آیت‌الله علم‌الهدی:

امروز در جامعه ما، مانع اصلی نهی از منکر، جریان‌های سیاسی هستند

کدخبر: 2067288

امام جمعه مشهد در خطبه‌های امروز گفت: عده‌ای جریان‌های سیاسی می‌خواهد از قشر لائیک، جوان لاابالی و بی‌بندوبار برای خود اردو درست کنند و این اردوی قشر لائیک را در انتخابات دنبال سر خود راه بیندازند.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در مقام تبیین انسان الگویی قرآن، تفسیر آیات مبارکه سوره انسان بود، مطلب ما به این آیه رسید که ذات مقدس پروردگار نقطه مقابل انسان الگویی را برای ما تبیین می‌کند.

امام‌جمعه مشهد مقدس افزود: در بیان انسان ضد الگویی در قرآن کریم سه بخش وجود دارد که بخش اول آن را هفته قبل توضیح دادیم که شناخت عاصم و کفور بود.

وی ادامه داد: در بخش دوم دنیاگرایی به‌ عنوان مشخصه ضد الگو در قرآن است و بخش سوم عاقبت گریزی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز درباره بخش دوم انسان ضد الگو در قرآن سخن خواهیم گفت، خاطرنشان کرد: خداوند یکی از شاخصه‌های انسانی که غیر الگو است و در برابر انسان الگویی قرار دارد دنیاگرایی عنوان می‌کند.

وی تصریح کرد: این‌گونه انسان‌ها دنیا را دوست دارند و دنیاگرا هستند، در این آیه شریفه پروردگار از دنیا تعبیر به عاجله می‌کند؛ دنیا در قرآن عنصر شتاب‌زده یا عنصر شتابدار معرفی می‌شود.

علم‌الهدی با بیان اینکه علت تعبیر دنیا به عاجله به دلیل دو خصوصیت در زندگی دنیا است، گفت: خصوصیت اول اینکه در مسیر زندگی بشر که یک حیات ابدی و غیرقابل فنا است مسئله دنیا پیش پا است، جلوتر است و به‌اصطلاح نقد است به همین دلیل از آن تعبیر به عاجله می‌کنند.

وی تصریح کرد: نتیجه این است که انسان دنیاگرا پیش پا بین است و آینده‌نگری ندارد، بدترین انسان‌ها در زندگی که دچار بدبختی و پریشانی و سقوط در زندگی می‌شوند کسانی هستند که نقد پرست هستند و نسبت به سرنوشت و آینده خود توجهی ندارند.

امام‌جمعه مشهد مقدس گفت: انسانی که دوراندیش نیست در زندگی‌اش دچار سقوط می‌شود.

وی با بیان اینکه دلیل دوم که از دنیا تعبیر به عاجله شده است، زودگذر بودن دنیا است، گفت: انسان وقتی‌که نگاهی به پشت سرش و اوایل زندگی خود می‌اندازد، انگار دیروز بوده که اتفاقات افتاده است و این مربوط به زودگذر بودن دنیا است.

علم‌الهدی تأکید کرد: تلخی‌های دنیا با شیرینی‌های آن آمیخته است دلیل آن‌هم زودگذر بودن دنیا است.

وی اظهار داشت: پروردگار عامل اصلی گنه‌کاری‌ها و جنایت‌پیشگی‌ها را دنیاگرایی می‌داند، پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند؛ در رأس هر ظلمی دنیاگرایی و دنیادوستی‌ است؛ دنیاگرایی که در خط توسعه اقتصادی، پول و قدرت است جز با جنایت و گناه صورت نمی‌گیرد.

*فرد دنیاگرا برای توسعه زندگی خود به گناه متوسل می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: دنیاگرا در هر حرکتی که درصدد توسعه زندگی مادی باشد باید حتماً گناه کند و با جرم و جنایت و تجاوز زندگی خود را بیش‌ از حد کفاف توسعه دهد، دنیاگرایی لازمه‌اش گناه و معصیت است.

امام‌جمعه مشهد در مورد تعبیر امیرالمؤمنین(ع) از دنیا خاطرنشان کرد: در منطق امام علی(ع) تعبیراتی از دنیا دارند که برای ما حساسیت ایجاد می‌کند، در فرمایشی می‌فرمایند که «دنیا پست‌تر از آب دهان خوک در دست انسان جزامی است»؛ تعبیر امام علی(ع) در مقابل اصالت دادن به دنیا است، دنیایی که بستری برای کمال است و وسیله برای رشد معنویت است.

وی بیان کرد: بشر زندگی دنیوی و اخروی ندارد بلکه یک زندگی دارد و برای ابدیت آفریده‌ شده است، بقاء انسان در زندگی قطعی بوده و تنها دو مرحله گذار و ثبات را طی می‌کند، مرحله گذار بستری 90 ساله است که عبور گاه نامیده می‌شود، وقتی انسان در برابر زرق‌وبرق دنیا، زیباتری را ببیند و آن‌وقت است که از خوش‌گذرانی دنیا صرف‌نظر می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: هفته نخست ماه محرم به‌عنوان هفته امربه‌معروف نام‌گذاری شده که علت این نام‌گذاری، الهام گرفتن از فرمایش اباعبدالله(ع) است؛ انگیزه قیام امام حسین(ع) امربه‌معروف و نهی از منکر بود و می‌خواست با قیام خود در امت پیامبر(ص) اصلاح و دفع مفاسد انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه قیام امام حسین(ع) با هدف اصلاح در امت بود، گفت: بنا به فرمایش امام حسین(ع)، مصداق تحقق عینی اصلاح در امت پیامبر(ص) با ابزار امربه‌معروف و نهی از منکر قابل تحقق و اجرا است.

علم‌الهدی عنوان کرد: قیام برای این بود که مردم از بی‌تفاوتی خارج شوند؛ اینکه یزید سگ‌باز بر مردم حاکم شود، انواع مفاسد را بر جامعه رواج دهد، مردم زندگی‌شان را بکنند و بر حاکمیتشان بی‌تفاوت باشند، علت اصلی قیام ابی‌عبدالله(ع) بود، این در حالی است که عده‌ای همچون ابن عباس درصدد مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی مولا برمی‎آمدند تا حضرت را از این قیام نهی کنند.

امام‌جمعه مشهد یادآور شد: این عباس مصلحت‌اندیشی می‌کرد و در مقابل فساد، فراگیری فساد، ظلم در جامعه و توسعه ناهنجاری‌ها و نابکاری‌‌ها بی‌تفاوت بود، این فرد برای اینکه از شر یزید در امان باشد مصلحت‌اندیشی می‌کرد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در برابر جنایت بی‌تفاوت نبود و می‌خواست مردم در برابر گناه و مظالم بی‌تفاوت برخورد نکنند، اظهار داشت: امام حسین(ع) در خطبه‌ معنادار خود، جامعه محکوم‌به ظلم و محکوم‌به آزادی در شهوت‌رانی را تبیین می‌کند و در انتها می‌فرمایند در این شرایط «مرگ سعادت است».

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: معنای «مرگ سعادت است» این است که در این شرایط باید اقدام به مبارزه با ظلم کرد و در راه امربه‌معروف و نهی از منکر تا مرز کشته شدن و فدا شدن رفت؛ اینکه فردی در جامعه بگوید شهوت‌رانی و ناهنجاری نکنید و خود را در نظامی که صدها شهید فدایی کرده است، به گناه آغشته نکنید، ممکن است با پاسخ‌هایی مواجه شود و به او بگویند تو ضد آسایش و لذت میان مردم هستی.

وی با بیان اینکه نباید با فحش‌ها و ناسزا‌ها عقب‌نشینی کرد، گفت: تا جایی باید پیش برویم که امام حسین(ع) گفت، تا جان دادن باید بایستید و با فحش و ناسزا عقب‌نشینی نکنید؛ هدف امام حسین(ع) از امربه‌معروف و نهی از منکر تنها یزید نبود بلکه جامعه هدف امام حسین(ع) مقابله با انحرافات سیاسی و امت آن روز بود که نتیجه آن ایجاد حکومت بنی امیه شده بود.

امام‌جمعه مشهد انحراف سیاسی را بی‌تفاوتی مردم در برابر ظلم و جنایت دانست و اظهار داشت: مردم به دنبال زندگی خود بودند و مصلحت‌اندیشی می‌کردند که به‌گونه‌ای زندگی کنند که به کسی برنخورد و خطری متوجه شکم و شهوتشان نشود.

وی نقطه تبلور انحرافات سیاسی را نقض بیعت اهل کوفه با مسلم دانست و خاطرنشان کرد: فردی که پای ولی‌فقیه می‌ایستد نمی‌شود که پای شکم و شهوت باشد.

*مانع اصلی اجرای نهی از منکر برخی جریان‌های سیاسی است

امام‌جمعه مشهد گفت: استکبار می‌خواهد با تمام قدرت خود ولی‌فقیه را براندازی کند، هرکه پای ستون خیمه امام حسین(ع) است زندگی‌اش هدف استکبار هستند؛ امروز در جامعه ما مانع اصلی اجرای نهی از منکر برخی جریان‌های سیاسی است، یک عده جریان‌های سیاسی از قشر لائیک و بی‌بندوبار می‌خواهند برای خود اردو درست کنند و در انتخابات آن‌ها را دنبال خود راه بیندازند، این‌ها مانع نهی از منکر هستند و به افرادی که نهی از منکر می‌کنند در فضای مجازی بی‌حرمتی کرده و تهمت می‌زنند چون از فسق و فجور مردم بی‌قید حمایت کنند.

وی اظهار داشت: این افراد دلشان برای جوان و آسایش جوان نیست، حتی یک نفر از آن‌ها برای بیکاری جوان‌ها شعار هم نداده است، حتی در مسئله ازدواج، اشتغال و سعادت جوانان هیچ‌یک از آن‌ها اظهارنظر نکرده‌اند و شعار نمی‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: به اسم جوان می‌گویید که جوانان لذت بخشی کرده و خوش‌گذرانی کنند، کدام جوان است که شما از لذتش دفاع می‌کنید؟ جوانان مدافع حرم؟ جوانانی که شهید شدند؟ و یا جوانانی که پای انقلاب هستند؟ یا یک‌ مشت بی‌قید و فاسق در عرصه کشور؟

وی خاطرنشان کرد: شما می‌خواهید ولنگاری‌ها را دنبال خود راه بیندازید و در انتخابات اردو داشته باشید و در عرصه قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی رای بیاورید، این‌ها درصدد هستند که فسق و فجور را ترویج دهند حتی در قم که کانون مرجعیت انقلاب بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: می‌خواهند فسق و فجوری راه بیندازند که نمونه‌اش در شهرهای دیگر نبوده است، می‌خواهند جریان لامذهبی و بی‌دینی یک‌طرف بایستد و دین طرف دیگر باشد تا بی‌بندوبارها را مقابل دین‌دارها قرار دهد و از آن‌‌ها استفاده کرده و در مملکت قدرت به دست بگیرند.

علم‌الهدی گفت: قبل از پیروزی انقلاب در نظام ستم‌شاهی زنان بی‌حجاب وقتی وارد قم می‌شدند چادر سرشان می‌کردند حال می‌خواهند در این شهر که کانون انقلاب و خواستگاه انقلاب عظیم اسلامی است این‌چنین فسق و فجوری را راه بیندازید؟ این حرکت‌ها حساب‌شده و مانع از نهی از منکر است.

ارسال نظر: