خواب دولتمردان با وجود گرانی بیش از حد کالاهای اساسی در ماه عزای حسینی

محرم به روز سوم رسید، کالاهای اساسی همچنان گران است/ محرم امسال مردم گوشت ۴۰ هزار تومانی و برنج ۱۵ هزار تومانی ‌می‌خرند!

کدخبر: 2066938

از سوی دیگر در آستانه ماه محرم رشد بی‌رویه قیمت گوشت قرمز به موضوع اختلاف دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت، تشکل‌های تولیدی و وزارت جهادکشاورزی تبدیل شده و هر یک تلاش می‌کند تا توپ گرانی این اقلام را به زمین دیگری پاس کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » همشهری نوشت: با وجود وعده‌های مسئولان ستاد تنظیم بازار برای تثبیت یا کاهش قیمت شکر، گوشت قرمز، برنج و تثبیت قیمت مرغ، با فراررسیدن‌ماه محرم نیز آشفتگی بازار و کمبود عرضه این اقلام موجب تداوم سیر صعودی قیمت‌ها شده و خبری از تحقق وعده‌های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش عرضه یا نظارت بر بازار برای مقابله با گرانی این اقلام نیست.

واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی تکلیفی است که براساس قانون انتزاع « تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی» از اردیبهشت‌ماه سال 92 اجرایی شد اما ابلاغ این قانون نیز پایانی بر نابسامانی و گرانی این اقلام در بازار نبود. روندی که از ابتدای سال 95نیز با نوسان قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ، شکر و واردات بی‌رویه و گرانی برنج تولید داخل و وارداتی در بازار تداوم یافت.

وعده‌های ارزانی محقق نشد

رشد قیمت شکر از حدود 2هزار به 4هزار و 500تومان در آستانه ‌ماه مبارک رمضان امسال، سیر صعودی قیمت گوشت مرغ تا بیش از 8هزار تومان، پشت سرگذاشتن رکورد 12هزار تومانی توسط برخی انواع برنج مرغوب ایرانی و گرانی برنج وارداتی، رسیدن قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی و گوساله به 38تا 40هزار تومان، گرانی برخی انواع حبوبات، روغن نباتی و... بخشی از سناریوی سیر صعودی قیمت کالاهای اساسی به‌رغم سیاست‌های دولت برای کاهش نرخ تورم با گذشت 7‌ماه از سال بوده است.

این در حالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار در وزارت جهادکشاورزی بارها از نبود مشکلی برای تأمین و عرضه این اقلام به نرخ مصوب خبر داده و وعده ساماندهی هرچه سریع‌تر بازار را مطرح کردند. گرچه اکنون نرخ گوشت مرغ با کاهش نسبی به حدود 7هزار تومان رسیده و نرخ شکردر بازار با کاهش نسبی به حدود 3هزار و 400تومان کاهش یافته اما قیمت برنج ایرانی و خارجی به‌رغم رشد واردات آن طی چندسال اخیر همچنان بالا مانده است.

از سوی دیگر در آستانه ماه محرم رشد بی‌رویه قیمت گوشت قرمز به موضوع اختلاف دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت، تشکل‌های تولیدی و وزارت جهادکشاورزی تبدیل شده و هر یک تلاش می‌کند تا توپ گرانی این اقلام را به زمین دیگری پاس کند. نکته قابل توجه این است که در برخی اقلام مانند گوشت مرغ و شکر نیز که قیمت‌ها کاهش داشته هنوز به سطح قیمت‌های قبلی نرسیده و مثلا شکر با افزایش حدود 2هزار تومانی اکنون نزدیک به 900تومان کاهش یافته است.

کارت زرد مجلس به نابسامانی بازار

آشفتگی بازار کالاهای اساسی و قصور ستاد تنظیم بازار در تأمین به موقع یا واردات بی‌رویه برخی اقلام موضوعی بود که دیروز موجب کشیده شدن پای وزیر جهادکشاورزی به مجلس برای پاسخ به سؤال 2 نماینده و انتقادات برخی نمایندگان از وضعیت بازار و واردات بی‌رویه برنج، شکر، میوه و مرکبات و گوشت قرمز شد. محمود حجتی که برای پاسخ به سؤال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و علیرضا محجوب، نماینده تهران در مورد علت کنترل نکردن قیمت شکر، تعطیلی بیشتر کارخانه‌های قندوشکر و بیکاری کارگران در جلسه علنی دیروز مجلس حضور یافته بود، با انتقادات مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مورد رشد 431درصدی واردات برنج طی سال‌های 79تا 94، دفاع معاون وزیر جهاد کشاورزی از برنج‌های وارداتی اروگوئه با وجود نظر سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مبنی بر آلوده بودن این برنج‌ها در یک برنامه تلویزیونی سه‌شنبه‌شب سیما، تداوم واردات انواع میوه و نقش دفتر وزیر در واردات پرتقال‌های قاچاق مواجه شد.

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز به نمایندگی از طراحان سؤال از وزیر جهادکشاورزی در مورد کنترل نشدن قیمت شکر با اشاره به سیاست‌های اشتباه دولت که به سود رانت‌خواران بوده و باعث بیکاری تعداد زیادی کارگر حتی در کارخانه‌های شکلات‌سازی‌ شده است، اعلام کرد که این وزارتخانه همزمان با تولید شکر در کارخانه‌ها، اجازه واردات این محصول را داده، تولید ملی را فلج کرده و مشخص نیست پشت پرده نوسانات قیمت شکر چه کسانی هستند؟ با این روند امروز هر کیلوگرم شکر در برخی نقاط کشور به قیمت 4هزار و 400 تومان فروخته می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی نیز در پاسخ به دلایل گرانی شکر، ضعف مدیریتی در وزارت جهادکشاورزی را عاملی دانست که موجب شده تا واردات 600هزار تن شکر مورد نیاز بازار مصرف به جای خرداد و تیر‌ماه امسال به مرداد و شهریور موکول شود که این مسئله موجب متلاطم شدن بازار شکر شده است. به گفته وی همچنین هماهنگی با برخی دستگاه‌ها برای افزایش قیمت شکر و جبران هزینه‌های تولید با تأخیر صورت گرفته و موجب شده تا کسانی که شکر عمده داشتند، صبر کنند تا قیمت‌ها افزایش یابد.

گرچه وی تأکید کرد که نظارت بر توزیع به‌صورت جزء و پس از عرضه عمده محصول بر عهده سازمان حمایت، سازمان بازرسی و سازمان تعزیرات است و وزارت جهادکشاورزی اجازه واردات شکر را به هیچ‌کس به جز واردکنندگانی که سال‌هاست محصولات خود را زیر قیمت تمام‌شده فروخته‌اند، نداده است.

با وجود توضیحات وزیر جهادکشاورزی، در نهایت، نمایندگان از پاسخ‌های حجتی قانع نشده و با 143رأی موافق، 59رأی مخالف و 8رأی ممتنع از 239نماینده حاضر، نخستین کارت زرد را به وی دادند.

گرانی به روایت اصناف و مسئولان

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش قیمت برنج، حبوبات و روغن با آغاز‌ ماه محرم و کاهش قیمت شکر با رشد عرضه این محصول خبر داده و به ایسنا گفت: طی سال‌های اخیر همواره در زمان اوج مصرف و خرید مواد غذایی، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. امسال نیز با افزایش ۱۰درصدی قیمت برنج داخلی، 5درصدی برنج وارداتی و ۱۵ درصدی قیمت حبوبات و گرانی روغن نباتی مواجه شده‌ایم و تنها موادی مانند ادویه‌جات و رب گوجه فرنگی که از اقلام پرمصرف‌ماه محرم هستند، افزایش قیمتی نداشته‌اند.

به‌گفته محمد آقاطاهر، شکر ازجمله محصولاتی است که در‌ ماه محرم نسبت به‌مدت اخیر افزایش قیمت نداشته و با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. گوشت قرمز از دیگر اقلامی است که قیمت آن در بازار مصرف با فرارسیدن‌ماه محرم همچنان بالا مانده است. این در حالی است که به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران، حداکثر قیمت فروش هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار باید 30هزار تومان باشد.

به گفته علیرضا عزیزاللهی، گرچه قیمت دام زنده به‌دلیل تأخیر در عرضه دام عشایر افزایش یافته و به کیلویی حدود ۱۳ هزار تومان رسیده اما عامل اصلی گرانی گوشت‌قرمز، دلالان و واسطه‌های متعددی هستند که این محصول را از کشتارگاه تا قصابی‌ها دست به‌دست می‌کنند. معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی نیز از در دستور کار قرار گرفتن واردات گوشت قرمز گرم از کشورهای همسایه خبر داده و اعلام کرده است، قیمت دام زنده نسبت به سال گذشته افزایش 10تا 12درصدی داشته است. حسن رکنی نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور را حدود 920هزار تن دانست و اعلام کرد، بیش از 820 هزار تن آن از محل تولیدات داخل و 80هزار تن معادل 8درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود. اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم لاشه دام سبک بین 30تا 31هزار تومان و گوشت گوساله (لخم) بین 30تا 33هزار تومان است.

ارسال نظر: