ابتکار اعلام کرد:

میانگین مصرف آب در ایران ۲ برابر میانگین مصرف جهانی است/ توقف شماره گذاری ۱۵ خودرو

کدخبر: 2066658

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میانگین مصرف آب در ایران ۲ برابر میانگین مصرف جهانی است و در برخی جاها حتی به ۲ تا ۴ برابر رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین » در مراسم امضاء تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر حجت الاسلام والمسلمین سید احمد زرگر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: برخلاف تصور بسیاری از مردم که فکر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر تنها در بدحجابی، بی‌حجابی، درگیری و دستگیری خلاصه می‌شود، باید گفت که اینطور نیست و امضای این تفاهم نامه و ورود ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مسایل زیست محیطی شاهدی بر این امر می‌باشد.

وی افزود: برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر حرکت‌های مردمی نقشی پیشگیرانه دارد و اگر ما در ارتباط با پیشگیری، سرمایه گذاری کنیم یقینا موفقیت بسیار زیادی را به دست خواهیم آورد. اسراف و تجمل‌گرایی نیز یکی از مقوله‌های محیط زیست در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است که باید برای تحقق آن مردم را وارد صحنه کنیم. شایان ذکر است که مقابله با اسراف و تجمل‌گرایی در دستور کار ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته است و ما در نظر داریم از طریق فعالیتهایی از این قبیل مظلومیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به مردم نشان دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین زرگر گفت: در غالب این همکاری با بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های علمی، اجرایی ,کارشناسی و تخصصی طرفین و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اسناد بالا دستی در راستای نهادینه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه برای حفاظت از محیط زیست همکاری بین دو سازمان شکل گرفته است و این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا یعنی امروز به مدت 5 سال معتبر خواهد بود و در صورت تمایل طرفین به ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌ها زمان اعتبار آن برای زمان مشابه دیگر قابل تمدید می‌باشد.

ابتکار گفت: خوشحالم حجت الاسلام و المسلمین زرگر می‌خواهد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نگاه‌ها را تغییر دهد چرا که تخصیص یافتن این امر متعالی به یک موضوعات و افراد خاص منجر به محدودیت شده و کاملا از تاثیر گذاری آن می‌کاهد در حالی که ارزش‌های والای انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به امر به معروف و نهی از منکر گره خورده است. امضای تفاهم‌نامه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بسیار خوبی است چرا که یک پیوند و هم افزایی را بین محیط زیست و موضوع بسیار مهمی به نام امر به معروف و نهی از منکر ایجاد می‌کند.

ابتکار ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر بحث رفتاری، عمل درست و عامل بودن خود شخص به آن موضوع، می‌تواند در ترویج معروف گام مهمی ایفا کند درحوزه محیط زیست نیز بحث رفتاری بسیار مفهوم دارد کسانی که انضباط فردی خوبی دارند می‌توانند مروج دهنده خوبی در این بخش باشند. استفاده از روش‌های روز جهانی همچون به راه‌انداختن پویش و کمپین‌های امر به معروف و نهی از منکر در شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم در زمینه اصلاح الگوی مصرف تاثیر گذار باشیم.

وی اضافه کرد: در کشور ما به اشتباه مصرف‌گرایی ملاک توسعه یافتگی تلقی می‌شود و این اتفاق باعث شده تا در الگوی مصرف آب با مشکل مواجه شویم.

وی با بیان این که ایران یک درصد خاک جهان و یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اما در میزان آب شیرین و منابع آبی با کمبود چشمگیری مواجه است به طوری که تنها حدود 4 دهم درصد مساحت کشورمان را منابع آبی به اختصاص داده است.

میانگین مصرف آب در ایران 2 برابر میانگین مصرف جهانی است

ابتکار افزود: میانگین مصرف آب در ایران 2 برابر میانگین مصرف جهانی است و در برخی جاها حتی به 2 تا 4 برابر رسیده است. الگوی اشتباه مصرف آب تنها به شهر اختصاص ندارد چرا که مصرف 3 و نیم برابری آب کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه به نسبت نیاز واقعی‌شان باعث شده تا دریاچه ارومیه با این وضعیت مواجه شود.

وی با تأکید بر این که تمامی الگوهای مصرف ما آثار و تبعات زیست محیطی به دنبال دارد، تصریح کرد: در بحث انرژی کشور ما حدود سه و نیم تا چهار برابر کشورهای توسعه یافته مصرف کننده است، و حالا که تولید گاز و نفت در کشورمان از میزان بالایی برخوردار است دلیل نمی‌شود مصرفمان نیز افزایش داشته باشد.

توقف شماره گذاری 15 خودرو

ابتکار با اشاره به این که نظام بازرسی مستمر خطوط تولید خودرو و موتورسیکلت اجرایی می‌شود، گفت: به طور مستمر کیفیت خودروهای تولیدی مورد حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد. اخیرا شماره گذاری 15 خودرو که استانداردها را رعایت نکرده بوده‌اند متوقف شدند. نظارت بر سوخت تولیدی کشور، اجرای استانداردهای یورو4 بنزین در گازوئیل نیز در حال انجام است.

وی درباره کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش گرمایش زمین، بیان داشت: افزایش دمای کره زمین و کاهش گازهای گلخانه‌ای موضوعی است که همه جهان از آن تاثیر می‌گیرند. در شورای عالی آب مطرح شد که ایران در سال 94 نسبت به سال‌های قبل حداقل حدود یک و نیم درجه افزایش دما داشته و بارندگی‌ها کاهش یافته است بنابراین ما نیز از گرمایش زمین متاثر شده‌ایم و این به نفع ماست که علاوه بر منافع ملی به دلیل منافع انسانی به پویش کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش 18 درجه بپیوندیم.

ابتکار افزود: ایجاد این تفاهم‌نامه در جهت منویات حضرت امام راحل و نگاهی که مقام معظم رهبری در 17 اسفند 1393 به طور مشخص در سخنرانی‌های خود در حوزه محیط زیست اعلام کردند، ایشان روی این موضوع تاکید دارند که حفاظت از محیط زیست از معقوله امر به معروف و نهی از منکر است. رئیس جمهور نیز در روز جهانی محیط زیست تعبیر مشابه‌ای به کار برده و تاکید کردند که محیط زیست امر به معروف و خیر جمعی است و اینکه می‌گویم تخریب نکنید نهی از منکر است.

وی بیان داشت: بنابراین امضای این تفاهم‌نامه در پی خط مشی‌ها بوده و امیدواریم بتوانیم آن را عملی کنیم.

ارسال نظر: