«نسیم آنلاین» بررسی کرد؛ آیا این دو نفر صلاحیت اظهارنظر درباره اقتصادمقاومتی را دارند؟

اتفاق عجیب در تلویزیون؛ بهتر از فرشاد مومنی و محسن رنانی کسی نبود؟!

کدخبر: 2065590

شبکه چهار تلویزیون که قصد داشت برنامه‌ای با محوریت اقتصاد مقاومتی تهیه کند با دعوت از دو کارشناس که به عدم اعتقاد به این مقوله اقتصاد مقاومتی مشهور هستند، تعجب همگان را برانگیخت.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: چهارشنبه شب این هفته اتفاقی عجیب در رسانه ملی رخ داد. شبکه چهار تلویزیون که قصد داشت برنامه‌ای با محوریت اقتصاد مقاومتی تهیه کند با دعوت از دو کارشناس که به "عدم اعتقاد به مقوله اقتصاد مقاومتی" مشهور هستند، تعجب همگان را برانگیخت.

موضوع اصلی این برنامه " چرا اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب تبدیل نشد؟" بود و فرشاد مومنی، محسن رنانی و دکتر محمد جواد ایروانی به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشتند. به غیر از دکتر ایروانی که به عنوان وزیر اسبق اقتصاد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به کرات از موضوع اقتصاد مقاومتی در سخنرانی ها و جلسات مختلف دفاع کرده بود، اما هیچ قرابتی بین دو کارشناس دیگر و موضوع اقتصاد مقاومتی دیده نمی‌شد.

محسن رنانی اقتصاددان اصلاح طلب و لیبرالی است که در سالهای اخیر تندترین حملات را به اقتصاد مقاومتی روا داشته و حتی بسیاری از خط قرمزهای نظام را با توهین به بسیاری از ارزشها در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف کنار گذاشته است. او بارها در سخنرانیهای خود تاکید کرده حتی با واژه "اقتصادمقاومتی" هم مشکل داشته و دارد. سوال این است صدا وسیما چگونه به چنین فردی، چنین تربیون مهمی را داده است!

فرشاد مومنی هم دیگر اقتصاددان حاضر در برنامه "زاویه" بود که همواره از تریبون‌های مختلف، اقتصاد مقاومتی را مجموعه ای از آمال و آرزوهای نظام دانسته و از جهات مختلف آن را نقد کرد. مومنی سال 88 عضو ستاد انتخاباتی یکی از سران فتنه بوده و بعد از فتنه 88 سخنان ساختار شکنانه بسیاری درباره مسائل روز اقتصاد ایران مطرح کرده است.

جالب اینجاست که محسن رنانی در این برنامه اقتصاد مقاومتی را یک مساله خودجوش ندانست و مشکل را «دستوری» بودن آن قلمداد کرد. وی نیز بصورت ضمنی به نامگذاری سال جاری به نام اقتصادمقاومتی؛ اقدام و عمل انتقاد کرد!

فرشاد مومنی هم در همان آغاز برنامه افتصاد مقاومتی را بی مفهوم دانست، و تلاش ها در این جهت را تقلای بیهوده دانست. همچنین وی در ادامه، زمان مطرح کردن اقتصاد مقاومتی را در زمان دولت گذشته اشتباه دانست! رنانی هم در ادامه به برخی از نهادهای ارزشی حمله کرد!

با این تفاسیر باید این سوال را از مسئولان رسانه ملی پرسید که چرا به جای دعوت از این گونه افراد که نه شناسنامه مشخصی در حوزه اقتصاد مقاومتی دارند و نه تالیفات متناسبی، آنها را به یک برنامه زنده تلویزیونی دعوت کرده اند؟! آیا مسئولان صدا و سیما، بهتر از این اینها سراغ نداشتند؟

هم اکنون کتب قابل توجهی در حوزه اقتصاد مقاومتی توسط اقتصاددانان برجسته کشور به رشته تحریر درآمده است که صدا و سیما می بایست به جای دعوت از افرادی مانند رنانی و مومنی ، نویسندگان آن کتب را به برنامه دعوت می‌کرد.

آیا دو چهره مخالف اقتصاد مقاومتی که سابقه طولانی در مخالفت با این حوزه دارند می‌توانند درباره اینکه "چرا اقتصاد مقاومتی گفتمان غالب نشد" صحبت کنند؟ این‌ها مسائلی است که بهتر است مسئولان محترم رسانه ملی به آن پاسخ دهند؟

ارسال نظر: