گزارش «نسیم آنلاین»: دلیل اصرار بر ملاقات‌های پی در پی "زیگمار گابریل" با مقامات ایرانی چیست؟

افزایش ۲۱ درصدی واردات ایران از آلمان بعد از برجام

کدخبر: 2066778

"زیگمار" علاقه زیادی به فروش کالاهای آلمانی به ایران دارد و قصد دارد از فرصت پسابرجام بیشتر بهره را برای اقتصاد خود ببرد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: در روزهای اخیر بعد از ماه‌ها گمانه زنی "زیگمار گابریل" معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد ژرمن‌ها به ایران آمد. به گزارش «نسیم آنلاین»، معاون "آنگلا مرکل" در سه سال اخیر هر بار که با ایرانی‌ها ملاقات داشته یک حاشیه جدید درست کرده است. یک بار معاون او در مصاحبه‌ای عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را مانع ارتباط اقتصادی میان ایران و آلمان دانست و همین مسئله بازخوردهای بسیار فراوانی در ایران و آلمان داشت.

چند ماه قبل هم وی در آستانه سفر به ایران به طور ناگهانی سفر خود به تهران را لغو کرده و معاون خود را به ایران فرستاد. اما این بار هم وزیر آلمانی با بیان اظهارات در خصوص دخالت ایران در سوریه و مسئله به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی حواشی جدیدی را به وجود آورد که با واکنش مقامات ایرانی رو به رو شد. رئیس مجلس و وزیر امور خارجه زیگمار را به حضور نپذیرفتند و رئیس قوه قضاییه هم در سخنانی به انتقاد از سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران پرداخت.

اما سوال اینجاست که دلیل اصرار بیش از حد وزیر آلمانی برای سفر به ایران در ماه‌های بعد از برجام چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است مناسبات اقتصادی ایران و آلمان در سالهای اخیر را مورد بررسی قرار دهیم. براساس تازه ترین آمار گمرک، واردات ایران از آلمان در 9 ماهه بعد از برجام به شکل عجیبی افزایش یافته است. جالب اینجاست که ترکیب اغلب کالاهای وارداتی هم مصرفی بوده و تکنولوژی چندانی خاصی از طرف ژرمن‌ها وارد کشور نشده است. در این مدت صادرات ایران به آلمان از لحاظ وزنی 14.53 درصد و ارزش واردات ایران از آلمان نیز 21.15 درصد افزایش یافت. ایران از نظر صادرات سیزدهمین و از نظر واردات هفتمین شریک تجاری آلمان درماه‌های اخیر بوده است. همچنین آلمان در حوزه صادرات بعد از روسیه و در حوزه واردات بعد از سوئیس دومین شریک تجاری ایران در قاره اروپا محسوب می‌شود.

روغن خام سویا، ماشین آلات و دستگاههای مکانیکی با کار خاص، الکترودهای زغالی برای کوره ها، مکملهای دارویی، آنتی سرمکها، دانه گندم سخت، روغن دانه آفتابگردان و الیاف سنتتیک عمده ترین کالاهای وارداتی ایران از آلمان و در مقابل روده، بادکنک و شکمبه حیوانات، فرش دستباف، پسته خندان و مغز پسته، آنتی سرمکها، شیره و عصاره شیرین بیان و کشمش نیز اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران به بزرگترین اقتصاد اروپا بودند.

در همین خصوص امید یرافی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان به «نسیم آنلاین» گفت: خرید کالای مصرفی از آلمان در دوران پسابرجام بیشتر شده است، زیرا خرید این کالاها به راحتی و با پرداختهای نقدی انجام می‌شود. برای خرید ماشین‌آلات از آلمان نیاز به مشارکت با بانکهای داخلی و یا فاینانس از بانکهای خارجی داریم به همین دلیل هم با تداوم مشکلات بانکی رو به رو هستیم، زیرا خرید کالاهای صنعتی نیاز به نقل و انتقال میلیونها یورو پول دارد.

وی افزود: در حال حاضر تنها حواله جات پولهای متوسط و کوچک در حال انجام است. ولی بخش فاینانس هنوز استارت نخورده است. این مشکل نه تنها از جانب بانکهای اروپایی است بلکه از جانب بانکهای ایرانی هم وجود دارد زیرا بانکهای ما آمادگی حمایت از تولید کنندگان داخلی را ندارند.

به این ترتیب باید گفت "زیگمار" علاقه زیادی به فروش کالاهای آلمانی به ایران دارد و قصد دارد از فرصت پسابرجام بیشتر بهره را برای اقتصاد خود ببرد. به نظر می رسد بستن چند تفاهمنامه و قرار داد آلمانی ها با سازمان سرمایه گذاری خارجی هم به هیچ وجه جنبه عملیانی ندارد و مانند سفرهای قبلی آلمانها به ایران به سرمایه گذاری خارجی در کشورمان منتتج نخواهد شد. با این وجود باید دید دلیل هماهنگی وزارت اقتصاد برای سفرهای مکرر زیگمار به ایران چیست؟ آیا وزیر اقتصاد پاسخی در این زمینه دارد؟

ارسال نظر: