.

همزمان با طرح مسائل مربوط به همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، 2 طرف برای توسعه روابط فرهنگی و انسانی نیز توجه خاصی مبذول داشتند.

در پایان دوازدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های ازبکستان و ترکمنستان، طرفین پروتکل مربوطه‌ را امضا کردند.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس همچنین تأکید کردند که توافقات به دست آمده برای تحکیم همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و ترکمنستان درخصوص مسائل مطرح‌شده از جمله در زمینه‌های حمل و نقل، علمی و فنی و همچنین درباره مسائل مربوط به بهره‌برداری عاقلانه از منابع آب، کمک خواهد کرد.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در سال 2015 میلادی 320 میلیون دلار بود و این میزان طی 8 ماه گذشته از سال جاری میلادی به 177 میلیون دلار رسیده است.

هم اکنون در ازبکستان 7 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه‌گذاران ترکمنی در زمینه‌ ارائه خدمات ساختمان‌سازی و تولید مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند. در ترکمنستان نیز 6 شرکت مشترک با سرمایه ازبکی فعال هستند.

ازبکستان کالاهایی از جمله فن‌آوری‌های روز کشاورزی، کامیون، اتوبوس‌ و خودرو، اقلام مختلف کالاهای الکترونیکی، صنایع شیمیایی، مصالح ساختمانی، فلزات و همچنین کودهای معدنی، دارو و تجهیزات آموزشی- آزمایشگاهی را به بازار ترکمنستان صادر می‌کند.

ترکمنستان و ازبکستان در حال حاضر، بیش از 173 قرارداد امضا کرده‌اند که در گسترش همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های مختلف نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

ارسال نظر: