رحیم‌پور ازغدی در همایش فصلی ائمه جماعت مشهد مقدس:

تمدن سازی اسلامی باید از مسجد شروع شود/ "سیاست خارجی حسینی" تن به ذلت نمی‌دهد

کدخبر: 2065818

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تربیت‌شدگان ذکر امام حسین کسانی هستند که در انقلاب و جنگ تحمیلی دیدیم و امروز مدافعان حرم و کسانی که در لبنان، فلسطین و یمن می‌جنگند، تربیت‌شدگان همین مکتب هستند؛ سیاست خارجی حسینی با غیر حسینی تفاوتش در این است که سیاست خارجی حسینی تن به ذلت نمی‌دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش فصلی ائمه جمعه مشهد مقدس که در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن محرم و دهه امربه‌معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: دهه اول محرم با عنوان امربه‌معروف و نهی از منکر نامیده شده، پیوند اکید محرم و عاشورا با مقوله امربه‌معروف و نهی از منکر که به معنای اصلاحات اجتماعی است، دارای ابعاد مختلفی است.

پیاده‌روی اربعین، بزرگ‌ترین میتینگ سیاسی و دینی تاریخ بشر است

وی بابیان این‌که امربه‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک مسؤولیت جهانی برای آحاد مردم موضوعیت دارد، ادامه داد: شیعه و سنت‌های شیعی که روزی گفته می‌شد دوره‌اش گذشته، امروز جهانی شده؛ راهپیمایی عظیم اربعین، بزرگ‌ترین تجمع بشری در تاریخ است که هیچ دین، مذهب و مکتبی نمی‌تواند چنین راهپیمایی برپا کند، پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین میتینگ سیاسی و دینی در تمام تاریخ بشر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ خاطرنشان کرد: الگوی شهادت سیدالشهدا امروز الگوی همه مجاهدین، چریک‌ها و رزمندگان و الگوی روحانیت شیعی، الگویی برای همه روحانیون ادیان شده؛ پیش‌تر قدرتمندان برای فعالیت‌های خود ژست ضد دینی می‌گرفتند اما امروز دین از مظلومیت خارج‌شده و آنان برای رأی آوردن به کلیسا و مسجد رفته، خود را دین‌دار نشان می‌دهند.

مسجد به پایگاه بزرگ‌ترین تحولات جهان تبدیل‌شده

وی با تأکید بر این‌که امروز ایدئولوژی‌های مادی، جای خود را به مکتب اصلاح‌گر و تمدن ساز اسلامی و در رأس اسلامیت، معارف شیعی داده‌اند، تصریح کرد: مسجد که روزی به آن تاریک‌خانه و فراموش‌خانه می‌گفتند، امروز به پایگاه تپنده بزرگ‌ترین تحولات در جهان شده، همه اتفاقات پس از پیروزی انقلاب اسلامی از مسجد آغاز می‌شود حتی اتفاقت منفی که در پوشش مذهب رخ می‌دهد.

رحیم‌پور ازغدی بابیان این‌که مساجد شیعه دارای خصوصیت ویژه‌ای نسبت به سایر اماکن عبادت در دیگر ادیان است، اضافه کرد: مسجد، معبدی است که دین، سیاست، خانواده و مشکلات نظری و مدنی مردم باید در آن حل شود درحالی‌که معابد دیگر ادیان، تا زمانی که تنها به عبادت در آن نپردازند، متروک‌اند؛ درواقع مسجد در منطق اسلام به شرطی مشروع است که به هر آنچه به زندگی دنیوی و اخروی انسان مربوط است، بپردازد.

شیعه انگلیسی به دنبال معرفی تشیع خنثی است

وی، مفاهیم اسلامی و شیعی را به دو شکل ایستا و پویا قابل‌بحث دانست و گفت: ایستا به این معنا که بود و نبود این مفاهیم نه در تربیت اجتماعی و نه در تغییر موقعیت تمدنی و حاکمیتی تأثیری نداشته باشد؛ اگر مذهب به نحوی مطرح شود که شنیدن و نشنیدن آن تغییری در زندگی، اجتماع، اخلاق، بازار و خانواده ایجاد نکند، نشان می‌دهد مذهب به‌درستی پیاده نشده است؛ شیوه‌ای که مذهب حتی عاشورا به نحوی مطرح شود که بشود مذهب خنثی، این همان چیزی است که امام از آن به اسلام آمریکایی و رهبری آن را به تشیع لندنی تعبیر کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز در بعضی شهرها یک‌سوم مردم پای ماهواره‌اند، در پایتخت ام القراء ما 5 میلیون نفر از مردم پای رسانه ملی نیستند، بیش از 20 میلیون نفر هر روز به اینترنت مراجعه می‌کنند و روزی چند ساعت سخنرانی دیگران را گوش می‌دهند، سالی حدود 15 میلیون نفر مسافرت خارج از کشور می‌روند و سبک‌های دیگر زندگی، ادیان مختلف، سبک زندگی لامذهبی، نوع تغذیه و پوشش آنان را می‌بینند؛ طبیعی است که این مخاطب، مخاطب ده سال پیش نیست، باید همپای مخاطب پیش رفت.

وی بابیان این‌که ارائه اسلام، تبلیغ دین و حفظ مسجد مملو از جوانان، کار بسیار سخت و مهمی است، عنوان کرد: میلیون‌ها دانشجو به اسم علوم انسانی، ایدئولوژی‌های مختلف را بدون هیچ نقدی خوانده و نسبت به آن تعبد پیداکرده‌اند.

تفاوت دو نگاه ظاهری و عملی به واقعه عاشورا

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: محرم و عاشورا در منبرهای ما در تاریخ تبلیغ مفاهیم شیعی، دستکم به دو شیوه تبلیغ‌شده و هنوز نیز این شکل تبلیغ ادامه داد، طبق یک تعریف، عاشورا تنها یک حادثه است؛ فقط بُعد فاجعه آن دیده می‌شود، حادثه‌ای خاص و خصوصی است که برای پسر پیغمبر افتاده است.

وی افزود: در این نگاه، نسبت ما با آن اتفاق و عملیات خاصی که سیدالشهدا انجام داده‌اند، نسبت امام و مأموم نیست؛ عاشورا، توکل، زهد، توسل، شفاعت مطرح می‌شود برای رفع تکلیف؛ توکل کن یعنی خیلی نیاز نیست کاری انجام دهی، توسل کن به این معنا که نیاز نیست خیلی تقوای عملی نشان دهی، توسل کنی درست می‌شود، شفاعت می‌شوی یعنی هر سبکی می‌خواهد زندگی کن و به هیچ‌یک از تکالیف الهی توجه نکن، چون محب اهل‌بیت هستی، شفاعت می‌شوی.

ازغدی با تأکید بر این‌که تنها برای شفاعت، بالغ‌بر 30 شرط وجود دارد، گفت: در روایات بین 5 تا 30 شرط برای شفاعت ذکرشده اما این دسته افراد اشاره‌ای به این شروط ندارند، همه این‌ها به‌گونه‌ای مطرح می‌شود که رافع تکلیف باشد.

وی بابیان این‌که در نگاه شیعی، امام حسین (ع) الگو است و اقتدای به او واجب است، اظهار کرد: در این نگاه، توکل یعنی توکل به همراه حرکت و عمل زیرا توکل و توسل منشأ عمل برای انسان است، زیارت تجدید بیعت با اهل‌بیت است که در راه شما قیام و جهاد عملی می‌کنم، شفاعت به این معناست که در عملی که انجام می‌دهیم دچار اشکال می‌شویم و آن مشکل‌ها و نقایص مورد شفاعت قرار می‌گیرد؛ شفاعت امام حسین (علیه‌السلام) غرض کربلا نبود اما جزء نتایج کربلا هست.

وی افزود: اگر محصول ماه محرم طوری شد که افرادی همچون یاران سیدالشهدا در کربلا تربیت شدند، مشخص می‌شود که در مسیر درست حرکت کردیم.

تمدن سازی اسلامی باید از مسجد شروع شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند شیعه تنها در اثبات حقانیت ولایت علی بن ابیطالب (علیه‌السلام) است اما این شروع کار است، شیعه یعنی این کلام امام رضا (ع) که فرمودند «کلام ما را اگر طوری بیان کردید که کم‌وزیاد نشد، طوری که بشریت متوجه حرف ما بشوند، خودشان به دنبال اهل‌بیت می‌آیند».

وی با یادآوری جایگاه مسجد در اسلام و نقش آن در ساخت اجتماعی امت اسلامی، عنوان کرد: تمدن سازی اسلامی، اخلاق، خانواده، اجتماع و سبک زندگی اسلامی باید از مساجد شروع شود.

«سیاست خارجی حسینی» تن به ذلت نمی‌دهد

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به آموزه‌های مکتب اهل‌بیت در مقابله با ظلم و ایستادگی در برابر دشمن، گفت: تربیت‌شدگان ذکر امام حسین (علیه‌السلام) کسانی هستند که در انقلاب و جنگ تحمیلی دیدیم و امروز مدافعان حرم و کسانی که در لبنان، فلسطین و یمن می‌جنگند، تربیت‌شدگان همین مکتب هستند؛ سیاست خارجی حسینی با غیر حسینی تفاوتش در این است که سیاست خارجی حسینی تن به ذلت نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران، صادر و یک انقلاب جهانی شد، انقلاب اسلامی اوضاع دنیا را به هم ریخت و صادر شد؛ امروز رزمنده ما باید رزمنده جهانی باشد همان‌طور که در دوران جنگ تحمیلی، طلبه رزمنده داشتیم و امروز نیز باید طلبه رزمنده برای نبرد جهانی داشته باشیم.

وی به تلاش و فعالیت سایر ادیان و عقاید برای تبلیغ و جذب پیروان جدید اشاره کرد و افزود: ، اگر برای حضور در صحنه نبرد جهانی محیا نباشیم، عقب خواهیم ماند درحالی‌که شیوخ وهابی خود را برای این جنگ آماده کرده‌اند؛ جریان سکولاریسم و لامذهب نیز تمام رسانه‌ها، اغلب دانشگاه‌های دنیا و سینماهای دنیا را در اختیار دارد.

جهان آماده پذیرش الگو از کربلا و عاشورا است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان این‌که الآن وقت الگوسازی است و می‌توان از دل این کربلا، هزاران الگو برای جوان ایرانی و جهانی ساخت، گفت: عاشورا صد در صد سیاسی است و مرز اسلام انقلابی و غیرانقلابی را مشخص می‌کند، تفاوت هیأت‌های سکولار و غیر سکولار در چنین روزهایی مشخص می‌شود.

وی با اشاره به برخی فضاسازی‌ها پیرامون ایجاد دودستگی با اصطلاحاتی همچون اسلام آمریکایی و شیعه لندنی، خاطرنشان کرد: برخی اختلافات درون مذهبی است که باید در قالب مباحث فقهی و اجتهادی حل‌وفصل شود اما بخشی از اختلافات در مبنای مذهب ایجادشده است، اگر در چنین موقعیت‌هایی مدارا کنیم و مرزها را مشخص نکنیم، شیعه دچار تحریف می‌شود.

تشیع در عرصه عقل و نقل، زنده‌ترین و مدعی‌ترین مکتب است

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: تشیع در عرصه‌ای که الهیات عقلی و نقلی ورافتاده‌اند، در عرصه عقل و نقل، زنده‌ترین و مدعی‌ترین مکتب است.

وی بابیان این‌که در یک ساعت ثابت می‌کنم وهابیت تنها یک خریت است، خاطرنشان کرد: وهابیت مساوی با خریت است زیرا در این اعتقاد هیچ‌چیز وجود ندارد، از وهابیت احمقانه‌تر، بهاییت است؛ غربی‌ها گفته‌اند باید کاری کرد تا جوانان مسلمان بدون تغییر دین، به سبک یهودی، مسیحی و بهایی زندگی کنند.

خطر ظاهرگرایی و اخباری گری مدرن در شیعه

وی به خطر وجود ظاهرگرایی در تفاسیر و نقل احادیث اشاره کرد و گفت: ظاهرگرایی همان چیزی است که ما امروز به آن وهابیت می‌گوییم یعنی روشنفکری به اسم مذهب که با آیات قرآن بازی می‌کنند؛ این خصیصه در برخی اهل تشیع نیز وجود دارد، بعضی منبرهای ما به قرآن و روایات مستند کاری ندارد و تنها دو حدیث بدون بررسی ارتباط آن با قرآن نقل کرده و با آن، پنج آیه از قرآن را نفی می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: امروز در برابر این تعداد رقیب و دشمن اصل دین، اسلام، تشیع، روحانیت شیعه و ایران که در رسانه‌ها هر روز شبهه علیه قرآن و اهل‌بیت ایجاد می‌کنند، احتیاج به اجتهاد سالمی داریم که نه روشنفکرمعابانه باشد و نه اخباری گری مدرن.

انتهای پیام/

ارسال نظر: