آمانو: ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است

کدخبر: 2065961

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافق هسته‌ای خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند تأکید کرد: ایران به توافق هسته‌ای که سال گذشته با قدرت‌های جهانی دست یافت مبنی بر محدود شدن ذخایر مواد هسته‌ای که می‌تواند برای تولید تسلیحات اتمی استفاده شود، پایبند بوده است.

وی در ادامه ضمن تأیید یافته‌های گزارش محرمانه آژانس که ماه گذشته مورد مشاهده رویترز قرار گرفته؛ تصریح کرد: تهران به مفاد توافق هسته‌ای که در ایران با مخالفت تندروها و در غرب با مخالفت شکاکان و بدبین‌ها روبه‌رو شده، متعهد بوده است. توافق از ژانویه تاکنون بدون مشکل خاصی اجرا شده است.

آمانو اظهار داشت: یک اتفاق کوچک در ماه فوریه وجود داشت، ذخایر آب سنگین ایران کمی از سقف 130 تن فراتر رفت، ولی ما بلافاصله به ایران اعلام کردیم که اقدامات لازم را اتخاذ کند.

میزان ذخایر آب سنگین ایران در ماه فوریه به 130.9 تن رسیده بود. توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد تا به محدودیت تعیین شده 130 تن آب سنگین تولیدشده در تأسیسات اراک دست یابد و مازاد آن را در بازار آزاد بفروشد، ولی در صورتی که خریداری نباشد، کمیسیون مشترک به تهران کمک می‌کند تا 50 تن از مواد هسته‌ای را که برای تولید تسلیحات اتمی استفاده می‌شود، به عمان منتقل کند، جایی که تحت کنترل ایران باشد.

ارسال نظر: