سخنگوی وزارت بهداشت:

سیاست وزارت بهداشت درباره روغن "پالم" تغییر نکرده است/ آمادگی وزارت بهداشت برای کمک به مجروحان فاجعه یمن

کدخبر: 2067846

حریرچى در واکنش به اخبار منتشر شده پیرامون اظهارات رئیس‌جمهور مبنى بر سالم بودن روغن پالم، بیان کرد: از مخلوط کردن سلامت مردم با سیاست گله دارم چراکه متن سخنرانى ریاست جمهورى با سالم خواندن روغن پالم فاصله زیادى دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ایرج حریرچى سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به اخبار منتشر شده پیرامون اظهارات ریاست جمهورى مبنى بر سالم بودن روغن پالم، بیان کرد: از مخلوط کردن سلامت مردم با سیاست گله دارم چراکه متن سخنرانى ریاست جمهورى با سالم خواندن روغن پالم فاصله زیادى دارد.

وی گفت: دکتر روحانى با اشاره به صادرات عظیم روغن پالم از این کشور به دنیا، پیشنهاد داد تا هیئت هایى براى بررسى بیشتر این موضوع تشکیل شود.

وى افزود: روغن پالم یکى از روغن هاى خوراکى در چند نوع است که برخى انواع آن نیز از لحاظ مصرف، مطلوب و گران است؛ این روغن به طور عمده در اندونزى و مالزى تولید مى‌شود و مالزى بزرگترین تولید کننده و صادر کننده آن است. حدود ٣٤ درصد روغن هاى مصرفى جهان روغن پالم است که البته در برخى کشورها این میزان ٥ درصد و در برخى دیگر ٩٠ درصد گزارش شده است.

دکتر حریرچى با اشاره به مصرف ٥٠ درصدى ایران از روغن پالم در گذشته، گفت: روغن پالم نسبت به سایر روغن ها ارزان تر است و به علت داشتن اسیدهاى چرب اشباع، پایداری بالا، مقاوم در برابر حرارت و مقاومت مکانیکى ویژگى هاى مثبت و منفى دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر عدم تغییر سیاست وزارت بهداشت در مورد روغن پالم گفت: در سال ٩٣،٩٤ واردات روغن پالم، ٤٠٠ هزار تن بوده که این آمار در سال ٩١،٩٢ میزان ٧٥٠ هزار تن بوده است. در سال ٩٥ تعرفه گمرکى روغن پالم از ١٠ درصد به ٢٦ درصد افزایش داشته و میزان واردات آن در شش ماهه اول سال ٩٥ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ١٥ درصد کاهش داشته است.

طرح تحول سلامت موجب کاهش تقاضای القایی شده است

ایرج حریرچی در نشست خبری دوهفتگی با بیان این که تعداد مراجعات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بیش از ۱۰درصد کاهش داشته است، گفت: اگر تقاضای القایی تشدید شده باشد باید بار مراجعات هم افزایش یابد اما در سال ۹۴ تعداد بار مراجعه سرپایی به 9.2 کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۴ تعداد بار مراجعه سرپایی به سیستم بهداشتی و درمانی کشور کمتر از ۹.۲ بار بوده است، افزود: 2.3 بار مربوط به مراجعه به پزشک عمومی و خانواده، 2.2 بار مربوط به مراجعه به پزشک متخصص، ۳دهم بار مربوط به دندانپزشک، ۶ صدم بار مربوط به مراجعه به ماما،۱۴ هزارم بار مربوط به طب سنتی، 3.17 بار مربوط به مراجعه به داروخانه، یک درصد بار مراجعه مربوط به مراجعه به آزمایشگاه، ۴ هزارم بار مربوط به مراجعه به روانشناس و ۱۰ هزارم بار هم مربوط به مراجعه به تغذیه است.

وی با تاکید بر این که تقاضای القایی بیشتر در نظام های فی فور سرویس صورت می گیرد، افزود:هر ایرانی بطور متوسط 10.3 بار به پزشک، دندانپزشک، آزمایشگاه، داروساز و رادیولوژی مراجعه می کند.

دکتر حریرچی افزود: درمراجعات خدمات سرپایی سال۹۴ به ۹۳ حدود ۱۰ درصد کاهش داشتیم و این ۱۰ درصد کاهش دلائل متعددی مثل افزایش دسترسی به خدمات، توجه به حاشیه شهرها و علل دیگر داشته و در خدمات بستری در سال۹۴ نسبت به۹۳ به دلیل افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت ، ۴ درصد افزایش داشتیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که بار مراجعات بستری در کشور ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته به طرز معنی داری کمتر است و ‌نسبت به کشورهای با وضعیت اقتصادی و اجتماعی مشابه برابر و یا کمتریم، افزود: از آنجا که در نظامهای فی فور سرویس تقاضای القایی شیوع دارد باید میزان آن را به حداقل ممکن برسانیم.

وی تاکید کرد: طرح تحول سلامت نه تنها موجب تشدید تقاضای القایی نشده بلکه در کاهش و کنترل آن موثر بوده و توانسته است میزان دسترسی مردم به خدمات و اقدامات بهداشتی و درمانی با محوریت فقرا و اقشار آسیب پذیر را به خدمات درمانی افزایش دهد.

مادگی وزارت بهداشت برای کمک به مجروحان فاجعه یمن

ایرج حریرچی در نشست خبری دوهفتگی خود گفت: با توجه به شدت فاجعه آل سعود در یمن، وزارت بهداشت برای ارائه خدمات درمانی به مجروحان کشورهای اسلامی درگیر جنگ از جمله یمن آمادگی دارد.

گفتنی است بر اساس اعلام وزارت بهداشت یمن، شمار قربانیان حمله روز شنبه عربستان به صنعا به 900 کشته و زخمی رسیده و احتمال افزایش قربانیان نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری"یمن پرس" روز شنبه عربستان چهار بار صنعا را بمباران کرد،‌ دو حمله مستقیما تالار بزرگ برگزاری مراسم صنعا پایتخت یمن را هدف قرار داد در حالی که مراسم ختم پدر «جلال الرویشان» وزیر کشور یمن و رئیس دفتر علی عبدالله صالح در آن در حال برگزاری بود.

ماهیت اورژانس انجام اقدامات بشردوستانه است

پیرحسین کولیوند با بیان اینکه هر اقدام ضد بشری و تروریستی در دنیا همواره از سوی مردم جمهوری اسلامی ایران محکوم است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در کمک به مردم بی دفاع و مظلوم همواره پرچم دار و پیش قدم بوده است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور با اشاره به جنایات آل سعود در یمن، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی و درمانی در یمن و در بین مردم بی گناه، مرکز اورژانس جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای اعزام نیرو به یمن نیز اعلام می کند که در صورت نیاز این اقدام انجام می شود.

دکتر کولیوند تصریح کرد: مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دارای پرسنل و نیروهایی است که می توانند در مواقع بحرانی به خوبی انجام وظیفه کنند و از بار تلفات ناشی از بحران به وجود آمده بکاهند.

وی با بیان اینکه بهره مندی مردم بی دفاع و مظلوم یمن از امکانات بهداشتی و درمانی یک حق آشکار است، تاکید کرد: ما در داخل کشور آماده پذیرش مصدومان یمنی هستیم و همچنین در صورت نیاز می توانیم نیروهای متخصص و مجرب را برای انجام اقدامات بشردوستانه بهداشتی و درمانی به یمن اعزام کنیم.

رییس مرکز اورژانس کشور بار دیگر اقدامات وحشیانه رژیم آل سعود را محکوم و عنوان کرد: حمله این رژیم به عزاداران حسینی در ایام محرم یک اقدام به دور از انسانیت است که بیش از هر زمانی خوی وحشیانه این رژیم را نشان می دهد.

ارسال نظر: