سفر رییس‌جمهور چین به هند، بنگلادش و کامبوج

کدخبر: 2067874

رییس‌جمهور چین روز پنجشنبه سفر خود به هند، کامبوج و بنگلادش را آغاز خواهد کرد که طی آن در نشست "بریکس" نیز شرکت می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد: شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین در جریان این سفر که از 22 تا 26 مه صورت می‌گیرد، نخست به کامبوج می‌رود و سپس به بنگلادش سفر خواهد کرد و در انتها برای شرکت در نشست بریکس به شهر گوا، در غرب هند سفر می‌کند.

رییس‌جمهور چین قرار است در گوا با نارندرا مودی، نخست وزیر هند و رهبران کشورهای عضو نشست همکاری‌ فنی و اقتصادی موسوم به"BIMSTEC" از جمله بنگلادش، بوتان، نپال، سریلانکا، میانمار و تایلند که به نشست گوا دعوت شده‌اند، دیدار می‌کند.

به طور کلی 11 رهبر از کشورهای عضو بریکس از جمله برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی و کشورهای عضو BIMSTEC در نشست بریکس در گوا شرکت خواهند داشت.

نشست بریکس 15 تا 16 اکتبر (24 تا 25 مهر) برگزار خواهد شد. سفر شی جینپینگ به بنگلادش بسیار مهم است چرا که پس از 30 سال روی می‌دهد.

آخرین سفر یک رهبر چین به بنگلادش در تاریخ 1986 میلادی رخ داد.

لی بائودونگ، معاون وزیر امور خارجه چین امروز گفت: انتظار می‌رود دو کشور توافقنامه‌های مهمی را امضا کنند.

مقامات گفتند اگرچه شی جینپینگ سفر خود به نپال را لغو کرده اما در حاشیه نشست بریکس با پوشپا کمال داهال الیاس پراچاندا، رهبر این کشور دیدار خواهد کرد.

گزارشات اولیه حاکی از آن است که رییس‌جمهور چین سفر خود به نپال را لغو کرده چراکه نسبت به تاخیر در اجرای توافقنامه‌های دولت جدید مربوط به این کشور ناراحت شده است.

لیبائودونگ گفت: چین نشست کشورهای بریکس در گوا را بسیار حائز اهمیت می‌داند چرا که این نشست فرصتی را برای رهبران پنج کشور عضو این بلوک به منظور دیدار و همکاری با رهبران BIMSTEC فراهم می‌سازد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: