پیام مافی به مناسبت سالروز خانواده و تکریم بازنشستگان؛

خانواده تاثیرگذارترین مولفه ساخت اجتماعی در جوامع بشری است

کدخبر: 2065552

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی و تاثیر گذارترین مولفه ساخت اجتماعی در اجتماعات بشری و جوامع انسانی به شمار می‌رود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پروانه مافی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در سالروز خانواده و تکریم بازنشستگان، پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: از سال 1386 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است. علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

این پیام می‌افزاید: خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی و تاثیر گذارترین مولفه ساخت اجتماعی در اجتماعات بشری و جوامع انسانی به شمار می‌رود. چرا که نقش خانواده به عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی از بزرگترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید و از چنان اهمیتی برخوردار می‌باشد که سلامت و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم، با انگیزه و کوشا است.

این پیام تصریح می‌کند که در بحث اهمیت خانواده همین بس که خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است و اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، این مشکلات به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد و این وظیفه نهادهای مسوول را در خصوص حفظ جایگاه خانواده ایرانی در شرایط ملی و منطقه ای دو چندان می‌کند.

همچنین در بخش دیگری از پیام تاکید شده است: خانواده به عنوان نهادی مقدس، از سوی همه ادیان و جوامع انسانی از ادوار کهن مورد تکریم و قداست خاص بوده است و تاثیر تعیین کننده ای در کارکرد سایر نهادهای اجتماعی گذاشته است و در نگرش متعالی قرآن کریم نیز، جایگاه معنوی خانواده به عنوان تأثیرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش سرمایه‌های انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به نحوی که سلامت اجتماعی و صلابت هر جامعه‌ای را مرهون وجود خانواده‌های سالم و با تقوا می داند. در این میان آنچه که بیش از همه در توصیه های قرآنی و سخنان گهربار ائمه معصومین علیهم السلام سفارش مؤکد شده؛ جایگاه نهاد خانواده، نقش تربیت در بنیان خانواده و رعایت تکریم و حفظ حرمت سالمندان و خردمندان بعنوان بزرگان خانواده و اجتماع بوده است و ارزشهای میهنی کشورمان نیز،خانواده را در جایگاه والای اجتماعی قرار داده است.

"اما در بحث تکریم مقام بازنشستگان؛ سخن گفتن از ارزش سالیان طولانی فعالیت سازنده این عزیزان آسان نیست، به طور قطع این تلاش، پشتوانه‌ای ارزنده برای استحکام پایه‌های اقتصادی، توانمندی‌های صنعتی و انسجام نظام اداری کشور بوده است. تلاششان را ارج می‌نهیم و پاسداری از زحماتشان را تکلیف خود می‌دانیم."

در ادامه این پیام عنوان می‌کند که توجه به نیازهای مادی و معنوی بازنشستگان، ایجاد زمینه هایی برای حضور پرفایده آنان در صحنه کارهای اجرایی با توجه به تجربیات، تخصص ها و توانایی ها، در نظر گرفتن امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت این عزیزان، ایجاد تشکل ها، انجمن ها و گردهمایی هایی با سرلوحه قرار دادن برنامه های فرهنگی و آموزشی متناسب با شرایط آنان، ایجاد تسهیلات بهداشتی ـ درمانی، استفاده از وام ها و قرض الحسنه هایی متناسب با شرایط آنان و دادن نقش های پررنگ و کلیدی در خانه و خانواده به این عزیزان، از جمله امور ضروری و پراهمیتی است که برای سلامت روحی و روانی و جسمانی آنان توسط دولت و خانواده ها باید مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این پیام آمده است: «پند پیران بهتر از بخت جوان بشنو این معنی ز پیر غیب دان» پند پیران همچو اسم اعظم است بر جراحت ها مثال مرهم است. با توجه به دورنمای جمعیتی کشور در 25 سال آینده و بحرانی بنام پدیده سالمندی در آینده نیاز است علاوه بر برنامه‌ها و بسترهایی که به طور مستقل برای رفاه این عدّه در قوه مجریه و مقننه کشور دنبال می شود ، در مورد فرهنگ سازی برای خانواده‌ها در رابطه با تکریم بازنشستگان و آموزش آنها برای رفتار مناسب و علمی با آنها، از طریق رسانه‌های عمومی، تلویزیون، رادیو و مجلات و روزنامه‌ها و همینطور نهادهای مذهبی مثل مسجد و نماز جمعه و هیأت ها تلاش و برنامه‌ریزی شود و خانواده‌ها نیز به فرزندان خود فرهنگ تکریم سالمندان را منتقل کرده و آموزش دهند.

در خاتمه پیام مذکور تصریح شده است: اینجانب ضمن عرض تبریک صمیمانه به مناسبت فرارسیدن ٢٥ ذی‌الحجه که به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان نامگذاری شده، سعادتمندی، سرافرازی و عزّت تمامی بازنشستگان و سالمندان عزیز را از درگاه خداوند متعال مسئلت نموده و امیدوارم جامعه امروز و فردای ما همواره از برکات وجودی و تجربیات ارزنده آن گرانمایگان، بهره ور و بهره مند باشد و همچنین زحمات و تلاشهای یکایک مردم شریف که در نقش پدر یا مادر در خانواده ها تلاش می نمایند را ارج می‌نهیم و از خداوند توفیق خدمت بیشتر در جهت اعتلای ایرانی و خانواده ایرانی رامی‌طلبم.

ارسال نظر: