یادداشت «نسیم آنلاین» به بهانه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛

رسالت جشنواره فیلم مقاومت در قبال آرمان‌های شهدا

کدخبر: 2065145

به نظر می‌رسد این جشنواره با توجه به این نیاز کوشیده تا در این دوره فرصت‌های تحلیل مباحث موردنیاز و چالش‌های از این نوع مورد مداقه و برنامه‌ریزی‌اش قرار دهد با این امید که با شناخت وضعیت و آسیب‌شناسی فضای تازه‌ای رقم بخورد.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛ یکی از برکات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکوفایی و رشد استعدادهای معنوی واخلاقی جامعه به ویژه نسل جوان آن دوران بود. دستاورد این تلاش بزرگ، نمایان شدن جلوه هایی از فرهنگ ایثار وشهادت است که می تواند ضامن عزت، اقتدار، معنویت واخلاق جامعه باشد، این فرهنگ یکی از راههایی است که سلامت ومعنویت جامعه به ویژه نسل جوان را تضمین خواهد کرد. اگر چه فرهنگ جهاد وشهادت درذات دین اسلام و به ویژه تشیع علوی وجود دارد، ولی برای نهادینه کردن این فرهنگ غنی وعزت بخش باید تلاش نمود تا آن را به صورت فرهنگ عمومی درجامعه درآورد و برای انجام این امر مهم بایستی به نحوی اقدام نمود که آثار و پیامدهای مثبت آن برای نسل جوان و حاضر که بستر انتقال این فرهنگ به نسل های بعدی است، پذیرفته شود.

بی تردید، در این راستا، بهره گیری از قدرت، کاربرد و شعاع تاثیرگذاری هنرهای مختلف بهترین و هدفمندانه ترین راه است بویژه برای جوانان و نوجوانان که همواره، با چالش ها و کنکاش های گوناگون مواجه اند و در این مسیر دشمنان هم بیکار ننشسته اند و پیوسته در صدد طرح و توطئه هستند.

اگر این نسل که جنگ را ندیده است، از آنچه بر کشورش گذشته بی‌اطلاع باشد، با فرهنگ اسلافش و با آرمان شهیدانش پیوند نخورد، یقیناً دچار استحاله فرهنگی می شود.

رسالت سینماگران حوزه مقاومت روشنگری در برابر سیطره تفکر استکباری است. مادامی که بی عدالتی، ظلم و ستم در جامعه جهانی وجود دارد، رسالت هنرمندان تمام نشدنی است.

سینماگر متعهد از فرهیختگان توامان دو عرصه تعهد و هنر به شمار می‌آیند که با تلفیق بینش و عمل خود توانسته اند به تببین رسالت هنرمندانه و تعهد اجتماعی شان در قبال دشمنان بپردازند و در عصر حاضر که استکبار جهانی پیوسته سعی دارد با هجمه های همه‌جانبه فرهنگی و اقتصادی جامعه اسلامی را از پای در آورند لازم است فرهیختگان و هنرمندان با آگاهی از وظایف خود و مسلح شدن به دانش، بصیرت و تعهد و نیز، با شناخت مکتب شهدای هنرمند رسالت خویش را به درستی انجام دهند.

شکی نیست که هنرمندانو سینماگران ما در جبهه های امروز فرماندهان جنگ نرم هستند و در چالش های فرهنگی و آوردگاه جنگ نرم این قشر باید باید از سایر اقشار اجتماعی به روشنگری و مقاومت و حضور موثر بپردازند. در این مسیر، به یقین، اقتدا بر سیره عملی شهدای هنرمند برای جامعه های هنری نجات‌بخش کاستی‌های جامعه امروز خواهد بود و این امر تنها با یاد شهدا محقق نخواهد شد بلکه باید در عرصه عمل نیز کمر همت به وسیله مردم، مسئولان و نخبگان بسته شود تا شاهد اهتزاز پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی و دفاع از مظلومان دنیا باشیم.

هنرمندان امروز می‌توانند آینده‌ای درخشان برای کشور رقم بزنند و در این راستا، شهیدان به مثابه چراغ های راه افق را نشان داده اند.

وظیفه ما هویت شناسی، شناخت اهداف، آرمان شهدا و معرفی چهره های عملی و پاسداری از خون مقدس این شهیدان است؛ شهیدانی که نه در آثار، مستندات، نوشته ها، اشعار، دلنوشته ها و وصایا بلکه با هنر شهادت پیامی بزرگ تر و عظیم تری را انتقال دادند.

ایجاد فرهنگ و فرهنگ سازی برای بزرگداشت شهید و مقام شهادت نوعی وظیفه برای ماست، فرهنگ شهادت گنجینه همه خوبی‌ها و ارزشهاست و با زنده نگه داشتن این فرهنگ است که می توان نظام مقدس اسلامی را حفظ نماییم.

بدون تردید، در رابطه با شهدای این مرز و بوم وظایفی متوجه ماست. شایسته است از این ابتکار و حرکت جشنواره فیلم مقاومت قدردانی نمائیم که با پویایی این حرکت بواقع، نهال جریان فرهنگی ارزشمند را پایه گذاری نموده اند.

وظیفه و رسالت ما در قبال شهدا،چیست؟ اکنون، جامعه با پدیده نفوذ فرهنگی در ابعاد مختلف روبروست. موضوعی که رهبری عزیز بارها و به کرات به آن اشاره داشته و دارند. شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و نفوذ فرهنگی همواره، در طول عمر انقلاب اسلامی از سوی غرب و نظام استکباری طراحی و عملیاتی شده و همیشه، به برکت خون شهدا و هوشیاری رهبری نظام و نخبگان دلسوز این نقشه ها و دسیسه ها نقش بر آب شدند و به نظر می رسد احیای آرمان شهیدان در فضای امروز و ترویج گفتمان و ادبیات و روح فرهنگ شهادت به شدت نیاز است.

در این مسیر گام های بسیاری لازم است و اولین وظیفه ما هویت شناسی شهدا، شناخت اهداف، آرمان و افکار، آثار و معرفی چهره عملی شهد و مرام شناسی آنهاست و در این مسیر، رسالت هنرمندان امروز، پاسداری از خون مقدس شهیدان، تفسیر و معنای خون شهیدان و درک پیام آن هاست و روشن است تبیین گفتمان انقلاب و انتقال آن به نسل های آینده باعث حفظ دستاوردهای انقلاب می شود.

مناسبت ها و بزرگداشت دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی و یادمان شهیدان عرصه های مختلف بویژه عرصه هنر با ساختارهای نو و نگاه های تازه فارغ از کلیشه ها و شیوه های خسته کننده و تکراری می تواند در لایه های عمیق جامعه اثرگذار باشد. هنرمندان به دلیل جایگاه تاثیرگذار و مرجعیت شان رسالت حساس تری را بر دوش دارند و بخش عمده تثبیت و تهدید ارزش ها در دست هنرمندان، نخبگان و اساتید است.

ارسال نظر: