حمایت "جی‌استریت" برای راهیابی حامیان برجام به کنگره آمریکا

کدخبر: 2066695

لابی صهیونیستی "جی‌استریت" با حمایت مالی و تبلیغاتی سعی می‌کند سیاستمدارانی به کنگره راه یابند که حامی توافق هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: لابی صهیونیستی «جی استریت» اعلام کرد که از دو سیاستمدار آمریکایی که از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده بودند، برای راهیابی مجدد به کنگره کمپین تبلیغاتی به راه انداخته و هزینه خواهد کرد.

در بیانیه منتشر شده از سوی جی استریت - که از حامیان تصویب شدن توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا بود - آمده است که قصدش از این حمایت مالی این است که نامزدهایی به مجلس سنا و نمایندگان امریکا راه یابند که حامی برجام بوده و اثبات کند در سیاست‌های مفید، دموکراسی ارجحیت دارد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» این کمپین مالی تبلیغاتی با هزینه 500 هزار دلار در دو ایالت سرنوشت‌ساز انجام خواهد شد اما هنوز نامی از این ایالات یا دو نامزد انتخابات اعلام نکرده است.

این لابی صهیونیستی معتقد است که توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی، برای آمریکا و رژیم صهیونیستی مفید است و سال قبل بیش از نیم میلیون دلار برای تصویب برجام در کنگره آمریکا هزینه کرد.

جی استریت لابی صهیونیستی است که همزمان با روی کار آمدن باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سال 2008 تاسیس شد. هدف اعلام شدهٔ این لابی آنگونه که خود اعلام کرده اند ترویج رهبری آمریکایی به منظور خاتمه دادن به مناقشات میان اعراب و رژیم صهیونیستی از یک سو و فلسطین و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر از طریق راهکارهای دیپلماتیک است.

جی ستریت خود را سازمانی حامی رژیم اسرائیل توصیف می‌کند که از صلح بین اسرائیل و همسایگانش حمایت می‌کند.

در ایالات متحده آمریکا هیچ محدودیتی برای انجمن سازی برای مقاصد سیاسی وجود ندارد. عضویت در انجمن ها در آمریکا نسبت به دیگر نقاط جهان بسیار بیشتر است. بنابراین با توجه به ساختار آن، جایگاه لابی ها به عنوان گروهای ذی نفوذ و تاثیرگذار بر روند تصمیم گیری کاملا قانونی و آشکار است، در این میان یهودیان توانسته اند از این فرصت استفاده کنند و جایگاه و قدرت خویش را در میان رقبای خود افزایش دهند تا جایی که تمامی تصمیم گیریها باید از فیلتر لابی های یهودی (که در راس آن صهیونیسم بین الملل قرار دارد) بگذرد و نظارت کامل بر روند تصمیم گیری­های داخلی و خارجی با نفوذ و تاثیرگذاری بر کنگره، کاخ سفید، اتاق های فکر و دیگر مراکز تاثیر گذار در روند تصمیم گیری داشته باشد.

البته آقای ج. د بوش در سال 2002 اعلام کرد که در سال 2005 دولت فلسطینی در چارچوب دو دولت تاسیس خواهد شد. و زمانیکه این خواسته عملی نشد بار دیگر بوش اعلام کرد که در سال 2008 این خواسته را تحقق خواهد داد که بار دیگر اتفاق نیفتاد. در دو سال آخر دوره بوش فرآیندی شکل گرفت تحت عنوان آناپولیس که بحث دو دولت را در اولویت سیاست خارجی آمریکا قرار داد که به عنوان راه حلی برای بحران خاورمیانه شناخته شد و سپس این طرح به شورای امنیت رفت و در چارچوب قطعنامه 1850 به تصویب رسید. این طرح با روی کار آمدن اوباما به عنوان برنامه سیاسی انتخاب شد. در این میان از سال 2008 پرزیدنت اوباما با شعار تغییر بر سرکار آمد، وی تاکید داشت کلید صلح خاورمیانه حل مسئله اسراییل و فلسطین است و از همان ابتدا به دنبال حل این مسئله برآمد چرا که با حل آن می توانست بر بحران های داخلی و خارجی ایالات متحده از قبیل بحران مالی، مشکلات داخلی، خروج از عراق و افغانستان وتغییر نگاه افکار عمومی جهان بخصوص منطقه خاورمیانه به ایالات متحده آمریکا فائق آید. در این میان لابی از دل آیپک بزرگترین لابی یهود (لابی جدید تاسیس جی استریت) ظهور می کند که به تفکرات آقای اوباما بسیار نزدیک است و با شعار صلح طلبی، مذاکره و ایجاد دو دولت اسراییل و فلسطینی قد علم می کند.

ارسال نظر: