دوربین «نسیم آنلاین» به بازار رفت؛

فیلم:: ۶۰ درصد طبل و دهل‌های محرم از چین و هند وارد کشور شد

کدخبر: 2067763

چند سال است که طبل، دهل، سنج و بسیاری از وسایلی که در ایام عزاداری حسینی مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخت کشورهایی نظیر چین، هند و حتی آلمان است و کمتر می توان به نمونه وطنی این وسایل دست پیدا کرد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: نسیم اسدپور- شاید چند سال پیش هیچ کس باور نمی‌کرد که روزی وسایل و ابزار مورد نیاز برای عزاداری ایام ماه محرم هم وارداتی و خارجی باشد! اما در سالهای اخیر این اتفاق به حقیقت پیوست. به گزارش «نسیم آنلاین»، چند سال است که طبل، دهل، سنج و بسیاری از وسایلی که در ایام عزاداری حسینی مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخت کشورهایی نظیر چین، هند و حتی آلمان است و کمتر می‌توان به نمونه وطنی این وسایل دست پیدا کرد.

این در حالی است که بسیاری از این وسایل را به راحتی می‌توان در کشور تولید کرد و حتی چند کارخانه قدیمی ایرانی هم در این زمینه فعالیت می‌کنند. با توجه به استفاده زیادی که از این وسایل در دستجات عزاداری می‌شود ساخت داخلی آنها در واحدهای تولیدی کشورمان نه تنها باعث اشتغالزایی قابل توجهی می‌شود، بلکه ارزش افزوده مناسبی هم به وجود می‌آورد، زیرا بسیاری از کشورها مانند هند، پاکستان، بحرین و... که در ایام محرم مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار می‌کنند، تمایل به واردات این محصولات از ایران را دارند. با این حال باز هم با غفلت و بی توجهی مسئولین شاهد واردات این محصولات به طرز بسیار گسترده‌ای هستیم به طوری که به گواه فعالان بازار حدود 60 درصد از بازار طبل، دهل و سنج را اجناس چینی و هندی گرفته است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این وضعیت در 3.5 سال گذشته که دولت یازدهم بر مسند امور اجرایی کشور قرار گرفته بدتر هم شده است. در 1100 روز اخیر با باز شدن بیشتر دروازه‌های واردات و نظارت ضعیفی که روی واردات اجناس قاچاق صورت گرفته ورود طبل، دهل و سنجهای چینی شتاب بیشتری به خود گرفته و در حال تعطیل کردن همین چند کارخانه باقی مانده ایرانی است.

دوربین « نسیم آنلاین » به بهانه روز تاسوعا و عاشورا و حضور بیشتر دستجات عزاداری در سطح کور به سراغ فروشندگان طبل و دهل و سنج رفته و در خصوص چرایی واردات این اجناس از خارج سوال کرده که دیدن این گزارش ویدیوئی خالی از لطف نیست:

حجم ویدیو: 28.83M | مدت زمان ویدیو: 00:03:47 دانلود ویدیو
ارسال نظر: