سیف: تعهدات دولت آمریکا در برجام ناتمام مانده است/ واشنگتن با تهدیداتش بانک‌ها را می‌ترساند

کدخبر: 2065276

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در واکنش به اظهارات وزیر انرژی آمریکا گفت که آمریکا با تهدیداتش بانک‌ها را می‌ترساند و همچنین تعهداتی که دولت آمریکا در برجام به‌عهده گرفته هنوز ناتمام مانده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران ادعاهای وزیر انرژی آمریکا در خصوص اجرای کامل تعهدات واشنگتن در برجام را رد کرد و گفت: رفتار آمریکایی‌ها شفاف نیست.

«ولی‌الله سیف» در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در وین در واکنش به اظهارات دیروز «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا در نشست مطبوعاتی در وین که گفته بود آمریکا کلیه تعهدات خود را درباره برجام انجام داده است، گفت: واقعیت این است که این ادعای طرف آمریکایی درست نیست و تعهداتی که دولت آمریکا در برجام به‌عهده گرفته هنوز ناتمام مانده است و رفتار طرف آمریکایی، رفتار شفافی نیست.

وی افزود: آمریکا از یک طرف این ادعا را مطرح می‌کند که بانک‌ها می‌توانند با ایران کار کنند اما بلافاصله تهدیداتی را اعلام و نگرانی‌های جدیدی را ایجاد می‌کند و بانک‌ها را می‌ترساند.

سیف تصریح کرد: قبل از تحریم مأموران دولت آمریکا با سفر به کشورهای مختلف، بانک‌ها را رسماً و مورد به مورد تهدید می‌کردند که "اگر با ایران همکاری کنید مجازات‌های سختی را در پیش خواهید داشت" و الآن انتظار دارند که با یک بیانیه ساده همه چیز حل شود اما نه‌تنها همین کار را نیز نمی‌کنند بلکه با بیانیه‌هایشان و اظهاراتشان تهدیداتی هم را مطرح می‌کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: دولت آمریکا باید نسبت به ایفای تعهدات خود پایبند باشد.

سیف همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر دوروزه‌اش به اتریش، موفقیت‌هایی در خصوص ارتباطات بیشتر بانک‌های ایرانی با بانک‌های بزرگ اتریش حاصل خواهد شد یانه، گفت: ظرفیت‌های خوبی از نظر همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اتریش وجود دارد که به‌علت عدم وجود رابطه بانکی مناسب، تاکنون عملیاتی نشده و فکر می‌کنم با تصمیمی که مسئولین اتریش دارند و دیداری که امروز با وزیر دارایی و رییس بانک مرکزی اتریش داشتم، این عزم وجود دارد که در آینده نزدیک این اهداف محقق شود.

ارسال نظر: