زاهدی در نشست انجمن‌های اسلامی و بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران:

نگران مسائل وزارت علوم هستیم/دغدغه تشکل‌های انقلابی در رابطه با سنوات را پیگیری می‌کنیم

کدخبر: 2067266

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزیر علوم و دوستان وی بخشنامه‌هایی که اصلا به مصلحت کشور نبوده را نباید صادر کنند و این نامطلوب است که کسانی در دانشگاه‌ها از این فضای بوجود آمده بخواهند اهداف سیاسی خود را پیاده کنند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ تهران با حضور محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حول موضوع سنوات برگزار شد .

در ابتدای این جلسه علیرضا صفرپور دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مهم ترین مسئله کنونی دانشگاه بحث سنوات است که از دو جنبه این موضوع را می‌توان بررسی کرد. قانون سنوات به خودی خود و فی‌نفسه می‌تواند قانون مفیدی باشد به شرط اینکه همه ملزومات آن فراهم شود چرا که از دید مدیریتی وقتی منابع محدودی وجود دارد یقینا باید محدودیت هایی را برای زمان تحصیل قائل شد .

وی افزود: نکته‌ای که در این زمینه قابل تامل است این است که آیا همه شرایط از جمله موارد آموزشی فراهم شده است؟ برای مثال بعضی از دروس در سال تنها یکبار ارائه می‌شوند یعنی اگر دانشجو به هر دلیلی نتواند آن درس را بگیرد مجبور است یک سال به دوران تحصیلی‌اش اضافه شود .

صفرپور گفت: دانشجویان ارشد در پروژه‌ها و کارگاه‌ها گاها نیازمند قطعات و لوازمی هستند که ممکن است فراهم آمدنش ماه‌ها به طول بیانجامد آیا دانشجو باید این کمبودها را جبران کند؟ یا در بحث اساتید گاها دیده می‌شود اساتیدی که از نظر سطح علمی دارای سطح مطلوب نیستند و دانشجویان هم در ارزیابی‌ها این را اعلام می‌کنند اما اقدامی توسط دانشگاه‌ها نمی‌بینند .

این فعال دانشجویی ادامه داد: همچنین عدم امکانات رفاهی از جمله خوابگاه‌ها که واقعا از نظر کیفیتی نامطلوبند و همچنین غذای سلف و امکانات تفریحی و رفاهی دیگر آیا مقصر دانشجوست یا دانشگاه؟ سوال اینجاست که آیا دانشگاهی که انتظار دارد تحصیل دانشجو در 4 سال پایان یابد شرایط را محیا کرده است؟

وی افزود: به نظر ما باید دانشگاه‌ها تماما از جهات مختلف بررسی شوند که آیا واقعا شرایط را فراهم کرده‌اند یا خیر که این نظارت را جزو وظیفه مجلس می‌دانیم .

صفرپور تصریح کرد: اما نکته دیگر بحث سیاسی این ماجراست که مشاهده می‌شود افراد مغرض این اعتراض صنفی را مصادره به مطلوب نموده‌اند برای مثال دیده می‌شود در همین تجمعات افراد معلوم الحال تشکل‌های تازه تاسیس که حامی فتنه اند و هیچ رزومه‌ای در پیگیری مطالبه دانشجویان ندارند یکدفعه وارد معرکه می‌شوند و این تجمعات را راهبری و هدایت کرده و میدان داری می‌کنند .

وی افزود: این مسائل به مرور زمان می‌تواند خطرناک شود و دانشجویان را تبدیل به ملعبه دست سیاست بازان کند فلذا لازم است به جدیت تمام به این مسئله وارد شد تا استفاده سیاسی از ماجرا صورت نگیرد .

در ادامه اقرلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: در مورد مسائل آموزشی از سال‌های گذشته شاهد یک سیاست گذاری غلط آموزشی هستیم که دانشگاه‌ها را به سمت پولی شدن سوق داده است از اعتراضات به دانشجوی پولی ( بین‌الملل ) تا امروز که حتی دانشجو باید ترم‌های تحصیلی خود را خریداری کند و خصوصی سازی خوابگاه‌ها و سلف دانشجویی و یا حتی فروش دانشگاه به نهادهای بیرونی امثال گروه‌های آموزشی تست زنی کنکور که خود منجر به دخالت اینها در تصمیم گیری می‌شود .

وی افزود: لازم است تا بابت تامین مالی دانشگاه‌ها فکری شود تا دیگر شاهد این وضعیت نباشیم، قوانین اشتباهی و آنی به این منجرب شده بود لذا گام اول این است که این تصمیم‌های غیر منطقی اصلاح شود ارزشیابی‌های دانشجویان دقیق و موثر واقع شود .

اقرلو ادامه داد: تبلیغات دانشگاه‌ها بابت وضعیت خوابگاه‌ها دیدنی است اما واقعیت چیز دیگری است و حتی خوابگاه ورودی‌های جدید از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و وضعیت نمازخانه و کتابخانه‌ها هم بماند .

وی گفت: از طرف دیگر خیزش جریان چپ در دانشگاه‌ها که با افتخار اعلام می‌دارد که الگوی ما از اعتراضات دهه 70 پاریس و 90 آمریکا نشات می‌گیرد مسائل صنفی را دستاویزی برای اهداف خود قرار دهند آنهایی که سعی داشتند با شیطنت التزام به قانون اساسی را در اساسنامه حذف کنند و این جریانی که به دنبال احیای ابروی از دست رفته خود است .

در ادامه محمدامین فارغ جانشین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر نیز با اشاره به کشیده شدن اعتراضات به این دانشگاه گفت: این مشکلات صنفی و آموزشی که دوستان داشتند به تشابه در دانشگاه خواجه نصیر نیز مشاهده می‌شود که این اعتراضات حاصل اظهارات ضد و نقیض مسئولین وزارت علوم و عدم وجود شفافیت در قوانین و بخشنامه‌ها است .

این فعال دانشجویی تاکید کرد: از طرف دیگری شاهد بودیم که در این اعتراضات افرادی می‌خواهند خود را موجه جلوه دهند که خودشان اعتراف کردند که این تجمع در جایی بیرون از جمع دانشجویی بسته شده است و اینکه به دنبال این بودند که این تجمعات را به بیرون از دانشگاه‌ها بکشند .

در ادامه این جلسه محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بنده در این نشست می‌خواستم بیشتر بشنوم اما چند نکته را لازم شد که بیان کنم. ما قانون‌گذار و ناظریم و واقعا نگران این موضوع و دیگر مسائل وزارت علوم هستیم .

وی گفت: دشمن از ما ضربه خورده است و می‌خواهد جریان انتخابات سال آینده را تحت الشعاع قرار دهد که با عنایت خداوند باری تعالی و مدیریت مقام معظم رهبری به اهدافشان نمی‌رسند .

زاهدی تاکید کرد: وزیر علوم و دوستان وی در وزارتخانه، چنین بخشنامه‌هایی که اصلا به مصلحت کشور نبوده را نباید صادر کنند و این نامطلوب است که کسانی در دانشگاه‌ها از این فضای بوجود آمده بخواهند اهداف سیاسی خود را پیاده کنند .

وی در خاتمه خطاب به دانشجویان گفت: در مورد این دغدغه دانشجویان عزیز کشورمان قول پیگیری جدی را می‌دهم و از این نوع جلسات با شما استقبال می‌کنم .

ارسال نظر: