سینما در هفته‌ای که گذشت؛

وزارت‌ ارشاد مقابل رای صادره به نفع "رستاخیز" می‌ایستد/ توزیع‌ گسترده‌ فیلمی‌ با‌ موضوع اسلام‌ هراسی!

کدخبر: 2065541

سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از اعتراض وزارت ارشاد به رای صادره درباره "رستاخیز" تا توزیع گسترده و غیرمجاز فیلم با موضوع اسلام هراسی در کشور!

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از اعتراض وزارت ارشاد به رای صادره درباره «رستاخیز» تا توزیع گسترده و غیرمجاز فیلم با موضوع اسلام هراسی در کشور!

به رای صادره در مورد "رستاخیز" اعتراض می‌کنیم

محمدحسین نوش آبادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره رای دادگاه بدوی به نفع فیلم رستاخیز گفت: بحث اکران این فیلم در دستور وزارت ارشاد قرار دارد و «رستاخیز» هیچگاه به طور کلی از دستور اکران خارج نشده بود و تنها نیازمند برخی اصلاحات است و اگر تعللی هم در اکران بوده، به دلیل عدم همکاری در جهت رفع ایرادات فیلم بوده است.

وی با بیان اینکه همچنان نظرمان این است که با رفع اشکالات، رستاخیز اکران شود، ادامه داد: همان طور که رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده، این فیلم به احتمال زیاد در ماه محرم اکران خواهد شد و معتقدیم شرایط برای رفع اشکالات فیلم بهتر و راحت تر می توان در این زمینه همکاری کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد اظهار داشت: حوزه فرهنگ و هنر نباید شائبه قضایی و حقوقی پیدا کند و مشکل رستاخیز از همان ابتدا نیز قابل حل بود؛ با این حال رای که صادر شده، رای بدوی است که قابل اعتراض و رسیدگی خواهد بود، از سوی دیگر مشخص نیست خسارت 40 میلیاردی طبق چه محاسباتی از سوی تهیه کننده مطرح شده، با این حال وزارت ارشاد نیز ادله های خود را برای پیگیری این مسئله دارد.

نوش آبادی افزود: «رستاخیز» متعلق به یک فرد یا شرکت نیست، بلکه متعلق به همه کسانی است که برای تولید و ساخت آن وقت گذاشته و سرمایه گذاری کردند؛ وزارت ارشاد نیز در تولید این فیلم ذی نفع است و طبیعی است که هم وزارت ارشاد و هم بسیاری از افراد باانگیزه ای که چشم داشت های مالی نداشتند، در این زمینه همکاری کرده اند.

وی تصریح کرد: همه تلاش ها باید در جهت اکران رستاخیز باشد نه در جهت محکوم کردن یکدیگر و مطالبه خسارت، فیلم تولیده شده و باید اکران شود و طبیعتا نواقض فیلم نیز نواقض غیرقابل حل نیست، خسارت زمانی به فیلمی تعلق می گیرد که به طور کامل از دستور اکران خارج شود؛ در حالی که وزارت ارشاد درباره رستاخیز چنین نظری نداشته است.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: برخی اشکالات بر اساس نظر برخی مراجع کشور به فیلم وارد شده که به دلیل عدم رفع آنها هنوز اکران فیلم انجام نشده است؛ بیش از این نیز اعلام کردیم که «رستاخیز» توقیف نشده، بلکه موقتا از دستور اکران خارج شده بود و زمانی خسارت عینیت پیدا می کند که فیلمی به طور کلی از دستور اکران خارج شود.

نوش آبادی با بیان اینکه داستان رستاخیز ارزشمند است و قطعا فیلم در کشورهای مختلف قابلیت اکران خونهد داشت، افزود: با این حال کاش دوستان به جای طلب خسارت به دنبال رفع اشکال فیلم بودند که اگر اینگونه بود تا به امروز مشکل فیلم حل شده بود.

وی خاطر نشان کرد: مسائل حقوقی فرآیند طولانی دارد و ما ضمن اینکه از لحاظ حقوقی این مسئله را پیگیری می کنیم ولی بحث اکران فیلم، جدا از مسائل حقوقی مطرح شده، در دستور وزارت ارشاد است و با رفع مشکلات فیلم و انجام اصلاحات مورد نیاز فیلم را اکران می کنیم و هیچ کس در وزارت ارشاد مخالف اکران فیلم نیست و امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق رخ دهد.

جشنواره مقاومت جشنواره الف سینمایی است

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: موضوع مقاومت یک مبحث جهانی، بزرگ و ملی است که سبب افتخار مردم ایران و انقلاب اسلامی است و اگر ما در جهان فقط یک کشور داشته باشیم که امروزه پرچم مقاومت را باافتخار در دست دارد این کشور بی‌شک جمهوری اسلامی ایران است .

وی بابیان اینکه همه کشورهای مستقلی که در مقابل تهاجم غرب و شرق ایستادگی می‌کنند در جبهه مقاومت جای می‌گیرند یادآور شد: خوشحالیم که سبد سینمای ایران آن‌قدر فیلم دارد که نه‌تنها جشنواره فیلم مقاومت هر دو سال یک‌بار که حتی هرساله برگزار شود این در حالی است که من می‌دانم متصدیان این جشنواره و بخصوص آقای خزاعی دبیر محترم جشنواره با چه عشق و علاقه‌ای برای این جشنواره کار می‌کنند .

ایوبی ادامه داد: خوشبختانه این جشنواره سال گذشته و سال‌های قبل به‌خوبی برگزار گردیده و امسال هم به‌خوبی برگزار خواهد شد و ما هم افتخار می‌کنیم که در کنار این جشنواره هستیم و به آن کمک می‌کنیم .

رئیس سازمان سینمایی کشور در پاسخ به این سؤال که تردیدهایی نسبت به حمایت‌های کافی دولت از جشنواره فیلم مقاومت وجود دارد تأکید کرد: ما همیشه باافتخار از این جشنواره حمایت کرده و می‌کنیم چراکه این جشنواره را جشنواره خودمان می‌دانیم .

این مدیر ارشد سینمایی ادامه داد: جشنواره فیلم مقاومت از آن جمله جشنواره‌هایی است که هرچقدر برای رونق، شکوه و عظمت آن کارکنیم بازهم کم است اما چه کنیم که توان ما محدود است این در حالی است که ما دلمان می‌خواهد بیشتر به این به جشنواره بیشتر کمک کنیم .

اکران "فهرست مقدس" بعد از محرم و صفر آغاز می‌شود

محمدامین همدانی، کارگردان انیمیشن «فهرست مقدس» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، گفت: اگر درباره پروانه نمایش و زمان اکران مساعدت صورت بگیرد، بنا داریم که بعد از محرم و صفر این انیمیشن را اکران کنیم و پخش کننده اثر نیز حوزه هنری خواهد بود.

وی ادامه داد: از آنجایی که مخاطب «فهرست مقدس» مخاطب جدید و همچنین تکنیک جدیدی هم در تولید این اثر به کار رفته مطمئن نیستیم که مخاطب از کار استقبال کند یا خیر؛ البته تکنیک به کار رفته در «فهرست مقدس» تا به حال در سینمای ایران تجربه نشده ولی در دنیا طرفداران زیادی را دارد؛ با این حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم مخاطبان از آن استقبال می کنند یا خیر.

کارگردان «فهرست مقدس» درباره ژانر این انیمیشن اظهار داشت: ژانر این اثر چند وجهی است؛ چرا که ابتدای کار دراماتیک و انتهای کار تراژدیک است. به عبارت دیگر از تکنیک هایپر رئالیسم در تولید این اثر استفاده شده و از آنجایی که این تکنیک آرمان خواهی را به همراه اغراق دارد، مورد پسند قشر نوجوان قرار می گیرد.

همدانی در پایان با اشاره به اکران بین المللی این انیمیشن خاطر نشان کرد: اکران های متعددی را در کشورهای غربی و عربی برای این اثر در نظر گرفته ایم و تا امروز نیز قراردادهایی در این زمینه به امضا رسیده و به احتمال زیاد از نیمه آبان (نوامبر) این اکران ها آغاز خواهد شد.

توزیع گسترده فیلم با موضوع اسلام هراسی در شبکه غیرمجاز

مقامات عالی کشور از ثمرات برجام مبارزه با اسلام هراسی می دانند اما متاسفانه شاهد توزیع گسترده فیلم سینمایی «سقوط لندن » در شبکه غیرمجاز هستیم. فیلمی آمریکایی که در سال 2016 اکران شد و به نشر و توسعه تفکر «رابطه مستقیم مسلمانان با عملیات تروریستی » است. فیلمی که در جشنواره مقاومت مورد بررسی قرار گرفت و از آن به عنوان یک فیلم در جهت اسلام هراسی یاد شد امروز در شبکه غیرمجاز توزیع شده است .

فیلم مربوط به یکی از تروریست‌های کهنه‌کار با نام امیر برقاوی اهل پاکستان است که پسری با نام کامران دارد که در کنار افرادی دیگر در عملیات تروریستی نقش دارند. امیر برقاوی برای انتقام از غرب به‌دلیل حمله موشکی که باعث قتل عامی که در مراسم عروسی دخترش صورت دادند و موجب کشته‌شدن بعضی اعضای خانواده‌اش شد. دست به طرح‌ریزی مرگ‌بارترین رویداد جهان می‌زند .

اما از عناوین دیگری که در هفته های اخیر در شبکه غیر مجاز توزیع شد می توان به فیلم «جیسون بورن « اشاره کرد این فیلم هنوز نسخه بلو ری آن منتشر نشده است اما با کیفیت در شبکه غیرمجاز منتشر شده است .

فیلم دراکولای خون آشام محصول آمریکا در سال 2015از دیگر عناوین منتشر شده در شبکه غیر مجاز است این فیلم داستان ولاد است که وقتی متوجه تهدید خارجی علیه قبیله و خانواده اش می شود تصمیم می گیرد با نیروهای ماورای طبیعی معامله ای انجام دهد و سرانجام سیاهی به همراه دارد .

فیلم «تسخیر شده» که جزء 10 فیلم ترسناک دهه اخیر عنوان شده است و باعث مرگ یک جوان شده است در شبکه غیرمجاز توزیع شده است . این فیلم که محصول 2015 است داستان خانواده ای است که با پنج دختر در سال 1971 به یک خانه بزرگ و کهنه در روستایی می شوند در بد ورود سگ خانواده از حضور در خانه پرهیز می کند اما ...

در شرایطی که هر هفته شبکه غیر مجاز به فعالیت خود به صورت گسترده ادامه می دهد هنوز ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری اقدام عاجلی در خصوص جلوگیری از فعالیت این شبکه صورت نگرفته است .

«بادیگارد» در افغانستان اکران می‌شود

محمد سرور رجایی فعال فرهنگی افغانستانی با بیان اینکه فیلم «بادیگارد» ساخته «ابراهیم حاتمی‌کیا» در کابل اکران می‌شود، گفت: این سومین فیلم ایرانی است که در مجتمع خاتم انبیاء (ص) اکران می‌شود .

وی افزود: پیش از این نیز فیلم‌های «من سالوادر نیستم» اثر منوچهر هادی و فیلم «آتش بازی» اثر بهمن گودرزی در این مجتمع اکران شده بود .

فعال فرهنگی افغانستانی خاطرنشان کرد: فیلم بادیگارد روز جمعه 9 مهر به مدت چند روز در سینما خانواده «نما رسانه» مجتمع خاتم الانبیاء (ص) به نمایش گذاشته خواهد شد .

فیلم بادیگارد اثر ابراهیم حاتمی‌کیا به تهیه‌کنندگی احسان محمد حسنی محصول سال 1394 ایران است .

«هیهات» از چهارشنبه هفته جاری به سینماهای کشور می‌آید

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: درجلسه امروز دوشنبه (5 مهرماه) تصمیم گرفته شد که از تاریخ 7 مهرماه فیلم سینمای«هیهات» به کارگردانی هادی نایجی، روح الله حجازی، دانش اقبال شاوی و هادی مقدم دوست و به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی جایگزین فیلم سینمایی «ناردون» به کارگردانی فریدون حسن پور در گروه سینمایی آزادی اکران می‌شود .

وی افزود: فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی پدرام علیزاده نیز در چهارشنبه هفته جاری جایگزین فیلم سنیمای «سایه های موازی» در گروه زندگی می‌شود. همچنین فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری نیز از همین تاریخ به در گروه آزاد اکران می‌شود .

سخگوی شورای صنفی نمایش بیان کرد: قرارداد فیلم سینمایی «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور بعد از فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی در گروه استقلال بسته شد. فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» بعد از اکران «سیانور» در گروه آزادی اکران می شود. فیلم سینمایی « متولد 65» به کارگردانی مجید توکلی از پنجم آبان در گروه آزاد اکران می‌شود .

وی درباره اجرای طرح اکران ویژه برای ماه محرم، اعلام کرد: انجمن صنفی نمایش سعی دارد در ماه محرم فیلمهای را اکران کند که سنخیت بیشتری داشته باشد؛ اما طرحی ویژه‌ای برای اکران فیلم در ماه محرم ندارد

» ناسور» بهترین انیمیشن جشنواره «غدیر» عراق شد

انیمیشن «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند در جشنواره و بازار جشنواره غدیر کشور عراق حضور داشت و در مراسم اختتامیه این جشنواره که ظهر امروز یکشنبه چهار مهرماه برگزار شد، جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کرد .

جایزه بهترین انیمیشن که با عنوان «الجرح الخالد» شناخته می‌شود، در میان آثاری از کشورهای ایران، عراق، سوریه، لبنان و مصر به انیمیشن سینمایی «ناسور» از ایران تعلق گرفت. داریوش دالوند، تهیه‌کننده اثر در مراسم حضور داشت و این جایزه را دریافت کرد .

این انیمیشن سینمایی که محرم و صفر در سینماهای کشور اکران می‌شود، راوی جراحتی است از شهادت مظلومانه امام حسین ( ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است و واقعه کربلا در بخش اعظمی از داستان آن به تصویر کشیده می‌شود .

ارسال نظر: