مشاور سابق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

"خزاعی" به امضای چند تفاهمنامهِ بیهوده دلخوش است!/ وزیر آلمانی به ایران آمد، چه کنیم؟/ آلمان‌ها علاقه زیادی به رب و محصولات کشاورزی ایران دارند

کدخبر: 2066044

جهان بیگلری به رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی توصیه کرد از ورود وزیر اقتصاد آلمان نهایت استفاده را ببرد و با مکانیزم‌های تشویقی، نظر آلمان‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایران جلب کند

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی درباره حضور وزیر اقتصاد آلمان "زیگمار گابریل" و تبعات مثبت و منفی این رخداد به « نسیم آنلاین » گفت: در پیشرفت اقتصادی هر کشوری رفت و آمد هیئت‌های تجاری صنعتی و سرمایه گذاری و برگزاری همایش‌ها در داخل و خارج از کشور کاری شایسته و صحیح است. به خصوص کشور صنعتی و توسعه یافته‌ای مانند آلمان که مهد تکنولوژی صنعتی نامیده می‌شود و مطمئنا رقابت با چنین کشور قوی در امور صنعتی کاری بسیار دشواری است.

محمدرضا جهان بیگلری با بیان اینکه اگر هم درهای کشور را ببندیم چون نمی‌توانیم رقابت کنیم هم درست نیست گفت: کشور آلمان در زمینه‌های صنعتی بسیار قوی است ولی در اقتصاد کشور بزرگی مثل المان نقطه ضعف‌های بزرگی هم مشاهده می‌شود که می‌توان در راستای صادرات از این روزنه‌های کوچک بیشترین استفاده را برد.

وی گفت: به طور مثال رب گوجه فرنگی و برخی محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ایران طرفدارهای زیادی در کشورهای اروپایی همانند آلمان دارد که با بالا بردن سطح کیفیت محصولات تولیدی می‌توان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

رئیس سابق کمیسیون پولی، بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفتگو با «نسیم آنلاین» تصریح کرد: همچنین می‌شود از پتانسیل‌های بزرگ شرکت‌های قوی المانی با ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی در کشور ایران به نفع اقتصاد کشورمان استفاده کنیم. این یک مسئله طبیعی است که المان‌ها یا بقیه فعالان اقتصادی و بیشتر اروپاییان تمایل به ورود به یک بازار بزرگ هشتاد میلیونی با مصرف بالا و وابستگی هر چه بیشتر داشته باشند؛ ولی در اینجا رقابت سنگین بین دولتمردان دو کشور مهم است. در اصل این رقابت همانند یک بازی سنتی در کشور خودمان بنام طناب کشی می‌ماند. هر طرف که قوی تر باشد طرف مقابل را به سمت خود می‌کشد. ولی زور بازو در اینجا کاربرد ندارد بلکه مشوق‌ها و بسترسازی‌ها کارساز است.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: البته سازمان سرمایه گذاری خارجی کشورمان با مدیریت محمد خزاعی در یک خواب عمیق فرو رفته که بجای برنامه‌ریزی هدفمند و استفاده حداکثری از ورود این هیئت‌ها غیبت را پیشی گرفته و به امضای چند تفاهمنامه بیهوده دلخوش است!

وی به رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی توصیه کرد از ورود وزیر اقتصاد آلمان نهایت استفاده را ببرد و با مکانیزم‌های تشویقی، نظر آلمان‌ها را برای سرمایه گذاری در ایران جلب کند.

ارسال نظر: