در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد؛

هاشمی‌رفسنجانی: قدرت موشکی امروز نتیجه انجام کارهای عمده در زمان دفاع مقدس است

کدخبر: 2065919

هاشمی رفسنجانی، قدرت موشکی امروز کشور، قدرت طراحی و ساخت زیردریایی‌ها و صنایع دریایی، اقتدار نظامی، امنیتی و تسلیحاتی را نتیجه آغاز کارهای عمده آن در زمان دفاع مقدس و تداوم آن تاکنون ذکر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از پایان تعطیلی یک ماهه خود، امروز به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد و ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری کشور را پیگیری کرد.

در ابتدای جلسه، هاشمی رفسنجانی با تبریک اعیاد خجسته گذشته، عید قربان و عید غدیرخم به اعضای مجمع و مردم ایران و مسلمانان جهان، گفت: هر دو عید بزرگ اسلامی در داخل با نشاط و عظمت مناسبی برگزار شد، ولی باعث تأسف فراوان بود که امسال در چنین اعیاد بزرگ و با شکوهی، مردم مسلمان ایران از انجام مراسم حج محروم بودند که این موضوع حقیقتاً خسارت بزرگی هم برای مردم ما و هم مسؤولان عربستان بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گناه مسؤولان مقصر عربستانی برای ممانعت از حضور حجّاج ایرانی را در مناسک حج امسال، بسیار بزرگ ذکر کرد و گفت: در حالی که در قرآن بارها، سد راه زوّار مسجد الحرام، مساوی با کفر بیان شده که مصداق آن در دو آیه‌ی شریفه‌ «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ ۚ وَمَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ(سوره حج آیه 25)» و « هُمُ الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْیَ مَعْکُوفاً أَنْ یَبْلُغَ مَحِلَّهُ وَ لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصیبَکُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَیْرِ عِلْمٍ لِیُدْخِلَ اللَّهُ فی‏ رَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلیماً (سوره فتح آیه 25)» عنوان شده، مسؤولان عربستان باید در وهله اول، جوابگوی مردم مسلمان ایران و مهم‌تر از آن باید پاسخگوی خداوند باشند که خود را متولی حج می‌دانند ولی سد راه حجاج بیت‌ الله الحرام می‌شوند.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به برگزاری مراسم روز عید سعید غدیر خم در کشور گفت: مردم ایران و شیعیان جهان با عشق وافری که به ولایت و حضرت علی(ع) دارند، این مراسم را در داخل کشور بسیار باشکوه برگزار کرند ولی با تأسف فراوان باید بگوییم این ایام در بسیاری از کشورهای منطقه، همراه با نغمه‌های شوم جنگ و اختلاف به دلیل فعالیت‌های تفرقه افکنانه سلفی‌ها و وهابی‌ها بود.

وی افزود: همان‌گونه که رهبری تأکید کردند در عید غدیر که باید الگوی وحدت و همبستگی جهان اسلام به ویژه تشیّع باشد، متأسفانه شاهد جنگ و خونریزی در کشورهای منطقه بودیم و تأسف بارتر اینکه دشمنان جهان اسلام می‌خواهند جنگ بین شیعه و سنی را در منطقه ایجاد و به آن دامن بزنند.

هاشمی رفسنجانی، در ادامه سخنان خود با اشاره به ایام سالگرد دفاع مقدس در کشور و تبریک و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بزرگ و والا مقام این دوران و خانواده‌های معزز شهدا، جانبازان، مفقودان و ایثارگران، گفت: هر چند این مقطع از تاریخ انقلاب اسلامی، دارای خسارات انسانی و اقتصادی برای ایران بود، ولی نتایج آن، سرمایه‌های بسیار بزرگی برای کشور شد و نشان داد که حاصل آن مقاومت و ایثارگری‌ها، تثبیت پایه‌های اقتدار در حال حاضر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به اقدامات اساسی و زیربنایی دفاعی و نظامی که از دوران دفاع مقدس به دلیل نیاز در کشور شکل گرفت و در حال حاضر به تدریج به بار می‌نشیند، اشاره کرد و گفت: هر چند در زمان دفاع مقدس، دست ما از لحاظ دسترسی به منابع مالی و ارتباطات جهانی بسته بود، ولی به خاطر نیاز روزانه، پایه‌های عمده نیازهای اقتدار کشور در دفاع مقدس ریخته شد و به تدریج به بار نشست.

هاشمی رفسنجانی، قدرت موشکی امروز کشور، قدرت طراحی و ساخت زیردریایی‌ها و صنایع دریایی، اقتدار نظامی، امنیتی، تسلیحاتی و حتی استفاده از مواهب بسیار زیاد برنامه‌های هسته‌ای کشور را نتیجه آغاز کارهای عمده آن در زمان دفاع مقدس و تداوم آن تاکنون ذکر کرد و گفت: هر چند قبل از انقلاب نیز بحث برنامه‌ هسته‌ای مطرح شده بود، ولی عمده کار برای بومی‌سازی این صنعت در زمان دفاع مقدس شروع شد و از لحاظ تکنولوژی، امروز کاملاً هسته‌ای هستیم، ولی به دلایل انسان دوستانه و فتوای رهبری، ساخت سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم و خودمان تصمیم گرفته‌ایم که به آن سمت حرکت نکنیم.

وی تأکید کرد: سیاست نظام و فتوای رهبری در مورد حرام دانستن سلاح هسته‌ای در مذاکرات، کاربرد بسیار مهمی داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تقویت ساصد (سازمان صنایع دفاع) در رفع مشکلات نظامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ساصد در زمان دفاع مقدس در تأمین نیازهای نظامی بسیار مؤثر بود و در زمان صلح نیز در خدمت صنایع کشور قرار گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تاریخ دفاع مقدس را موجب اعتبار جدّی جمهوری اسلامی و غرور مردم غیور آن عنوان کرد و گفت: مردم نشان دادند در دفاع از کیان نظام و کشور اسلامی خود، شکست ناپذیرند و زمانی حاضر شدند سلاح خود را زمین بگذارند که دشمن مجبور به تغییر قطعنامه شورای سازمان ملل و تسلیم خواسته‌های به حق آنان شد.

وی عاقبت متجاوزان و اشغالگران در منطقه را عبرت‌آموز خواند و گفت: صدام حسین و حزب بعث عراق متجاوز شناخته شدند و با افتضاح به تاریخ پیوستند، شوروی آن زمان که عمده نیازهای تسلیحاتی عراق را تأمین می‌کرد دستش از عراق کوتاه شد و آمریکایی‌ها هم که عراق را با آن حجم خونریزی و قساوت به اشغال خود درآوردند، نهایتاً نتوانستند در باتلاق عراق که گیر افتاده بودند، دوام بیاورند و متواری شدند. منافقین مزدور هم که به عنوان ستون پنجم در جنگ علیه ایران، کثیف‌ترین جاسوسی‌ها را می‌کردند، امروز به دریوزگی افتاده‌اند و گاهی با گردهمایی‌های نمایشی، اقدامات بیهوده‌ای انجام می‌دهند و با درآمدهای جاسوسی زندگی می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مقابل به افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: ایران با اقتدار و پیروزی از جنگ خارج شد، به سرعت خرابی‌های جنگ را جبران کرد و بهتر از گذشته زیرساخت‌ها را ساخت در حالی که عراق هنوز هم نتوانسته است خرابی‌های جنگ‌های متعدد را بسازد.

هاشمی رفسنجانی، توفیقات جمهوری اسلامی ایران را وعده نصرت الهی و مصداق آیه مبارکه «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» دانست و گفت: در حالی که شرق و غرب و ارتجاع و منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران بودند، ولی ایران در منطقه‌ی بحرانی و درگیر جنگ و خونریزی، اکنون مقتدرانه ایستاده ‌است.

وی به تاریخ جنگ اُحد در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: پس از جنگ پیامبر اسلام(ص) توضیحاتی دادند که بسیار خواندنی و شنیدنی است و مضمون آن این است که خسارتهای جنگ اُحد، بعدها باعث تقویت جبهه اسلام و تقویت لشگر مسلمانان می‌شود که در جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد همین الگو بودیم، چون اگر چه در اوایل انقلاب دچار تروریست حاد شدیم و دشمنان به ما آشوب و جنگ را تحمیل کردند، ولی استقامت‌های آن زمان به اقتدار و تجربه‌های ارزشمند امروز جمهوری اسلامی تبدیل شده است که باید قدردان این امنیت و اقتدار و آرامش در کشور باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در آستانه آغاز ماه محرم، این ایام را به اعضای مجمع و مردم تسلیت گفت و اظهار داشت: حماسه عاشورا و نهضت حسینی، همواره سرمایه حیات مکتب اهل بیت(ع) بوده و خداوند نهضت عاشورا را در تاریخ تعبیه فرموده‌اند که تا حضور آخرین ظالم در دنیا این نهضت و خون به ناحق ریخته شده امام حسین(ع) تداوم خواهد داشت و حیات ظالم و ظالمان را به خطر خواهد انداخت.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: امیدواریم امسال هم مراسم این ایام باشکوه برگزار شده و مقوّم وحدت و انسجام و همبستگی مردم همان‌گونه که رهبری تأکید کردند، باشد، به ویژه اینکه در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم در سال آتی هستم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که مرضی خداوند باشد و اجر ما ضایع نشود.

در این جلسه همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ضایعه درگذشت برادرزاده‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری را به ایشان تسلیت گفت و برای شادی آن مرحوم فاتحه‌ای قرائت شد.

در ادامه این جلسه بررسی و تدوین ادامه سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری کشور ادامه یافت و بندهای ذیل پس از بحث و بررسی اعضا به تصویب رسید.

ـ تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزراء و وظایف و اختیارات آنان و وظایف قانونی رئیس‌جمهور موضوع اصل 60 و 124 قانون اساسی و هرگونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمان‌های اداری از طریق تصویب قانون

ـ رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه‌گانه در قوانین مربوط به ایجاد نهادهایی از قبیل شوراهای عالی و هیأت امناء مجامع و تعیین مقام مسئول برای عدم عبور از حدود مسئولیت و اختیارات و وضع مقررات نظارت و تصمیم‌گیری و پیش‌بینی سازوکار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.

ارسال نظر: