یادداشت یکی از شاگردان پروفسور درخشان درباره قراردادهای جدید نفتی برای «نسیم آنلاین»:

آیا مدیرعامل شرکت نفت حاضر به مناظره با دکتر درخشان‌ می‌شود؟/ "کاردر" به وعده خود عمل کند!

کدخبر: 2066866

امیدواریم که جناب کاردر اصحبت از حضور در مناظره را از روی عصبانیت بیان نکرده باشند و حقیقتاً هر چه سریع‌تر به این خواسته مردمی و عمومی که روشنگری در مسائل مرتبط به مصالح جامعه است پاسخ مثبت دهند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC هیچ حسنی نداشته باشند حداقل باعث شد که مردم برخلاف سابق بیشتر در چند و چون قراردادهای نفتی قرار بگیرند. رویه‌ای که البته همچنان بر محرمانه بودن آن اصرار می‌گردد ولی با تیزهوشی رسانه‌های حامی مردم، این بار از لحظه ارائه نسخه اول قرارداد جدید نفتی مباحثات و رفت ‌و برگشت‌های مختلف بر سر منافع و مصالح مردم و نظام شروع شد. این حسن البته به مذاق مسئولین نفتی اصلاً خوش نیامده است و بارها هم اعلام کرده‌اند که از این وضعیت ناراحت هستند. اما باید به این مسئولین محترم عرضه داشت که آب‌رفته به جوی باز نمی­گردد و مردم همچنان منتظرند تا سرنوشت شاهرگ درآمدی کشور به دست توانای شرکت‌های داخلی سپرده می‌شود یا بازهم حضور شرکت‌های بین‌المللی متخاصم با منافع مردم رونق پیدا می‌کند.

اما اخیراً خبری مبنی بر اعلام آمادگی جناب آقای کاردر برای مناظره در رسانه‌ها منتشر شد. خوشحال‌کننده بود و البته موجبات تعجب منتقدان را برانگیخت. اما خبر جالب‌تر آنکه پروفسور مسعود درخشان بلافاصله این دعوت را به فال نیک گرفته و آمادگی خود برای شرکت در مناظره دونفره با ایشان را ابراز کرده‌اند. صرف‌نظر از اینکه در بحث‌های کارشناسی به ‌قدر کفایت پروفسور درخشان به‌کرات خطرات جبران‌ناپذیر این قراردادها را مطرح کرده‌اند و صرف‌نظر از اینکه مسئولین وزارت نفت به لطایف‌الحیل همان تعداد محدود ایرادات رهبری بر قراردادهای نفتی را اصلاح نکرده‌اند و صرف‌نظر از اینکه مجلس در این موضوع اصلاً انقلابی عمل نکرد و مصالح کشور را در نظر نگرفت و صرف‌نظر از اینکه برخی میادین در پیوند با موضوع برجام برای برخی شرکت‌ها کنار گذاشته‌شده‌اند و صرف‌نظر از اینکه حضور شرکت‌های بین‌المللی نفتی همچون توتال در کشور تاکنون ضربات سنگین اقتصادی به کشور وارد کرده و بسیار صرف‌نظرهای دیگر، اما بسیار مشتاقیم که این مناظره در فضایی آرام هر چه سریع‌تر برگزار گردد.

امیدواریم که جناب کاردر این حرف را از روی عصبانیت بیان نکرده باشند و حقیقتاً هر چه سریع‌تر به این خواسته مردمی و عمومی که روشنگری در مسائل مرتبط به مصالح جامعه است پاسخ مثبت دهند. انتظار می‌رود که مسئولین نفتی برای یک‌بار هم که شده اندکی سرکیسه محرمانگی را شل کنند و کمی هم شفافیت داشته باشند. نفت سرمایه مردم است. تقاضا داریم صداوسیما هم شرایط مقتضی را برای برگزاری این گفتگوی مهم و حیاتی را به احسن وجه فراهم کرده تا عموم مردم از نتیجه آن آگاه کردند.

محمود کریمی بیرانوند- دانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز و عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی

ارسال نظر: