تخت‌روانچی:

آ‌ماده همکاری‌های علمی و فناوری با سایر کشورها در دوران پسابرجام هستیم/ شتاب علمی کشور باید افزایش یابد

کدخبر: 2067141

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: فصلی با عنوان فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در برجام وجود دارد که بر اساس آن فعالیت‌هایی را با فدراسیون روسیه و فرانسه و چند کشور دیگر آغاز کردیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در نشست سفرای 31 کشور در حاشیه جشنواره و نمایشگاه نانوفناوری در نمایشگاه بین‌المللی تهران با بیان اینکه وزارت امور خارجه در دوران پسابرجام مسئولیت حمایت از فعالیت‌های علمی تحقیقاتی و فناوری را برای خود تعریف کرده است، گفت: در دوره‌ای حضور داریم که شرایط مناسبی برای تعامل ایران و کشورهای دیگر وجود دارد زیرا تحریم‌های ظالمانه‌ای که چندین سال بر ملت ایران تحمیل شده بود برداشته شده و زمینه خوبی برای تبادلات علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی است.

وی افزود: جمعیت ما جمعیت بسیار جوانی است و نیروی بسیار مستعدی در کشور ما وجود دارد که به علم و فناوری علاقه‌مند هستند و فرهنگ توجه به علم و پژوهش در کشور ما نهادینه شده است.

تخت روانچی گفت: دانشگاه‌های ایران جزو دانشگاه‌های خوب منطقه هستند و با دانشگاه‌های متعدد دنیا تبادلات علمی بسیاری دارند، دانشمندان ایرانی مقالات معتبری دارند و دولت جمهوری اسلامی توجه بسیار ویژه‌ای به این حوزه دارد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، اظهار داشت: به عنوان یک عضو کوچک وزارت امور خارجه تأکید می‌کنم دولت جمهوری اسلامی توجه بسیاری به علم و فناوری دارد و در حال حاضر حرکت ما در این زمینه رو به رشد است و قطعاً باید شتاب بیشتری بگیرد.

وی گفتمان علم و فناوری را گفتمان غالب ایران دانست و گفت: ما باید بیشتر از توانمندی‌های داخلی خود استفاده کنیم و سیاست دولت این است که با همه کشورهایی که ارتباط داریم تبادل علمی داشته باشیم.

تخت روانچی افزود: در دوران پسابرجام آ‌ماده همکاری‌های علم و فناوری هستیم، در حال حاضر از دوره تحریم گذشتیم و وارد همکاری‌های بین‌المللی شدیم.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه تأکید کرد: قطعنامه‌های ظالمانه علیه ایران حتی در زمینه علم و تحقیقات نیز تحریم‌هایی را بر ما تحمیل کرد ولی در حال حاضر همان شورای امنیت که تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد می‌گوید باید تغییرات بنیادین در فعالیت‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز ایجاد شود.

وی گفت: فصلی به عنوان فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در برجام وجود دارد که بر این اساس با فدراسیون روسیه، فرانسه و چین کارهایی را آغاز کردیم.

تختروانچی ادامه داد: رویکرد تعاملی ما با کشورهای مختلف هم به نفع ما است و هم به نفع آنها، وزارت امور خارجه تحت عنوان دیپلماسی علم و فناوری اهدافی را تعیین کرده و ما وظیفه خود می‌دانیم که از حرکات علمی کشور حمایت کنیم و بر این اساس فعالیت‌های تعاملی با کشورهای دیگر را تسهیل می‌کنیم و نمایندگی‌هایمان را در کشورهای دیگر فعال کردیم تا در حوزه علم و فناوری فعالیت کنند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: اسنادی که با کشورهای مختلف امضا می‌کنیم روی بُعد علم و فناوری تأکید بسیاری دارد، کارگروهی نیز در زمینه علم و فناوری داریم که نشان می‌دهد چه اهمیتی در این زمینه قائل هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های تعاملی ایران با کشورهای دیگر، گفت: در زمینه تبادل استاد و دانشجو و همچنین جذب و ارتقای دانش فنی بسیار تلاش کردیم به طوری که در تبادلات اقتصادی با کشورهای دیگر در یک بُعد به فعالیت‌های تحقیقاتی و انتقال فناوری می‌پردازیم.

وی افزود: در حوزه فناوری‌های نوین علاقه‌مندیم سرمایه‌گذاری داشته باشیم و محصولات دانش‌بنیان بسیار خوبی داریم که زمینه صدور آنها فراهم است و وزارت امور خارجه تلاش بیشتری می‌کند تا فعالیت‌های علمی افزایش یابد، همچنین ایرانیان مقیم خارج نیز فعالیت‌های خوبی دارند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه کاملاً از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی، مؤسسات تحقیقاتی حمایت می‌کند و فکر می‌کنیم این فعالیتی است که هم به نفع ما و هم به نفع جامعه بشریت است.

تخت‌روانچی عنوان کرد: دوران تحریم به سر آمده و ما می‌توانیم به پیشرفت بشریت کمک کنیم.

ارسال نظر: