سفیر ایران در کنیا:

ظرفیت صدور یک‌میلیارد دلار خدمات فنی‌مهندسی از ایران به کنیا وجود دارد

کدخبر: 2067700

سفیر ایران در کنیا گفت: کشور کنیا در حوزه سدسازی و نیروگاه‌های برق نیز یک کشور واردکننده است و ایران می‌تواند با شناخت درست بسترها سالانه یک میلیارد دلار به کشور کنیا خدمات فنی‌مهندسی بدهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: هادی فرجوند عصر امروز در دیدار با هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج اظهار داشت: مبادلات تجاری در کشور کنیا با 9 درصد تعرفه رد و بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه تعرفه مبادلات تجاری در این کشور صفر، 10 و 25 درصدی است، تصریح کرد: تعرفه مواد خام و ماشین‌آلات تولیدی و مواد بهداشتی پزشکی صفر درصد است.

به گفته وی، محصولات تمام‌شده و ساخته‌شده نیز تعرفه 25 درصدی و محصولات نیمه‌ ساخته‌ نیز تعرفه 10 درصدی دارند.

فرجوند با تاکید بر اینکه کشور کنیا یک بازار بزرگ در حال گسترش است و با کل کشورهای شرق آفریقا تجارت آزاد دارد، خاطرنشان کرد: به غیر از بلوک، شن و ماسه تمام مصالح ساختمانی از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در بحث مصالح ساختمانی در کشور به ویژه در استان کردستان وجود دارد می‌توانیم، این کشور را در زمینه صنعت ساختمان‌سازی به محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی تبدیل کرد.

* 90 درصد مصالح ساختمانی در کنیا وارداتی است

به گفته سفیر ایران در کنیا، 90 درصد مصالح ساختمانی در کنیا وارداتی است و بازده صنعت ساختمان‌سازی در این کشور 100 درصد است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین و ترکیه بازار خوبی در حوزه ساخت و ساز را در کنیا بدست آورده‌اند، گفت: کشور ما نیز باید به این حوزه ورود و سهم خود را از بازارهای کشور کنیا با صدور محصولات با کیفیت و مورد نیاز آنها بگیرد.

فرجوند تصاحب زمین در کشور کنیا به غیر از زمین کشاورزی برای هر کسی به سهولت امکان‌پذیر است، افزود: این موضوع موجب شده که کشورهای خارجی در حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر ورود پیدا کنند.

سفیر ایران در کنیا خاطرنشان کرد: 80 درصد هزینه احداث یک ساختمان در کنیا به صورت تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود و به همین دلیل تقاضا برای مسکن نوساز در این کشور افزایش یافته است.

فرجوند تصریح کرد: صنعت ساختمان‌سازی در کشور کنیا با توجه به افزایش سطح تقاضا سرعت چشم‌گیری پیدا کرده از این رو شرکت‌های ساختمانی ایران و به ویژه شرکت‌های فعال و توانمند کردستان باید از این ظرفیت به نحو خود استفاده کنند.

به گفته وی، کشور کنیا در حوزه سدسازی و نیروگاه‌های برق نیز یک کشور وارد‌کننده است و ایران می‌تواند با شناخت درست بسترها سالانه یک میلیارد دلار به کشور کنیا خدمات فنی‌مهندسی بدهد.

*70 درصد زمین‌های قابل کشت در ایران زیر کشت نرفته است

سفیر ایران در کنیا با بیان اینکه 70 درصد زمین‌های قابل کشت در این کشور تا کنون زیر کشت نرفته است، گفت: اکثر مزرعه‌ها در این کشور در حال حاضر به صورت سنتی کشت می‌شود، ولی کشاورزان جدیدا به کشاورزی مدرن روی آورده‌اند.

به گفته فرجوند، توسعه کشاورزی نوین در کشور کنیا فرصتی ایده‌آل برای ورود بخش کشاورزی کشور ایران، با توجه به ظرفیت‌های بالایی ما در این حوزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش است.

سفیر ایران در کنیا اظهار داشت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کنیا می‌تواند زمینه مناسبی برای صدور شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات کشاورزی به خصوص تراکتورسازی کردستان باشد.

*قیمت دام زنده در کشور کنیا یک‌پنجم قیمت دام در ایران است

فرجوند از کنیا به عنوان کشوری غنی در حوزه دامداری نام برد و خاطرنشان کرد: قیمت دام زنده در کشور کنیا یک‌پنجم قیمت دام در ایران است و این موضوع می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای افرادی که می‌خواهند دام زنده خریداری و به عراق صادر کنند باشد.

به گفته وی، کشور کنیا زمینه مساعدی برای احداث مراکز درمانی و صدور تجهیزات پزشکی و دارویی به ویژه داروهای گیاهی است که فعالین این عرصه می‌توانند با برنامه‌ریزی درست از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.

سفیر ایران در کنیا به کیفیت بالا و قیمت پایین داروهای ایرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 86 درصد صادرات داروی ایران به کشور آلمان و 12 درصد آن به کشور روسیه صورت می‌گیرد.

فرجوند با بیان اینکه کیفیت بالا و قیمت پایین محصولات دارویی ظرفیت مناسبی برای ایجاد انگیزه و استقبال کشور کنیا به خرید دارو از کشور ایران است، افزود: کشور کنیا در زمینه محصولات پتروشیمی نیز یک کشور واردکننده است و کشور ما نیز در این زمینه می‌تواند ورود پیدا کند.

‌وی در پایان با اشاره به اینکه مردم کنیا تمایل زیادی به فرش دستباف ایران دارند، خاطرنشان کرد: عرضه فرش ماشینی نامرغوب از ایران به کنیا باعث شده این بازار امروز در دست ترکیه قرار بگیرد.

ارسال نظر: