اوباما:

کنگره آمریکا با شکستن "وتو"، مرتکب اشتباه شد

کدخبر: 2065511

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه کنگره با شکستن وتوی او مرتکب "اشتباه" شده، گفت قانون تعقیب قضایی دولت‌های خارجی می‌تواند آمریکایی‌ها را به دردسر بیاندازد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به بی‌اثر شدن وتوی او علیه قانون تعقیب قضایی عاملان حادثه یازده سپتامبر، گفت کنگره مرتکب «اشتباه» شده است.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا دیروز با بیش از دو سوم آرا طرحی را تصویب کردند که هدف از آن باز کردن راه برای شکایت از مقامات کشورهای دیگر و به طور مشخص عربستان سعودی است.

به نوشته سایت شبکه سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهور آمریکا که در جمع گروهی از نظامیان صحبت می‌کرد، گفت: «این کار اشتباهی بود. می‌دانم که چرا این اتفاق افتاد. روشن است که همه ما هنوز هم جراحت و زخم یازده سپتامبر را با خود به همراه داریم.»

اوباما گفت قربانیان این حادثه نیازمند حمایت و دریافت غرامت هستند، اما مصوبه جدید می‌تواند برای آمریکا تبعاتی منفی داشته باشد.

وی گفت: «کاری که این مصوبه می‌کند، این است که می‌گوید یک شخص حقیقی که معتقد است قربانی تروریسم شده و یک کشور دیگر تلاش کافی برای جلوگیری از مشارکت شهروندانش در مثلا تروریسم انجام نداده، می‌توانند شخصا در دادگاه شکایت کنند.»

اوباما افزود: «و مسئله اینجاست که اگر ما اصل مصونیت حاکمیتی را حذف کنیم، آنوقت مردان و زنان نظامی ما در سرتاسر جهان هم ممکن است با قوانین تلافی‌جویانه‌ای مواجه شوند.»

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر گفت دلیل مخالفت او با این طرح علاقه به عربستان یا بی‌تفاوتی نسبت به یازده سپتامبر نبوده، بلکه از این نگران است که این طرح اتباع آمریکایی را در دیگر کشورها به خطر بیاندازد.

ارسال نظر: